Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Odoslaťod Andrej » 08. Dec 2010 00:15

Figeľ a Šesták bojujú o cesty číslami

Podľa Doprastavu štát preplatí tretí balík PPP diaľnic viac než štyrikrát. Zrušený prvý balík vyše dvakrát. Nie je jasné, prečo má byť žilinská diaľnica súkromná.

BRATISLAVA. Ktorá diaľnica má byť súkromná a ktorá nie? Aj to je otázka, pred ktorou stojí vládna koalícia.

Má totiž obmedzený balík eurofondov a veľa diaľnic, ktoré chce stavať, aby sa Bratislava prepojila s Košicami.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol takto: Postaviť 29 kilometrov medzi Žilinou a Martinom ako súkromnú diaľnicu a 75 kilometrov – pôvodne PPP – diaľnic medzi Martinom a Prešovom zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Figeľ však narazil na nesúhlas koaličnej SaS. Tej sa zdá súkromná cesta od Žiliny príliš drahá. Z kuloárov prenikli hlasy, že keďže je tretí balík najnáročnejší, mal by sa stavať z najlacnejších zdrojov – eurofondov.

Nie sú jasné východiská na zhodnotenie
Viacerí ekonómovia si na otázku, či je pre štát výhodnejšie stavať ako PPP prvý či tretí balík, netrúfajú presne odpovedať.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo hovorí, že sa treba najprv pozrieť na to, koľko diaľnic si môže štát dovoliť financovať z eurofondov. „Nie sú úplne jasné finančné predpoklady, východiská budúcich rozpočtov,“ povedal.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák podotkol, že keďže prvý balík PPP diaľnic je oficiálne zrušený, dá sa iba hodnotiť prijaté rozhodnutie.

Celkovo podľa ústavu vychádza výhodnejšie z hľadiska prínosov pre štát a vodičov tretí balík diaľnic, a to preto, že je na ňom intenzívnejšia doprava. To sa prejaví na mýte, úsporách pre vodičov na benzíne alebo čase.

Kilometer tunela vyjde inak
Najnovšie predstavil svoje čísla o diaľničných balíkoch Doprastav – člen konzorcia, ktoré malo stavať zrušený prvý balík. Podľa prepočtov firmy štát preplatí stavbu „žilinského“ balíka asi 4,3­krát.

Zrušený prvý balík 2,65­krát. Tak to vyjde pri úrokovej miere, ktorú Doprastav ponúkol ku koncu augusta a ktorá bola podľa firmy fixovaná.

Neobstoja ani údaje o tom, že v treťom balíku sú drahé, dlhé a náročné tunely. Kilometer tunela v treťom balíku vychádza podľa Doprastavu na 76,6 milióna eur.

Pri prvom balíku to vychádzalo na 83,17 milióna eur. Tretí balík má podľa firmy drahšie cesty než prvý.

Aký je optimálny mix pre štát? Ktorý balík je výhodnejšie stavať ako PPP a ktorý cez štátny rozpočet a eurofondy?

Peter Goliaš, INEKO

Najmä vzhľadom na dĺžku tunelov je tretí balik technicky najnáročnejší, a preto aj najrizikovejší a najmenej vhodný pre metódu PPP, kde je rozhodujuce prerozdelenie rizík medzi štát a investora.



Richard Tóth, hlavný ekonóm Privatbanky

Najvýhodnejšie sa stavajú cesty z eurofondov a za pomoci štátneho rozpočtu. Za druhé najvýhodnejšie považujeme financovanie diaľnic v réžii štátu na dlh a až potom nasledujú v poradí výhodnosti PPP projekty.



Radovan Ďurana, INESS

Stále chýba poctivá ekonomická analýza pridanej hodnoty jednotlivých úsekov na trase Bratislava Košice a porovnanie alternatív.

streda 8. 12. 2010 | Daniela Krajanová


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/5673996/figel ... z17TCdUYa0
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.