Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

Odoslaťod sven » 14. Nov 2010 01:52

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

NITRA. Križovatku pod Zoborom čaká prestavba. Z okružnej sa stane klasická priesečná, na ktorej budú semafory. Dopravná polícia by radšej uprednostnila mimoúrovňovú križovatku, ktorá je najbezpečnejšia a najpriepustnejšia. Je však aj najdrahšia a mesto s ňou nesúhlasilo.

Investorom stavby bude Slovenská správa ciest, vydané je už územné rozhodnutie. Práce by sa mali začať v roku 2013. Zlú situáciu pod Zoborom by zatiaľ malo zlepšiť aspoň nové dopravné značenie.
Pripravujú dokumentáciu

Predpokladané celkové náklady na prestavbu križovatky sú vyčíslené na 4,5 milióna eur s DPH. „Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie," povedala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Dodala, že po prestavbe sa križovatka zmení na priesečnú so svetelnou signalizáciou s dynamickým riadením. Koľko budú práce trvať, nám Fedorová nevedela povedať. „Je ešte predčasné o tom hovoriť. Závisí to od viacerých faktorov, jeden je aj finančný. Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2013."

Mimoúrovňovú mesto nechce

Stav, v akom je dnes križovatka pod Zoborom, je len provizórny a dočasný. O nutnosti jej prestavby sa hovorí už dlhšie. Kompetentní mali na výber medzi tromi alternatívami - okružná, priesečná a mimoúrovňová križovatka.

„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre odporučil mimoúrovňovú križovatku. Je to riešenie s najvyššou dopravnou kapacitou a tiež je bezkolízne a najbezpečnejšie," povedal nám dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Dodal, že pri výbere stavebného usporiadania boli zohľadňované dve základné podmienky - dopravná priepustnosť a finančná nákladovosť riešenia. „Mimoúrovňová križovatka má vyššiu dopravnú priepustnosť, no je finančne najnáročnejšia."

Zaujímalo nás, či Slovenská správa ciest uprednostnila priesečnú križovatku najmä z finančných dôvodov. „Mimoúrovňová križovatka by bola aj časovo najnáročnejšia, Nitra potrebovala alebo chcela najrýchlejšie, okamžité riešenie," reagovala Iveta Fedorová.

„Mimoúrovňová križovatka neprichádzala do úvahy. Dôvodom je odpor obyvateľov Chrenovskej ulice," povedal nám viceprimátor Štefan Štefek. Nesúhlas ľudia vyjadrili ešte v čase, keď sa zvažovalo o dobudovaní severného obchvatu. Riešenie, ktoré odporúčal dopravný inšpektorát, však malo byť iné, obyvateľov by nezaťažilo.

Zmeny aj na ďalších križovatkách


Priepustnosť novej priesečnej križovatky má byť vyššia ako je priepustnosť súčasnej okružnej. Podľa Štefeka sa zlepší aj prepojenie Zobora so Starým mestom. „Pribudne jeden jazdný pruh na Dobšinského ulici," povedal.

Zvýšiť sa má aj priepustnosť križovatiek Chrenovská - Vašinova a Chrenovská - Levická - Zlatomoravecká. „Vzhľadom na krátke vzájomné vzdialenosti bude riešená tiež križovatka Dlhá - Trieda Andreja Hlinku. Koncepcia dopravy na predmetných križovatkách bude zásadne zmenená," naznačil Andrej Sitkey. Upresnil, že najzákladnejšou zmenou bude zavedenie obojsmernej premávky po oboch stranách chrenovského cintorína.

Kritický je smer zo Zobora


Križovatka pod Zoborom je od roku 2008 stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou.

„Dopravným značením bola ako hlavná cesta vyznačený smer Bratislava - Bystrica. Použitý systém riadenia z hľadiska priepustnosti križovatky nevyhovoval," povedal nám Andrej Sitkey.

Dodal, že priepustnosť križovatky sa po zmene organizácie dopravy v roku 2008 zvýšila, a to najmä v smere Bratislava - Banská Bystrica. „No z dôvodu nepriaznivého stavebného usporiadania križovatky, ktoré umožňuje priame prejazdy vozidiel (absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky), nebol dosiahnutý želaný efekt v smere Zobor - centrum," zhodnotil Sitkey.

Kolízií je príliš veľa

Súčasné provizórne riešenie prináša aj množstvo kolízií. Slovenská správa ciest zaradila križovatku medzi kritické nehodové lokality.

„Na tomto nedorobku spomedzi križovatiek panuje anarchia a bezprávie. Denno-denne sú tam kolízie. Táto križovatka „vyniesla" naše mesto na deviate najnebezpečnejšie miesto na Slovensku. A nič sa nedeje," napísal nám čitateľ Ivan Čerešňák.

Dopravný inžinier Sitkey potvrdil, že „nutnosť prepletov vozidiel na dvojpruhovej okružnej križovatke má za následok vznik dopravných kolízií". V súčasnosti preto Okresný dopravný inšpektorát pripravuje doplnenie dopravného značenia, ktoré by malo obmedziť vznik kolízií. Má zlepšiť orientáciu vodičov na križovatke. Zmeny by mohli nastať už do konca roka.


sobota 13. 11. 2010 13:04 | Miriam Hojčušová

http://nitra.sme.sk/c/5638002/krizovatk ... ruzna.html
Obrázok používateľa
sven
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 528
Obrázky: 6
Založený: 20. Aug 2007 17:41
Bydlisko: BA,BJ

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.