Tretí balík PPP pri Žiline by mal byť výrazne lacnejší

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Tretí balík PPP pri Žiline by mal byť výrazne lacnejší

Odoslaťod rbarat » 25. Nov 2010 15:33

AKTUALIZOVANÉ 15:28
Za 30 rokov by mal štát na celom balíku ušetriť 1,9 miliardy eur.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce ďalej pokračovať v rokovaniach s vybraným konzorciom o podmienkach stavby asi 29 kilometrov súkromnej diaľnice v okolí Žiliny.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) plánuje na budúci týždeň predostrieť vláde návrh na uzatvorenie dodatku ku koncesnej zmluve, ktorý výrazne zlacní pripravovaný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Výhrady k zámeru v uplynulých dňoch prezentovala koaličná strana SaS.

Technicky náročné úseky diaľnice D1 s tunelmi má postaviť združenie pod vedením nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions. Figeľ už koncom októbra informoval, že koncesionár ponúkol štátu výrazné zníženie ročnej platby. Pri PPP projekte súkromník najskôr cestu postaví, štát mu neskôr dielo dlhodobo spláca.
Dostal lepšiu cenu

"Ceny sú výrazne lepšie než boli na stole po bývalej vláde," povedal dnes novinárom Figeľ po stretnutí zástupcov koaličných strán.

Koncesionár podľa neho ponúkol štátu zníženie ročnej platby na 218,7 milióna eur, pôvodne vraj bola o viac ako štvrtinu vyššia. Termín na konečnú finančnú dohodu s konzorciom je v súčasnosti stanovený na koniec novembra, ministerstvo dopravy ho už raz predĺžilo.

Investičné náklady na stavbu cesty medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou mali podľa skorších informácií dosiahnuť necelé dve miliardy eur. Počas troch desaťročí mal štát na splátkach vynaložiť celkovo vyše osem miliárd eur.

Okrem vedúcej spoločnosti tvoria konzorcium aj firmy Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company. Konzorcium bolo vybrané v súťaži, vo finálnej fáze v nej zostalo ako jediný uchádzač.
Cenu chce ešte stlačiť

Figeľ predpokladá, že ročná splátka štátu za diaľnicu ešte klesne. "Samotná cena peňazí, ktorá vstúpi do hry pri finančnej uzávierke, môže dnešný stav výrazne vylepšiť, čo aj výrazne očakávam," poznamenal minister. V prípade, že štát zverí budovanie diaľnice vybranému konzorciu, stavať by sa mohlo začať na jar budúceho roka.

Bývalej vláde pod vedením Roberta Fica (Smer) plánovala PPP projektmi urýchliť budovanie ciest v krajine. Naplno sa jej podarilo rozbehnúť len stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou v celkovej dĺžke okolo 50 kilometrov.

Figeľov úrad sa pred časom rozhodol nepokračovať v rokovaniach o stavbe ďalšieho balíka, ktorý zahŕňal viaceré úseky na severnej časti diaľnice D1.

štvrtok 25. 11. 2010 15:08 | čtk, sita
http://ekonomika.sme.sk/c/5655194/treti ... nejsi.html
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.