Širokorozchodná má stáť viac

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Širokorozchodná má stáť viac

Odoslaťod miso » 16. Dec 2010 10:12

Železnice. Výhodnosť megaprojektu bývalej vlády má teraz posúdiť rezort dopravy.

Megaprojekt bývalej vlády je ohrozený. Výstavba širokorozchodnej železničnej trate, ktorá by viedla z Ruska cez Slovensko do Viedne, bude drahšia ako sa pôvodne odhadovalo.

Analýza výhodnosti, ktorú si dalo vypracovať konzorcium železničných firiem uvádza, že trať by vyšla na 6,3 miliardy eur, kým doteraz sa počítalo s približne 4,7 miliardy. Ďalších 240 miliónov majú stáť terminály.

Čo s predražením
Súčasná vláda sa má teraz rozhodnúť, či do projektu napriek tomu pôjde. Rezort dopravy si vzal čas do konca januára budúceho roka. "Štúdia totiž bude podrobená analýze,“ odkázal hovorca Martin Krajčovič.

Štúdia podľa rezortu dopravy uvádza, že navrhované 450-kilometrové predĺženie trate môže vytvoriť 11-tisíc nových pracovných miest a priniesť viaceré ekonomické benefity do všetkých štyroch zúčastnených krajín. "Vytvorenie neprerušovanej a efektívnej dopravnej reťaze z Ruska, Číny a ostatných ázijských krajín do strednej Európy prinesie úspornú a ekologicky prijateľnú železničnú dopravu v Euroázii,“ cituje rezort dopravy zo štúdie. Či je však projekt aj finančne návratný zatiaľ nezverejnili. Podľa zdroja HN z Národnej rady sa v analýze hovorí, že projekt návratný nie je. Štúdiu urobilo konzorcium vedené firmou Roland Berger. Objednal si ju spoločný podnik vytvorený železničnými spoločnosťami Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska.

Kto to vymyslel
Ideu postaviť širokorozchodnú železnicu presadzovala najmä bývalá vláda. "Tento projekt má podporu nielen ruskej a slovenskej vlády, ale aj vlády rakúskej,“ povedal expremiér Robert Fico (Smer-SD) ešte pred dvoma rokmi v apríli. Železnica so širším, takzvaným ruským rozchodom koľají, mala umožniť dopravu tovarov cez slovenské územie od hranice s Ukrajinou až do Rakúska. Moskva dúfala, že sa tak zrýchli výmena tovarov medzi Európou a Áziou.

Projekt má od začiatku aj mnohých odporcov. "Realizáciou tejto železnice stratíme výhodu prekladiska v Čiernej nad Tisou, či už samotných materiálov, alebo kontajnerov. O prácu príde niekoľko stoviek Slovákov a prácu, naopak, získa niekoľko stoviek Rakúšanov,“ argumentoval viackrát poslanec za SDKÚ-DS Ondrej Matej.

Ľubomíra Raková, 16. 12. 2010

Zdroj: portál http://www.hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4865169 ... -stat-viac
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.