Stránka 1 z 1

Sulík pribrzdil žilinskú diaľnicu

OdoslaťOdoslané: 24. Nov 2010 00:22
od duro_z_dediny
Vláda dnes musí vynechať rokovanie o autostráde D1 medzi Žilinou a Martinom.

Rozhodnutie o rozbehnutí výstavby diaľnice D1 v okolí Žiliny sa odkladá. Pôvodný zámer ministra dopravy Jána Figeľa presadiť túto autostrádu na dnešnom rokovaní vlády totiž narazil na koaličnú SaS.

Tá chce, aby sa Figeľ pri takomto veľkom projekte radil aj s ostatnými stranami. "Môžeme potvrdiť, že sme iniciovali doplnenie tohto bodu na Koaličnú radu. Považujeme to za tému, o ktorej by mali diskutovať všetky koaličné strany,“ povedala hovorkyňa SaS Tatiana Tóthová.

Zľava 20 percent
O tom, že žilinská diaľnica bude témou dnešného rokovania vlády Ivety Radičovej, informoval v pondelok denník Pravda. Figeľ mal podľa neho svojim ministerským kolegom predstaviť nové zmluvné podmienky.

Tie vychádzajú zo zľavy, ktorú Figeľovi na túto cestu poskytlo nemecko-rakúske konzorcium Žilinská diaľnica. Konzorciu tento kontrakt pridelil ešte bývalý minister Ľubomír Vážny. Po zmene vlády však stavbárom hrozilo, že oň prídu.

Preto Figeľovi ponúkli zníženie pôvodnej ceny zhruba o pätinu na 6,6 miliardy eur. Dôvodom by mali byť lacnejšie stavebné postupy, predĺženie termínov a zníženie zisku investora.

Ten by mal v rámci zmluvy postaviť 29-kilometrovú diaľnicu, ktorá sa pripojí na existujúcu D-jednotku južne od Žiliny a potiahne ju tunelmi cez Malú Fatru až pred Martin. Šoféri by sa tak zhruba o štyri roky mohli vyhnúť problematickým úsekom okolo Strečna, aj prehustenej doprave v Žiline.

Súčasťou kontraktu sú aj následné opravy, údržba a prevádzka tejto cesty počas 30 rokov. V rovnakom čase sa investor postará aj o úverové financovanie. Ide totiž o takzvaný verejno-súkromný projekt (PPP), pri ktorom štát neplatí hneď po dokončení cesty, ale v pravidelných splátkach počas trvania kontraktu.

Obrázok
Poslanci sú prekvapení
Do včerajšej uzávierky nebolo jasné, aký má s touto zmluvou strana Richarda Sulíka zásadný problém, alebo chce do nej len viac vidieť.
Predtým sa do rokovaní o diaľniciach zapájal skôr rezort financií, ktorý riadi nominant SDKÚ-DS Ivan Mikloš. Podľa zdrojov HN mal mať Figeľ tento projekt s Miklošom predrokovaný.

Náhle presunutie žilinskej diaľnice z dnešného zasadnutia vlády do zajtrajšieho programu Koaličnej rady prekvapilo aj viacerých poslancov. Nevedel o nej bývalý štátny tajomník rezortu dopravy za Most-Híd Ivan Švejna, jeho nástupca Arpád Ersék, dokonca ani šéf poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár.

Súhlasí Figeľ aj Radičová
Isté však je, že so zľavou je spokojný Figeľ aj premiérka Radičová. Investor totiž výrazne zlacnil výstavbu diaľnice aj jej 30-ročnú prevádzku.
Vďaka tomu sa možno vyhne osudu, aký postihol porovnateľne nákladný projekt D1 medzi Martinom a Prešovom. Pri ňom firmy po zmene vlády taktiež znížili cenu, no najmä pri bankových úveroch. Podľa Figeľa si však naďalej pýtali príliš veľa za výstavbu a prevádzku. Preto projekt stroskotal.

Ján Kováč, 00:00 24. 11. 2010
Zdroj: portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4828831 ... u-dialnicu