Stránka 1 z 1

Zľava na diaľnicu je nižšia, Sulík má podmienky

OdoslaťOdoslané: 26. Nov 2010 09:58
od paul0001
Zľava na diaľnicu je nižšia, Sulík má podmienky

Vladimíra Kucejová | 26. novembra 2010 7:12
Diaľnica zo Žiliny po Martin ešte nedostala konečný súhlas od strany Richarda Sulíka SaS. Aj po štvrtkovom niekoľkohodinovom rokovaní Koaličnej rady potrebuje ešte Sulík "doladiť niektoré detaily" s ministerstvom dopravy. Šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) pôvodne projekt obhajoval s tým, že vybavil 30-percentnú zľavu. Vo štvrtok však rezort oznámil, že zľava je len 21 percent. Prečo je odrazu nižšia, ministerstvo zatiaľ nevysvetlilo.

SaS materiál nateraz stopla. Štvrtkové rokovanie koalície pritom na vysvetlenie nezrovnalostí zatiaľ nestačilo. "V tejto chvíli je ešte potrebné doladiť niektoré detaily, ale po ich vyjasnení nevidíme dôvod, prečo tretí balík na vláde nepodporiť," uviedla vo štvrtok po rokovaní koalície Tatiana Tóthová, Sulíkova osobná tajomníčka.

Najbližšie rokovanie SaS s ministerstvom má byť v pondelok na budúci týždeň. V stredu totiž plánuje Figeľ materiál predložiť na rokovanie vlády. Okolo konania strany SaS sa pritom objavili aj domnienky, či nejde o akúsi pomstu v mene spoločnosti Doprastav.

Jeden z poslancov strany totiž v minulosti pracoval v dvoch dcérskych firmách Doprastavu. Podnik bol pritom súčasťou konzorcia, ktoré malo stavať inú súkromnú diaľnicu od Martina po Prešov, no ministerstvo mu nakoniec šancu nedalo. To isté ministerstvo však teraz otvára dvere ďalšej ceste. SaS akékoľvek dohady o pomste odmieta.

Zľava konzorcia vedeného nemeckým Hochtiefom na výstavbu úseku zo Žiliny do Martina je tajomstvom. Detailné informácie sa chystá minister objasniť až o týždeň, ročná splátka za cestu má však pre štát predstavovať po novom 218 miliónov eur. Pôvodne malo ísť o 277 miliónov eur. Celkovo tak Slovensko namiesto predošlých 8,5 miliardy eur, zaplatí za cestu po 30-ročnej údržbe približne 6,6 miliardy.

Oproti pôvodnej ponuke tak ide o približne pätinovú zľavu. "Dôvodom sú iné ceny stavebných prác aj základných materiálov," vysvetľoval príčiny nižšej ceny Ján Figeľ, minister dopravy. Istú zásluhu na zlacnení má mať aj posunutie termínov na dokončenie cesty o dva mesiace. "Tiež celková optimalizácia výstavby z hľadiska postupnosti úsekov a záujem dohodnúť sa na nižšej úrovni," doplnil.

Pri ceste sa pritom vyskytli aj dohady o predražení. Stavebníci združení v konzorciu spolu s Doprastavom totiž naznačovali, že za výraznou zľavou môže byť zveličená pôvodná ponuka. K zľave, ktorú včera čiastočne predstavil minister dopravy sa však spoločnosť Doprastav zatiaľ nechcela vyjadriť.

S riadnou výstavbou cesty by sa malo začať na jar budúceho roku. Približne dovtedy by malo mať združenie firiem čas na získanie 1,6 miliardy eur potrebných na stavbu cesty. Vodiči by sa tak po nej mohli prejsť v roku 2016.

http://spravy.pravda.sk/zlava-na-dialni ... nomika_p01