V Česku chcú hľadať pre Číňanov diaľnicu na výstavbu. Na skú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

V Česku chcú hľadať pre Číňanov diaľnicu na výstavbu. Na skú

Odoslaťod aquila » 12. Nov 2010 10:04

Český minister dopravy Vít Bárta chce so zástupcami čínskeho veľvyslanectva hľadať skúšobný projekt výstavby ciest a diaľnic, na ktorom by sa podieľali čínske firmy. Na projekte by sa vyskúšal budúci možný príspevok čínskych stavebných firiem k výstavbe českých diaľnic. Barta to uviedol po stretnutí s čínskym veľvyslancom Jü Čching-tchajom.
Takzvaná čínska cesta je podľa ministra jednou z možností, ako ušetriť pri výstavbe českej diaľničnej siete. České stavebné firmy často čelia kritike, že stavba diaľnic v Česku je drahšia ako v zahraničí.

Minister priemyslu a obchodu Martin Kocourek je však opatrný. Kľúčové podľa neho budú podmienky vzniku ponúk čínskych stavbárov a dopad ich prítomnosti na český trh: "Budem veľmi obozretne sledovať podmienky prípadného lákania zahraničných firiem na budovanie infraštruktúry a ohradím sa voči tomu, aby domácim firmám prácu brali zahraničné len preto, že môžu využívať dotáciu zahraničných vlád," uviedol.

Premiér Petr Nečas nápad považuje viac za mediálnu bublinu než vážne myslený návrh. "Je otázkou, ako by využitie týchto firiem bolo v súlade s európskou legislatívou a ako by boli firmy ochotné rešpektovať pravidlá trhu a ekologické štandardy. Navyše v českých stavebných firmách pracujú českí zamestnanci a nevidím dôvod pripravovať ich o prácu," uviedol premiér.

Prípadné pozvanie čínskych firiem, aby stavali v Česku infraštruktúru, kritizoval generálny riaditeľ Zväzu podnikateľov v stavebníctve Miloslav Mašek. Zväz to odmieta. Za riziko považuje najmä možnú priamu podporu týchto firiem zo strany čínskeho štátu. Zvláštne podmienky pre stavebné podniky z Číny by podľa zväzu mohli ohroziť zamestnanosť v českých podnikoch.

"Príliv desiatok tisíc českých robotníkov je hlúpou démonizáciou takejto spolupráce," uviedol Bárta. Ako príklad uviedol Poľsko, kde čínske firmy spolupracujú s miestnymi stavbármi a čínski pracovníci tam vo väčšej miere nepracujú. Na projketoch sa podieľajú čínski inžinieri.

Bárta pripustil "teoretickú možnosť", že by sa úsek diaľnice alebo cesty zadal Číňanom ako skúšobný projekt bez tendra na základe medzivládnej dohody. Podmienky spolupráce bude skúmať pracovná skupina ministerstva a čínskej ambasády.

Konzorcium vedené čínskou firmou vlani v Poľsku vyhralo výberové konanie na stavbu dvoch úsekov diaľnice A2, ktorá stredom Poľska spojí západ a východ krajiny. Číňania postavia približne 49 kilometrov diaľnice medzi Lodžou a Varšavou.

Dali cenu 1,29 miliardy zlotých. Poľské riaditeľstvo ciest a diaľnic malo na tento úsek rozpočet 2,8 miliardy zlotých. Ponuka čínskej firmy bola oveľa lacnejšia ako od konkurencie - úsek s dĺžkou 29 kilometrov postaví čínska spoločnosť za 0,75 miliardy zlotých. Druhá najlepšia ponuka írsko-poľského konzorcia bola 0,97 miliardy zlotých.

Európskej komisii sa nepáči, že Poľsko do tendra "vpustilo" čínsku firmu, keď európski podnikatelia v Číne ku štátnym tendrom rovnaký prístup nemajú. Číňania budú v Poľsku stavať úseky, ktoré nie sú spolufinancované z fondov Európskej únie. Už v januári Brusel uviedol, že firmy, ktoré majú podozrenie na dumping Číňanov, sa majú sťažovať na poľskom protimonopolnom úrade.

http://spravy.pravda.sk/v-cesku-chcu-hl ... nomika_p01
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.