Diaľnice by nemali stavať len slovenské firmy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnice by nemali stavať len slovenské firmy

Odoslaťod duro_z_dediny » 18. Dec 2010 00:36

"Štát by mal dávať zákazky výhradne slovenským firmám.“ Táto myšlienka je často recyklovaná nielen vo verejných kruhoch, ale aj v súkromnej sfére. Nedávno to bol Klub 500, teda klub slovenských vlastníkov a spoluvlastníkov spoločností zamestnávajúcich viac ako 500 zamestnancov, ktorý vydal vyhlásenie, že "sú pohoršení konaním rezortu dopravy pri plánovanej výstavbe diaľnic v rámci projektov PPP. Cieľom každej vlády musí byť podpora vlastnej
ekonomiky, podpora a vytváranie podmienok
pre tvorbu a udržanie pracovných miest ľudí, ktorí v danej krajine žijú.“ Narážali na nemecké a rakúske firmy, ktoré mali v rámci tretieho balíka PPP stavať diaľnicu pri Žiline. Je však uprednostňovanie dodávateľov na národnej báze skutočne výhodné?

Výhodnosť výhradného prideľovania štátnych zákaziek je pre vlastníkov slovenských firiem nesporná. Vzhľadom na to, že slovenských firiem schopných postaviť taký rozsiahly projekt, ako sú diaľnice, je minimum, znamenalo by zbavenie sa zahraničnej konkurencie prakticky automatické zabezpečenie obrovských objednávok pre pár firiem bez ohľadu na cenu
a kvalitu. Sen každého podnikateľa...

Automatická prospešnosť takéhoto kroku pre slovenského občana je však iba imaginárna, pričom môžeme argumentovať z troch hľadísk.

Nie je to výhodné pre Slovensko. Sme malá ekonomika, ktorá čerpá veľké výhody z otvoreného trhu. V januári až auguste 2010 sme vyviezli tovary a služby za 30,3 miliárd eur. Autá zo Žiliny, obrazovky z Trnavy, či železné plechy z Košíc - to všetko uprednostnili obyvatelia sveta pred svojimi domácimi výrobkami, pretože na Slovensku to vieme vyrobiť efektívnejšie. Opačným smerom pritiekli tovary a služby za 30 miliárd eur - suroviny a služby, ktoré nemáme (ropa, bauxit, železná ruda či dovolenky pri mori), alebo ich nedokážeme vyrobiť tak efektívne, ako zahraničie
(napríklad mikročipy, turbíny a aj diaľnice). Import pracovné miesta neničí, ale presúva ich tam, kde vyrobia viac - do exportných odvetví. Ak by sme nasilu uprednostňovali výrobu všetkého doma, skončili by sme tam, kde Severná Kórea - vyrábajúca všetko, ale nič poriadne.

Nie je to výhodné pre občana. Vynecháme otázku, prečo vlastne staviame diaľnice z našich daní, a nenecháme to na trh, a ostaneme pri základnom pravidle výhodného obchodu - čo najvyššiu kvalitu za čo najmenej peňazí. V treťom PPP balíku (napokon zrušenom) zákazku získali nemecké a rakúske spoločnosti, pretože ponúkli nižšiu cenu ako slovenské.

Medzinárodná konkurencia je aj väčšou zárukou, že si firmy postrážia súťaž a upozornia na nekalé praktiky, ako sa stalo už mnohokrát. Ak by zákazky automaticky dostávali len slovenské firmy, je väčšie nebezpečenstvo, že politici by za drobný poplatok odsúhlasili projekt s nezmyselnými nákladmi. Ako sa už stalo mnohokrát.

Tretí pohľad rozporu je výhodnosť "národného obstarávania“ pre zamestnancov slovenských stavebných firiem. Samozrejme, automatické garantovanie zákaziek by krátkodobo zaistilo zamestnanosť v odvetví a možno aj zatlačilo na zvýšenie miezd. Z dlhodobého hľadiska by tieto firmy, chránené pred konkurenčným tlakom, mali slabú motiváciu na neustále zlepšovanie a zefektívňovanie. Jedného dňa
sa dnešné budovanie diaľnic na dlh nevyhnutne zastaví, alebo prudko spomalí, a v tom momente umelo chránené firmy budú hodené na trh, kde budú mať voči ostrieľaným súperom ťažkú pozíciu. Angažovanosť nemeckých či rakúskych firiem na Slovensku pritom neznamená, že uvidíme tisíce Nemcov v reflexných vestách valcovať asfalt, alebo bagrovať zeminu. Väčšina pracovníkov bude slovenská, len riadenie, know-how a časť strojového parku bude zahraničná.

Automatické pridelenie štátnych zákaziek slovenským firmám by znamenalo slušné zisky pre ich vlastníkov, ale pravdepodobne čistú stratu pre slovenských daňových poplatníkov.
Martin Vlachynský, spolupracovník INESS

Martin Vlachynský, 00:00 17. 12. 2010
Zdroj: HN, portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/nazory/c1-48681740-d ... nske-firmy
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.