Žilinská diaľnica má kritika v koalícii

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Žilinská diaľnica má kritika v koalícii

Odoslaťod duro_z_dediny » 25. Nov 2010 00:07

Minister Figeľ musí poslancovi SaS Kollárovi (na snímke) vysvetliť, prečo vzal biznis jeho exfirme

Žilinská súkromná diaľnica, ktorá má vodičom nahradiť kľukatú cestu okolo Strečna, si našla odporcu vo vládnej koalícii. Nepozdáva sa šéfovi poslaneckého klubu SaS Jozefovi Kollárovi, ktorý tvrdí, že v prepočte na kilometer vychádza draho. Porovnáva ju s tendrom na nadväzujúce úseky medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (SaS) stopol pre vysokú cenu. Figeľ to musí preto vysvetľovať na dnešnej Koaličnej rade. Naznačil, že Kollárovou motiváciou môže byť predchádzajúce pôsobenie v skupine Doprastav, ktorú Figeľ o porovnateľnú zákazku pripravil. Kollár to odmieta.

Možný konflikt záujmov
Ešte vo včerajšom vydaní denníka Sme zastával Jozef Kollár názor, že tretí balík treba zrušiť a vytendrovať nanovo. Argumentoval podobne, ako predtým šéf Doprastavu Ivan Šesták: v prepočte na kilometer je žilinská diaľnica drahšia ako projekt, ktorý Figeľ zrušil. Po tom, ako to prebral so svojím šéfom Richardom Sulíkom, však svoje slová zmiernil. "Ide mi len o rovnosť šancí pre akúkoľvek firmu a ako šéfovi parlamentného finančného výboru o efektívne využívanie verejných zdrojov,“ povedal pre HN Kollár.
Figeľ mu včera nepriamo odkázal, aby v koalícii nepresadzoval záujmy Doprastavu. "Ak bol niekto poradcom, tak takýto vzťah mohol znamenať minulosť, ale nemôže znamenať súčasné postoje a väzby.“

Podľa obchodného registra bol Kollár donedávna v dvoch dcérskych firmách tejto spoločnosti - Doprastav Development a Doprastav Alfa. Pôsobenie podľa obchodného registra ukončil 2. septembra, v deň, keď vláda oznámila, že prvý balík za súkromné peniaze nepostaví. Predtým bol šesť rokov aj predsedom predstavenstva Poštovej banky. Podľa vlastných slov poradenstvo v oblasti diaľnic Doprastavu neposkytoval a konflikt záujmov v tom nevidí.
Obrázok

Zatiaľ bez podpory
V kritike tretieho balíka Kollára zatiaľ nepodporili koaliční partneri, ani vlastná strana SaS. Tá tvrdí len to, že takýto veľký kontrakt by mali prebrať všetky koaličné strany. "K samotnej zmluve máme niekoľko otázok a predpokladáme, že budú uspokojivo zodpovedané,“ odkázala hovorkyňa Tatiana Tóthová. Šéf poslaneckého klubu Mosta-Híd László Solymos chce ponechať rozhodovanie na Figeľovi. SDKÚ-DS si chce poslanca SaS ešte vypočuť.

Chýbala zľava na stavbu
Ak Figeľ tento spor urovná, v priebehu budúceho týždňa by mal prísť na rokovanie vlády s návrhom zmluvného dodatku, ktorý by mal následne podpísať so stavebným združením nemeckej firmy Hochtief. Nové podmienky by mali priniesť zhruba 20- až 30-percentnú zľavu v porovnaní s cenou, ktorú dohodol exminister Ľubomír Vážny (Smer-SD).

V takomto rozmedzí sa pohybovala aj zľava, ktorú Figeľovi na ďalší projekt ponúklo konzorcium Doprastavu. Tá sa však týkala najmä úverových nákladov, ktoré znížili banky. Samotné združenie svoje náklady na výstavbu a prevádzku znížilo miernejšie. Žilinská diaľnica má u Figeľa šancu, keďže Hochtief výraznejšie znížil aj svoje vlastné náklady.
Ak kontrakt nakoniec získa, 29-kilometrovú cestu má začať stavať na jar a dokončiť o zhruba štyri roky.
Popri tom bude cestu aj udržiavať a financovať z bankových úverov.

Ján Kováč, 00:00 25. 11. 2010

Zdroj: HN, portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4830262 ... v-koalicii
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.