Figeľ pre HN: Dodržime záväzky voči stavbárom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ pre HN: Dodržime záväzky voči stavbárom

Odoslaťod Andrej » 15. Dec 2010 00:22

Figeľ pre HN: Dodržime záväzky voči stavbárom, ich náklady preplatíme
Minister tvrdí, že slovenské cesty sú v záujme štátu aj celej Európy. Prinesú však ďalšie problémy v budúcoročnom rozpočte.

Čo bol hlavný argument, prečo nestavať úsek okolo Žiliny formou PPP projektu?
Zmluva na PPP projekt podpísaná minulou vládou bola predražená. Po rokovaniach sa nám ju podarilo dostať na úroveň, ktorú som odborne aj politicky považoval za riešenie, ktoré si vyžaduje potvrdenie vlády. Keďže však otázka
ceny bola viackrát vznášaná, pripravil som na posúdenie alternatívy vo forme
porovnania PPP projektu a klasickej formy obstarávania cez štátny rozpočet a eurofondy. Túto metódu preferujem dlhodobo za najvýhodnejšiu, ale je limitovaná celkovým objemom peňazí z eurofondov. Až na včerajšom rokovaní Koaličnej rady bola táto pôvodná myšlienka odobrená a zároveň prijatá ako základ pre realokácie. Odkedy sa o tom hovorilo, nikdy nebola ponúknutá čiastka 400 miliónov eur, skôr visel otáznik nad tým, či vôbec môžu prísť peniaze z ostatných operačných programov do dopravy. Som rád, že tá najvýhodnejšia forma pre budovanie diaľnic prevládla a koalícia ju odobrila. Teraz je úlohou vlády, aby toto zadanie dokončila rozhodnutím
o realokáciách. S PPP však naďalej počítame tam, kde je to výhodné pre štát, a nemôžeme použiť európske zdroje.

Z ktorých operačných programov
si vezmete potrebné peniaze?
Pri eurofondoch nejde o stranícku alebo rezortnú politiku, ale predovšetkým o efektívnosť a účelnosť vynakladaných prostriedkov. Rozdelenie je na rozhodnutí vlády ako celku. V diskusiách sa v tejto súvislosti najčastejšie spomínal operačný program informatizácia, kde ide o veľké prostriedky často s otáznou účelnosťou a efektivitou využitia.

Máte istotu, že Brusel odobrí takýto presun peňazí?
Mali sme predbežné konzultácie s Európskou komisiou. Neočakávam formálne problémy, skôr vecnú diskusiu a uistenie, že tieto zámery sú súčasťou nielen národného strategického rámca, ale aj európskych zámerov, keďže ide o európsky dopravný koridor.

Koľko štát zaplatí koncesionárovi za prípravné práce, ktoré už vykonal, a koľko zaplatí za práce, ktoré sa začnú v budúcom roku?
Koncesionárovi zaplatíme 42 miliónov eur a ďalších 20 miliónov v budúcom roku pôjde už na nový projekt.

S touto položkou nepočíta štátny rozpočet. Odkiaľ vezme vláda tieto peniaze, aby splnila záväzok dodržať deficit na úrovni 4,9 percenta?
V priebehu roka sa dejú rozhodnutia, ktoré vychádzajú zo zmeny reality. Finančné konzekvencie budeme riešiť v súčinnosti s ministerstvom financií. Nie je to politickou témou ako v prípade spotrebnej dane na pivo.

Kedy chcete spustiť tendre?
Čím skôr. Očakávam, že do pol roka by mohol byť celý proces prípravy hotový na výstavbu.

Hrozia nám sankcie za zrušenie zmluvy o 3. balíku PPP?
Neočakávam sankcie ani komplikácie. Dodržíme svoje záväzky voči koncesionárovi. Práca, ktorá bola vykonaná, musí byť zaplatená. Želám si, aby aj pre neho bola táto zmena pozvaním do ďalších súťaži, nielen na tomto úseku, ale aj na celej sieti diaľnic a rýchlostných ciest.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4862032 ... preplatime
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.