Nové poschodové vlaky nestihli dodať načas

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Nové poschodové vlaky nestihli dodať načas

Odoslaťod miso » 14. Dec 2010 12:38

Slovensko žiada od českej firmy Škoda Vagónka odškodnenie alebo LCD obrazovky v súpravách

Nové poschodové vlaky pre medziregionálnu dopravu, ktoré Slovensko zakúpilo z eurofondov, vyrazia na trate neskôr, ako bolo dohodnuté v zmluvách. Pôvodne mali od platnosti nového grafikonu, teda od nedele 12. decembra, jazdiť medzi regiónmi Slovenska aspoň tri nové elektrické jednotky. Zatiaľ je nasadený len jeden vlak. Český výrobca – Škoda Vagónka Ostrava sa oneskorila s ich dodávkou. Slovensko teraz žiada penále alebo doplnenie LCD obrazoviek do vlakov.

,,Podľa zmluvy je za každý deň oneskorenia penále 0,025 percenta zo zmluvnej ceny súpravy. Tá je 9,6 milióna eur,“ uviedol Miloš Slávik, šéf sekcie technickej prípravy prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá zodpovedá za projekt.

Pokuta by tak mala dosiahnuť niekoľko stotisíc eur. Slovenská strana sa v zastúpení ZSSK snaží vyjednať, aby výrobca dodal do vlakov lepšie vybavenie - aj nové LCD obrazovky. V takom prípade by od pokuty odstúpila, alebo ju znížila. Zatiaľ však nebolo dohadovanie ukončené, pretože nebola určená cena jednej LCD obrazovky. Česká Škoda Vagónka zatiaľ ani nepovedala, či bude s návrhom nahradiť penále dodávkou televízorov súhlasiť.

,,Cieľom je sprístupniť reklamu regiónom či na komerčné účely, čo by mohlo byť zdrojom príjmov,“ doplnil Pavel Kravec, riaditeľ ZSSK. Podľa M. Slávika to bude aj prostriedok na propagovanie turistických, kultúrnych či iných atrakcii v regióne.

Dôvodom oneskorenia dodávky vlakov bola najmä potreba prispôsobiť ich podvozok na 160- kilometrovú rýchlosť. ,,To znamenalo veľa skúšok navyše a následne bol dočasne uzatvorený testovací okruhu v ČR,“ doplnil M. Slávik. Súčasne sa sprísnila slovenská legislatíva, ktorá zrušila možnosť trojmesačnej testovacej prevádzky vlakových súprav priamo v doprave s cestujúcimi.

Podľa M. Slávika by však výroba ďalších vlakov v priebehu budúceho roka mohla dobehnúť pôvodné termíny. Podľa kontraktu má Škoda Vagónka dodať celkovo 10 vlakov tohto typu, vždy v odstupe približne dva-tri mesiace. Posledný by mal prísť do konca roku 2012. Celkovo za ne Slovensko zaplatí 96 miliónov euro, z čoho tretina sa uhradí z eurofondov.

Prvý z vlakov jazdí od nedele medzi Trenčínom a Žilinou dvakrát denne. Na trase zo Žiliny do Liptovského Mikuláša a späť jazdí raz denne a súčasne sa otáča dvakrát denne medzi Žilinou a Čadcou. Zatiaľ je to jediný z celkovej dodávky 32 vlakových súprav troch rôznych typov, na ktoré Slovensko minie 177 miliónov eur.

,,Po dodaní ďalších poschodových jednotiek sa ich obeh zvýši na 650 až 700 km denne,“ zdôraznil M. Slávik. Ďalšie vlaky z eurofondov budú nasadzované na trase z hlavného mesta do Nových Zámkov a v okolí Humenného.

Keďže sa vylepšením cestovania z peňazí únie chcela pochváliť predchádzajúca aj súčasná vládna garnitúra, prvá vlaková sústava má dve mená. Predošlé vedenie železničnej spoločnosti dosadené vládou Roberta Fica vlak v máji pokrstilo na Jánošíka, súčasné vedenie s ministrom dopravy J. Figeľom ho zase minulý týždeň prekrstilo na Katarínu.

© 2010 TREND Holding, spol. s r.o., 14.12.2010 / Jana Morháčová

Zdroj: portál http://www.etrend.sk
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... nacas.html
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.