SaS chce ďalšiu zľavu na PPP

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

SaS chce ďalšiu zľavu na PPP

Odoslaťod Andrej » 01. Dec 2010 00:07

SaS chce ďalšiu zľavu na PPP

Už dvakrát sa minister dopravy chystal predložiť posledný balík súkromných diaľnic na schválenie vláde. Už druhýkrát ho stopla Sulíkova SaS. Chce vraj viac okresať cenu, ktorú s víťazom súťaže dohodol šéf KDH.

BRATISLAVA. Z technických detailov sa vykľul vážnejší problém. Tak vyzerá dnes spor medzi SaS a KDH o takzvanom treťom balíku PPP.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by totiž týchto takmer 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou chcel postaviť spôsobom, ktorý zvolila vláda Roberta Fica (Smer): cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP).

Ďalšia zľava na stavbu
SaS sa balík nepozdáva. Včera si to mal predseda Richard Sulík vydiskutovať s Figeľom. Výsledkom je ďalšie stop projektu, ktorý chcel minister dopravy dnes predkladať na schválenie vláde.

„Neuzavreli sme to. Bol som požiadaný, aby sme túto tému ukončili na koaličnej rade,“ povedal Figeľ. Podľa jeho slov sa KDH a SaS líši v názoroch na to, či a ako sa dá dohodnutá ponuka ešte meniť. SaS chce podľa našich informácií zľavu.


Ako sa odlišujú

Zrušený 1. balík PPP (75 km)

* Tunely: 7,5 km
* Mosty: 17,5 km
* Investičné náklady: 2,17 mld. eur
* Náklady na kilometer: 53,9 milióna eur
* Ročná splátka: 273 mil. eur



Tretí balík (29,9 km)

* Tunely: 10,5 km
* Mosty: 6,9 km
* Investičné náklady: 1,6 mld. eur
* Cena na km: 53,9 mil. eur
* Ročná splátka: 219 mil. eur


Zdroj: Ministerstvo dopravy

Minister dopravy už s koncesionárom cenu dohodol. Konzorcium pod vedením nemeckého Hochtiefu ponúklo zľavu z investičných nákladov vyše 20 percent a ministrovi sa to pozdáva.

Firma si teraz musí od bánk požičať peniaze za určitý úrok. Tam vidí Figeľ priestor na ďalšie zníženie ceny.

Cena peňazí sa však odvíja od medzibankovej sadzby, ktorú nikto nemôže ovplyvniť, a teda ani koncesionár.

SaS sa až do ukončení rokovaní k tretiemu balíku nechce vyjadrovať.

Podľa informácií z koaličného prostredia Sulíkovej strane však možná zľava z ceny peňazí nebude stačiť.

Figeľ a koncesionár by sa naopak mal ešte raz pozrieť aj na stavebné náklady či náklady na prevádzku a údržbu, ktoré sú rozpočítané na 30 rokov.

Podľa Figeľa by ďalšie znižovanie ceny stavby mohlo spochybniť samotného koncesionára.

Celková dohoda s bankami sa pritom očakáva až koncom apríla. Aktuálne dohodnutá cena je 219 miliónov eur ročne na 30 rokov.
Komora chce späť balík

Šéf rezortu financií Ivan Mikloš (SDKÚ) nehovorí, na čiu stranu sa prikláňa. Rokuje sa, povedal jeho hovorca Martin Jaroš. Podľa Figeľa však v rezorte financií problém nie je: „Bez základnej zhody medzi nami by som materiál do vlády nedával.“

Premiérka Iveta Radičová (SDSKÚ) počká na koaličnú radu a tam sa o PPP rozhodne, povedal jej hovorca Rado Baťo. Hraničný termín je 15. december. Most–Híd podporu KDH vyjadril už dávnejšie.

Kilometer „žilinskej“ diaľnice aj po zľave vychádza na 53,9 milióna eur. V zrušenom balíku 75 kilometrov súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom by stál 29 miliónov.

Postaviť ho malo konzorcium, v ktorom boli aj Doprastav a Váhostav. Slovenskí podnikatelia sa preto začali ozývať, aby vláda viac podporovala domácich podnikateľov.

Slovensko–nemecká obchodná komora uvítala zámer vlády pokračovať v treťom balíku. „Želali by sme si, aby sa prehodnotil aj prvý balík. Veríme, že PPP projekty sú efektívnejšie ako klasické verejné obstarávanie.

streda 1. 12. 2010 | Daniela Krajanová


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/5663444/sas-c ... z16oHSsc8d
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.