Koalicna rada bude opat rokovat o 3. baliku PPP

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Koalicna rada bude opat rokovat o 3. baliku PPP

Odoslaťod rastislav5 » 30. Nov 2010 21:33

Minister dopravy Ján Figeľ ani na najbližšie zasadnutie vlády nepredloží návrh druhého dodatku koncesnej zmluvy pre tretí balík PPP na diaľnici D1 pri Žiline. Dôvodom je, že podmienky financovania projektu nedohodol ani na utorkovom stretnutí s predsedom SaS Richardom Sulíkom a ministrom financií Ivanom Miklošom.
SR-doprava-D1-PPP-3. balík-financovanie-podmienky-Sulík-Mikloš-Figeľ-rokovanie
BRATISLAVA 30. novembra (SITA) - O podmienkach financovania výstavby a prevádzky úsekov D1 v okolí Žiliny cez tretí balík PPP by mala opäť rokovať a napokon aj rozhodnúť Koaličná rada. Utorkové stretnutie ministra dopravy a predsedu KDH Jána Figeľa s predsedom parlamentu a SaS Richardom Sulíkom a ministrom financií Ivanom Miklošom (SDKÚ-DS) na pôde rezortu financií túto problematiku totiž ešte neuzavrelo. Znamená to, že Figeľ ani na najbližšie rokovanie vlády 1. decembra nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve pre tretí balík PPP. Ten počíta so znížením ročnej platby štátu koncesionárovi za výstavbu a 30-ročnú prevádzku diaľnice z doterajších 277,3 mil. na 218,7 mil. eur. Štát by tak zaplatil koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. postupne spolu 6,561 mld. eur namiesto doposiaľ predpokladaných 8,5 mld. eur, čo je úspora 1,939 mld. eur.
"Výsledkom dnešnej diskusie je dohoda, že nielen diskusiu, ale aj rozhodnutie dokončíme na Koaličnej rade, ktorá túto tému posudzovala a zaujme k nej aj stanovisko. Súvislosť je viac rozpočtová a finančná, pretože rozpočet je v parlamente na schválení a zároveň koalícia má záujem, aby tak ako bol navrhnutý vládou, bol odobrený," povedal Figeľ po utorkovom stretnutí lídrov slovenského stavebníctva. Termín rokovania štyroch koaličných partnerov o diaľnici zatiaľ nie je dohodnutý, čas na rokovanie s koncesionárom o tejto téme predĺžili do 15. decembra. Dátum finančného uzatvorenia tretieho balíka, ktorý uplynul práve 30. novembra, bude podľa ministra dopravy presunutý do konca apríla budúceho roka. Koncesionár vedený nemeckou spoločnosťou Hochtief by mal dovtedy získať peniaze od bánk, aby sa následne v máji mohla začať výstavba diaľničných úsekov medzi Žilinou a Martinom. Koaličná rada rokovala o treťom balíku PPP už 25. novembra, pričom výhrady SaS k projektu zabránili Figeľovi predložiť návrh dodatku na zasadnutie vlády 24. novembra.
Figeľ o stretnutí so Sulíkom a Miklošom o diaľnici ďalej povedal, že sa skôr líšia v očakávaniach, či sa pripravený návrh projektu dá ešte ďalej vylepšovať, pokiaľ ide o stavebné a operačné náklady alebo komerčnú cenu a či existujú alternatívy financovaniu projektu zo súkromných zdrojov. "Slovensko nemá ani toľko zdrojov štátnych ani plánovaných európskych, aby bez PPP formy dokázalo rozvíjať celú prioritnú diaľničnú sieť. Rozumná kombinácia viacerých zdrojov je logickou odpoveďou a v tomto čase sa o tom rozhoduje. Nechcel by som tomu pripisovať iný rozmer, skôr starostlivé uvažovanie," dodal Figeľ. Účasť a spoluzodpovednosť ministerstva financií je podľa neho dlhodobá, nielen počas rokovaní, ale aj pri realizácii 30-ročného kontraktu.
Prípadné ďalšie zníženie ceny projektu rieši dodatok koncesnej zmluvy, ale ďalšie, o ktorom je rozumné uvažovať, je podľa ministra dopravy finančné v podobe ceny peňazí. Úroveň jej súčasnej kalkulácie je totiž vyššia ako aktuálne podmienky na finančnom trhu. "Mám nádej, že je vyššia ako bude cena peňazí na jar budúceho roka," povedal Figeľ. Ministerstvo dopravy bude pokračovať v dialógu s koncesionárom a chce zachovať principiálny postoj k výstavbe diaľnic. "Bez dohody neexistuje dohoda," povedal Figeľ o možnosti, že vláda neschváli dodatok koncesnej zmluvy do 15. decembra. Zmluva obsahuje aj časti o podmienkach zániku.
Na otázku, či by nebolo pre štát finančne lepšie zastaviť aj tretí balík PPP, podobne ako predtým prvý balík, a jednotlivé úseky diaľnice obstarávať zvlášť, Figeľ povedal, že to by znamenalo dlhodobý odklad realizácie okolo jeden a pol roka. "Ak by to malo byť financované z eurofondov, tak dnešná kapacita slovenského prídelu na to nepostačuje. Je to téma zdrojov aj času. Chceme, aby boli využité eurofondy, ale zároveň potrebujeme ďalšie zdroje," dodal.
Podľa hrubých prepočtov výstavba okolo 30 kilometrov diaľnice cez tretí balík by mala stáť na kilometer okolo 54 mil. eur, pričom výstavba 75 kilometrov diaľnice v zrušenom prvom balíku vychádzala na 29 mil. eur na kilometer. Tretí balík však počíta s dlhšími úsekmi tunelov, ktorých výstavba je finančne náročnejšia. Predseda Smeru-SD Robert Fico v tejto súvislosti koncom minulého týždňa avizoval, že strana bude iniciovať zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu na túto tému. "Som pripravený nielen na takúto diskusiu, ale aj širšie verejne. Slovensko potrebuje poznať pravdu, súvislosti, za akých sa stavia a bude stavať, ale aj za akých sa podpisovali kontrakty, ktorých rozdiel oproti dnešnému stavu je výrazný. Moja otázka na pána Fica je, kam mali smerovať prostriedky, ktoré podpísal so svojim ministrom a prečo rozdiely boli tak výrazné," odvetil Figeľ. Podľa neho porovnávať treba to, čo porovnateľné je.
Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP predstavovala 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice, vrátane diaľničného privádzača v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka - Žilina (5,9 km) a Višňové - Dubná Skala (8,1 km). Štát by mal podľa doterajších podmienok splatiť koncesionárovi za 30 rokov okolo 8,5 mld. eur, pričom stavebné náklady mali dosiahnuť 1,99 mld. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch úsekov, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové - Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny podpísal so spoločnosťou Žilinská diaľnica koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku D1 v rámci tretieho balíka PPP 22. januára 2010. Prípravné práce na stavbe úsekov diaľnice za okolo 43 mil. eur začali 5. februára tohto roku. Spoločnosť Žilinská diaľnica založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief PPP Solutions GmbH. V konzorciu sú aj rakúske firmy Alpine Bau GmbH a Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH. a španielska spoločnosť FCC Construcción S.A.

http://www.financnik.sk/financie.php?di ... xt=&kriza=
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.