Figeľ Sulíka o diaľnici nepresvedčil

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ Sulíka o diaľnici nepresvedčil

Odoslaťod duro_z_dediny » 26. Nov 2010 00:17

Minister Figeľ vyjednal zľavu na 3. balík PPP. Ľudí z vlastnej koalície však nepresvedčil.

Koaličná prestrelka o diaľničný obchvat Žiliny neutícha. Minister dopravy Ján Figeľ totiž nepresvedčil vládnu stranu SaS, že tento projekt je už výhodný.

Šéf poslaneckého klubu liberálov Jozef Kollár nerozumie, prečo chce Figeľ stavať diaľnicu, ktorá je v prepočte na kilometer drahšia, ako ďalšia cesta, ktorú minister pre vysokú cenu stopol. V zrušenom projekte zohrávala kľúčovú úlohu skupina Doprastav, pre ktorú Kollár donedávna pracoval. On sám však konflikt záujmov odmieta.

Diskutovali sme, diskutujeme aj budeme diskutovať, pretože takýto projekt má množstvo záležitostí a detailov,“ vysvetľoval včera Figeľ.
Obrázok
Zľava nestačí
Pôvodne mala diaľnicu ešte v stredu "odklepnúť“ vláda. Sulík však vzhľadom na vysokú cenu projektu Figeľa požiadal, aby sa k nemu mohli vyjadriť ešte aj lídri vládnych strán na Koaličnej rade.

Figeľ si na stretnutie so šéfmi strán priniesol na pomoc aj novú ponuku investičného združenia pod vedením nemeckej firmy Hochtief. Tá o zhruba 20 percent "skresala“ cenu, ktorú v poslednom zmluvnom dodatku dojednal exminister Ľubomír Vážny.


Po tejto zľave má 29-kilometrová diaľnica stáť zhruba 6,6 miliardy eur. Túto sumu zaplatí štát v pravidelných splátkach za 30 rokov, počas ktorých bude investor cestu vo vlastnej réžii aj opravovať a udržiavať. Keďže sa platí postupne, v cene sú aj úrokové náklady.

Pridrahá aj prilacná
Po včerajšom rokovaní koaličnej štvorky však nebolo jasné, ako vlastne Figeľove argumenty na lídrov SaS zabrali. Podpredsedovia Jozef Mihál a Juraj Miškov sa po Koaličnej rade k tomu nevyjadrili. Sulík po svojej hovorkyni Tatiane Tóthovej poslal vyjadrenie, z ktorého vyplýva, že ešte presvedčený nie je. "V tejto chvíli je ešte potrebné doladiť niektoré detaily,“ povedala Tóthová.

Nie je však jasné, čo presne strana od Figeľa očakáva.
Kým poslancovi Kollárovi sa nepozdáva, že zľavnená ponuka je v porovnaní s ponukou konzorcia Doprastavu pridrahá, poslanec tej istej strany Igor Matovič tvrdí, že zľava je taká vysoká, až je podozrivá. Nerozumie, ako je možné, že v pôvodnej cene, ktorú "priklepol“ Vážny, bol až taký veľký priestor na zľavu.

"Stále som presvedčený, že treba vyhlásiť nový tender,“ hovorí Matovič.
O poctivosti pôvodnej ponuky otvorene zapochyboval aj Figeľ. Zároveň však vysvetlil, že cena šla dole aj vďaka miernemu predĺženiu termínov, či lacnejším technickým riešeniam, medzi ktorými môžu byť napríklad kratšie mosty.

V pondelok pokračovanie
Podľa Tóthovej sa majú Figeľ a Sulík opäť stretnúť v pondelok aj s ministrom financií Ivanom Miklošom. Ak sa nakoniec dohodnú, v stredu by mala projekt schváliť aj vláda. Investor bude mať potom niekoľko týždňov na to, aby zabezpečil potrebné bankové úvery. Výstavba by sa mala rozbehnúť na jar a dokončiť o približne štyri roky.

Výsledkom by mala byť súvislá diaľnica od Bratislavy až po Martin, ktorá vodičom nahradí náročnú cestu okolo Strečna, či vyrieši zápchy v Žiline.

Ján Kováč, 00:00 26. 11. 2010
Zdroj: HN, portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4832339 ... presvedcil
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.