To pravé ficovské
Ministerstvo dopravy bude zrejme akceptovať ponuku na tretí „žilinský" 25-kilometrový balík PPP diaľnic. Konzorcium pod vedením nemeckej spoločnosti Hochtief vraj prišlo s atraktívnou zľavou. Pred dvoma týždňami minister Figeľ v tejto súvislosti výšku rabatu odhadol v dobrej nálade na 30 percent.
Tým sa dobrá nálada skončila. Vynorilo sa totiž hneď niekoľko otázok. Čo to bola za „vysúťažená" cena, keď z nej po zmene vlády je možná takáto zľava? Prečo ministerstvo neakceptovalo aj zľavu konzorcia Slovenské diaľnice na 75-kilometrový prvý balík PPP diaľnic z Martina do Prešova, keď v tomto prípade kilometer cesty vyjde lacnejšie?
Vysloviť domnienky nedá veľa práce. Konzorciá môžu zľaviť z ceny preto, že - a) odstrihli „provízie", ktoré od nich boli za víťazstvo v tendroch požadované za bývalej vlády; b) mali nadhodnotené ceny, lebo Ficovej vláde boli milióny eur navyše „šumafuk"; c) prísť o kontrakt by bola pre stavebné firmy premárnená veľká príležitosť a čistá strata.
Rovnako neodbytne sa vnucujú domnienky, prečo minister Figeľ inak posudzuje prvý a inak tretí PPP balík. Za bývalej vlády sa celková cena prvého balíka zvýšila z osem na deväť miliárd eur; zmanipulovala sa štúdia výhodnosti; v konzorciu Slovenské diaľnice bol spolu s Doprastavom a ďalšími firmami i zo zahraničia aj Váhostav. A Váhostav spolu s Jurajom Širokým sú politický fenomén.
Minister Figeľ nemôže povedať, že Slovenské diaľnice odmietol pre Váhostav a Širokého, aby „ublížil" straníckej kase Smeru. Nemá na to dôkazy. Lenže ak nedá zrozumiteľnú odpoveď, nie takú, akú doteraz, prečo drahší tretí balík áno a prvý lacnejší nie, zostane naozaj len pri Širokom. Aj takéto vládnutie je pre krajinu tragédia. Rovnako ako to ficovské.
http://komentare.sme.sk/c/5630403/to-pr ... ovske.html