Po 50 rokoch máme nový železničný tunel!

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Po 50 rokoch máme nový železničný tunel!

Odoslaťod miso » 25. Nov 2010 16:12

Po 50 rokoch máme nový železničný tunel! Meria takmer dva kilometre

Prerazili železničný tunel medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčínom.

Pod Tureckým vrchom v okrese Nové Mesto nad Váhom za účasti ministra dopravy Jána Figeľa po takmer polstoročí prerazili prvý železničný tunel na území Slovenskej republiky. Bude súčasťou prvej etapy modernizácie železničnej trate pre traťovú rýchlosť 160 km/h v úseku Nové Mesto nad Váhom - Trenčín.

Postavený na rýchlosť 200 km/h
Podľa hlavného inžiniera projektu Ondreja Podolca viac ako 1 750 metrov dlhý tunel s priemerom 12 metrov je dvojkoľajový a jeho špecifikom je to, že je aerodynamický a už pri návrhu bol posudzovaný na rýchlosť 200 km/h. "Po prvý raz na Slovensku je ako železničný zvršok použitá pevná jazdná dráha, koľajová dráha bude zabetónovaná do železobetónovej dosky. Životnosť zvršku sa predpokladá na 60 rokov, takže v podstate bezúdržbová záležitosť," ozrejmil Podolec.

Ide o pilotný projekt, z ktorého budú čerpať aj projekty ďalších železničných tunelov. Ako povedal generálny riaditeľ Železníc SR Vladimír Ľupták, tunel je súčasťou modernizácie medzinárodného koridoru a je financovaný z Kohézneho fondu Európskej únie a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu. Rozpočet na stavbu je okolo 260 miliónov eur.

Prvý vlak v roku 2012 alebo 2013
Tunel začali raziť v januári tohto roku, prvé vlaky by cez tunel Turecký vrch mali podľa Podolca začať jazdiť na prelome rokov 2012/2013. "Bezpečnosť tunela je riešená práve pevnou jazdnou dráhou. Prístupovú cestu do tunela tvorí betónová doska, alternatívny prístup do tunela je zabezpečený prístupovou štólou uprostred tunela," povedal riaditeľ pre dopravné stavby spoločnosti OHL ŽS Václav Bartoněk.

Hluk spôsobili svrčky
Ján Kušnír vykonávajúci autorský dozor nad projektom tvrdí, že pri stavbe tunela Turecký vrch boli najlepšie geologické podmienky spomedzi všetkých tunelov na Slovensku a pri jeho razení sa nevyskytli žiadne problémy. "Počas razenia sa občania sťažovali na neúmerný hluk. Merania dokázali, že razenie je v norme a maximálne zistený nameraný hluk bol od svrčkov v okolitej prírode," zdôraznil Kušnír.

Podľa Drahomíra Stana zo Združenia pre prírodu je tunel cez Turecký vrch jedno z lepších riešení a do prírodnej rezervácie zasiahol len pri portáloch. Prírodná rezervácia Turecký vrch je miestom s najsevernejším výskytom niektorých teplomilných živočíchov a rastlín, rovnako ako studenomilných druhov z karpatskej strany, čo je na Považí veľmi zriedkavé.

Najdlhší je tunel pri Čremošnom
Najdlhším jednokoľajovým železničným tunelom na Slovensku je 4,7-kilometrový Čremošiansky tunel pri Harmanci. Najdlhším dvojkoľajovým tunelom je Bujanovský tunel pri Margecanoch merajúci 3 410 metrov. Posledný železničný tunel, ktorý sa na Slovensku postavil, bol Ružbašský tunel na trati Poprad - Plaveč. Dokončili ho v roku 1966.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM, 25.11.2010., 15:40 | TVNOVINY.sk / TASR, ks

Zdroj: portál http://www.tvnoviny.sk
http://tvnoviny.sk/sekcia/spravy/ekonom ... vahom.html
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.