Figeľova cnosť - pružnosť (komentár)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľova cnosť - pružnosť (komentár)

Odoslaťod Andrej » 15. Dec 2010 00:08

KOMENTÁR IVANA ŠTULAJTERA
Figeľova cnosť - pružnosť

Minister dopravy ešte pred týždňom naznačoval, že kritika žilinského balíka PPP je motivovaná aj peniazmi. Keby vedel, že koalícia si osvojí argumenty kritikov, možno by sa nestrápňoval.

Na starú múdrosť - viac hláv, viac rozumu - došlo aj na pondelkovej koaličnej rade. Žilinský tretí balík diaľnic sa nebude stavať formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) na základe pochybného tendra Ficovej vlády, v ktorom „súťažil" iba jeden nemecko-rakúsky záujemca.

Premiérka Iveta Radičová rozhodnutie koalície zdôvodnila tým, že výstavba tohto úseku vyjde daňových poplatníkov lacnejšie, keď sa peniaze získajú zo štátneho rozpočtu a eurofondov. Z nich sa totiž na rozdiel od úverov bánk neplatia úroky. Víťazom je teda ekonomická logika, že model PPP nie je pre najdrahšiu dopravnú stavbu pri severnom prepojení Bratislavy a Košíc vhodný.

Keďže ide o rozhodnutie koalície, vládne strany prevzali zodpovednosť za to, že zmenu plánu podložia reálnymi zdrojmi, nielen sľubmi. Bude to zrejme vyžadovať preskupenie eurofondov a súhlas Bruselu, prípadne presuny výdavkov v rámci štátneho rozpočtu. Slovom, politickú ochotu a čas.

Keďže ani opozičný Smer neplesal nadšením z toho, že sa minister dopravy za KDH Ján Figeľ rozhodol žilinskú magistrálu stavať cez pôvodný PPP projekt, ani z Ficovej strany nie je dôvod očakávať veľký hrmot.

Predseda Smeru si už napokon svoje diaľničné hviezdne chvíle odžil, keď verejnosť omamoval fiktívnymi termínmi spojenia západu a východu krajiny cez PPP-diaľnice, hoci jeho minister dopravy Ľubomír Vážny najprv tento model odmietal pre jeho privysokú cenu.

Hlavným Figeľovým oponentom bola v tomto súboji čísiel, výpočtov a porovnávacích tabuliek SaS Richarda Sulíka. Nekapitulovala a uspela. Minister Figeľ sa tým zrejme aj proti svojej vôli zbavuje rizika, že z porovnávania ceny žilinského a prešovského diaľničného balíka vždy vyjde výhodnejšie ten prešovský, ktorý však nechal „odkvitnúť".

Doprastav sa ako súčasť konzorcia na prvý prešovský balík Figeľovým postupom cítil poškodený a dával to nahlas najavo. Teraz sa sústredí na účasť v nových tendroch. Treba dúfať, že v rámci protikorupčného snaženia vlády budú transparentné, že v nich dôjde ku skutočnej súťaži nákladov.

Takže viac hláv, viac rozumu. Ešte minulý týždeň minister Figeľ na hodine otázok obhajoval svoje rozhodnutie, že žilinský balík sa po dosiahnutej zľave vyplatí. Jeho kritikov pokladal za nekompetentných alebo politicky, ba dokonca finančne motivovaných.

Vtedy ešte netušil, že z koaličnej rady príde plán, ktorý vychádza z argumentov kritikov. A on súhlasil. Preukázal tým veľkú pružnosť. Aj keby to niekto chcel označiť za blamáž, vždy je pre krajinu lepšie, keď sa blamuje jeden minister ako celá vláda.


utorok 14. 12. 2010 22:00 | Ivan Štulajter

Čítajte viac: http://komentare.sme.sk/c/5684028/figel ... z1889D2FFI
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.