Stavbári chcú pokutovať Figeľa

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stavbári chcú pokutovať Figeľa

Odoslaťod miso » 09. Dec 2010 13:17

Súkromné diaľnice. Za stopnutú výstavbu D1 chce odškodné štát, ale aj investor

Stavebné firmy, ktorým hrozí 10-miliónová sankcia za zlyhanú diaľnicu medzi Martinom a Prešovom, vyšli do protiútoku. Za tento megaprojekt chcú aj oni pokutovať – ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Ten sa mal previniť tým, že im včas nezaplatil za prípravné práce. V rámci nich napríklad rezali stromy či budovali príjazdové cesty. „Chcú penále za omeškanie platby, ktorú sme urobili v plnom rozsahu. Kvôli chybám vo fakturácii sa platby posunuli o nejaké dni až týždne,“ povedal pre HN Figeľ.

Hľadanie peňazí
Korene konfliktu siahajú ešte do minulého roka. Exminister Ľubomír Vážny (Smer-SD) vtedy investora požiadal, aby rozbehol výstavbu ešte pred získaním potrebných bankových úverov.
Tie boli nevyhnutné, keďže Vážny chcel stavať na dlh. V rámci takzvaného verejnosúkromného partnerstva mali bankové úvery zabezpečiť stavbári.

Tým sa to však pre finančnú krízu nedarilo. Preto od nich Vážny chcel, aby zatiaľ aspoň vyrovnali terén, aby nestrácali čas. To síce spravili, no stále im chýbali peniaze.

Prichádza Figeľ
Do toho prišla výmena vlády a požiadavka nového ministra Figeľa na výrazné zlacnenie diaľnice. Na tom projekt aj padol. Podľa Figeľa bola totiž ponúknutá zľava prinízka a úverové prísľuby neisté.

Práve nedostatočné garancie sú aj hlavným argumentom, prečo Figeľ od investora žiada zmluvnú sankciu 10 miliónov eur.

Zajtra uplynie termín, v ktorom majú obe strany spor urovnať, alebo posunúť na arbitrážny súd do Viedne. Doteraz nie je jasné, ktorú z týchto možností uprednostnia.

Odveta stavbárov
Isté je len to, že združenie firiem Doprastav, Váhostav, Mota Engil a Inžinierske stavby už používa rovnaké „zbrane“ ako štát – hrozbu pokuty. Presnú sumu, ktorú žiada za meškajúce platby, Figeľ neprezradil. „To nie sú dramatické čísla, nechcem hovoriť za nich.“

Stanovisko stavbárov sa nám včera získať nepodarilo. Šéfovia Doprastavu Dušan Šamudovský a Váhostavu Ján Kato rokovania nechávajú na spoločnom konzorciu Slovenské diaľnice. Jeho riaditeľka Fruzsina Biro nám včera nedvíhala telefón. Problém, pre ktorý Figeľ žiada sankcie, pritom čiastočne zapríčinil aj štát. Ten sa v minulosti nepohodol s ochranármi na trasovaní diaľnice. Environmentalisti neskôr na svoju stranu získali Európsku komisiu, ktorá začala smerovanie diaľnice cez chránené územia posudzovať ako možné porušenie svojich smerníc. Toho sa zľakli aj banky, ktoré kvôli tomuto riziku odmietli projekt financovať.

Ján Kováč, 9. 12. 2010

Zdroj: portál http://www.hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4851839 ... vat-figela
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.