TASR | 15. decembra 2010 17:09
Strana SaS presadila zrušenie výstavby diaľnice medzi Žilinou a Martinom za súkromné peniaze. Podľa šéfa SaS Richarda Sulíka tak ušetrí štátu tri miliardy eur.
Náklady na výstavbu časti diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou klesnú takmer o polovicu, informoval predseda strany SaS Richard Sulík.
V prípade, ak by sa tento tretí balík na D1 uskutočnil formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), stál by v priebehu 30 rokov 6,78 miliardy eur. Ak sa však pôjde cestou, ktorú navrhla strana SaS a v pondelok schválila Koaličná rada, ušetria sa viac ako 3 miliardy eur.
Podľa Sulíka klesnú napríklad investičné náklady z 1,62 miliardy eur na 1,3 miliardy eur. Podľa predsedu SaS nižšie budú aj náklady na prevádzku, či absolútne odpadnú výdavky na poistenie v objeme 200 miliónov eur.
Znížia sa aj výdavky na úroky z 3,9 miliardy eur na 1,7 miliardy eur. Ako vysvetľuje Sulík, dôvodom takéhoto výrazného poklesu úrokových nákladov je porovnateľne nižšia sadzba, za ktorú si požičiava štát (5 %), v porovnaní so sadzbou pre koncesionára (9 %).
Celý úsek D1 v dĺžke 29,9 kilometra sa rozdelí na štyri menšie časti. Ako prvý sa bude stavať tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v priebehu roka 2016. Následne sa začne so stavbou ostatných úsekov s tým, že Sulík navrhuje úplne upustiť od výstavby privádzača k Lietavskej Lúčke.
Podľa dohody koaličných partnerov sa bude projekt financovať primárne z fondov Európskej únie. Na tento účel tak musia realokovať časť prostriedkov z iných Operačných programov na program doprava. Ak sa aj vládni ministri dohodnú, tento zámer ešte odsúhlasuje Európska komisia.
http://spravy.pravda.sk/riesenie-sas-us ... nomika_p01