Na diaľnici skrátia mosty a predĺžia termíny výstavby

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na diaľnici skrátia mosty a predĺžia termíny výstavby

Odoslaťod duro_z_dediny » 09. Nov 2010 00:40

Investor dosiahol zlacnenie autostrády pri Žiline aj vďaka ústupkom zo strany štátu


Súkromná diaľnica, ktorá z juhu obíde Žilinu až po mesto Vrútky, sa zrejme bude stavať dlhšie. Ministerstvo dopravy totiž poskytlo stavbárom viac času, keďže chce na tomto projekte ušetriť. Investor na revanš znížil hodnotu tohto kontraktu z pôvodných zhruba 8,5 miliardy eur približne na 6,6 miliardy. „Vo vzťahu k celkovej dĺžke výstavby nejde o významný sklz,“ povedal HN dobre informovaný zdroj. O zlacnenie sa má okrem predĺženia termínov pričiniť aj skresanie niektorých nákladových položiek a zisku investora.

Kratšie mosty
Medzi lacnejšími technologickými riešeniami, ktoré prinesú štátu úsporu, je napríklad skrátenie mostov v prospech lacnejších násypov. Mostné konštrukcie sa podľa odborníkov drahšie stavajú aj udržiavajú.

S šetriacimi riešeniami tohto typu počíta aj podpísaná zmluva. Dosiahnutá úspora na stavebných nákladoch sa má podľa nej deliť rovným dielom medzi investora a štát.

Ministerstvo však podľa informácií HN tejto dohode veľmi neverí. Pri podobnom projekte na rýchlostnej ceste R1 v okolí Nitry sa totiž investor so svojimi úsporami s rezortom zatiaľ nedelí. Podľa šéfa komunikačného odboru rezortu Ľubomíra Tuchschera do tohto momentu nepredložil žiadne návrhy, na základe ktorých by štát ušetril. „O týchto veciach budeme rokovať,“ reagoval Tuchscher na otázku, či bude nové vedenie rezortu túto klauzulu pri R-jednotke uplatňovať dôslednejšie.

Viac času
Rezort chce kvôli tejto skúsenosti podľa informácií HN očakávanú úsporu premietnuť už do zmluvnej ceny. To má byť jeden z dôvodov, prečo stavebné konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief na výrazné zníženie ceny pristúpilo.

Ďalším dôvodom majú byť miernejšie termíny, vďaka ktorým môžu stavbári efektívnejšie využívať stavebnú techniku či materiál. Namiesto súčasných takmer piatich rokov by tak výstavba mohla trvať dlhšie. „Keď sa stavia viac tunelov naraz, investor potrebuje v jednom momente viac strojov. To výstavbu predražuje,“ hovorí šéf poradenskej firmy Mott MacDonald pre strednú a východnú Európu Jiří Petrák.
Podľa oslovených odborníkov sa však táto zľava dosiahla aj vďaka zoškrtaniu marží. To si mohol Hochtief dovoliť aj vďaka tomu, že o túto štátnu zákazku vo finále tendra súťažil sám. Ostatní konkurenti dostali od vtedajšieho ministra Ľubomíra Vážneho zo súťaže dištanc, alebo ponuku nakoniec nepredložili.

Lacnejšie pôžičky
Dohodnutá cena však teraz výrazne klesá. Okrem už dohodnutej približne 20-percentnej zľavy, o ktorú sa postaralo najmä zlacnenie stavebných prác, chce minister znížiť aj cenu bankových pôžičiek. Tie investor potrebuje, keďže súčasťou kontraktu je tiež úverové financovanie. Štát totiž stavbárom za výstavbu neplatí hneď po jej ukončení, ale v pravidelných splátkach za 30 rokov. V tomto období bude cestu aj opravovať a udržiavať, keďže ide o financovanie cez takzvané verejnosúkromné partnerstvo (PPP).

Hochtief by mal o lacnejšie úvery bojovať do konca novembra. Potom by mu malo trvať ešte niekoľko mesiacov, kým dosiahne finančné uzatvorenie projektu a rozbehne výstavbu. Podmienkou je však dostatočná zľava. Stavať by sa podľa Figeľa mohlo na jar.

Ján Kováč 09.11.2010

Zdroj: http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4795379 ... y-vystavby
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.