PPP neskončilo len pre financie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

PPP neskončilo len pre financie

Odoslaťod duro_z_dediny » 09. Nov 2010 00:17

Približne dva a polkrát väčší a v prepočte na kilometer dva a polkrát lacnejší. Taký bol súkromný balík diaľnic, ktoré sa vláda rozhodla nerealizovať v porovnaní s tým, nad ktorým uvažuje. Štát tvrdí, že aj tak bol príliš drahý.
BRATISLAVA. Z akého dôvodu vláda ponechala jeden z PPP balíkov diaľnic „nažive“ a iný zavrhla? Tak znie otázka, ktorá sa týka dnes už neaktuálnych 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom a stále živých asi 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom.


„Je to politické rozhodnutie,“ povedal pre SME Ivan Šesták, predseda predstavenstva firmy Doprastav, ktorá mala aj s ďalšími spoločnosťami stavať zamietnuté diaľnice.
K takémuto záveru došiel, keď si porovnal, že diaľnice, ktoré mal stavať Doprastav v konzorciu Slovenské diaľnice, sú asi 2,5–krát dlhšie, majú oveľa viac mostov a iba o niečo menej kilometrov tunelov než diaľnice, ktoré vláda nestopla.
Pritom kilometer cesty, o ktorej vláda stále rokuje, je podľa našich prepočtov paradoxne asi 2,5–krát drahší.
„Ak niekto spustil politické hry ohľadne prvého balíka PPP, tak to nie je ministerstvo dopravy ani minister dopravy Ján Figeľ, ale súdiac podľa vyjadrení v denníku SME, práve pán Šesták,“ zareagovalo ministerstvo dopravy na Šestákove obvinenia.
Rezort tvrdí, že za rozhodnutím nepokračovať v prvom PPP balíku bola aj cena. Ani posledná ponuka na zľavu od Slovenských diaľnic tento názor nezmenila.
„Aj po nej by boli drahšie, než je maximálna cena, ktorú pripúšťa štátna expertíza prepočítaná do cien roku 2009,“ povedal riaditeľ Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík. Hovoril o cene PPP úsekov, ku ktorým expertíza už existuje.
Expertízu na najdrahší úsek prvého balíka diaľnic – od Turian po Hubovú – totiž paradoxne bývalá vláda nedala vypracovať, povedal Kovalčík.
Podklady od Doprastavu tvrdia pravý opak – že sú lacnejší než expertíza.

Aká cena je správna
Ekonomika nebola jediným dôvodom, pre ktorý štát odmietol ďalej nad prvým balíkom uvažovať.
Hrozili by nám žaloby, tvrdí Kovalčík. Bývalá vláda totiž jedným z dodatkov zvýšila cenu balíka. Zároveň konzorciu predĺžila termíny, dokedy má cesty postaviť. Práve šibeničné termíny boli pritom pôvodne dôvodom, prečo uchádzači v PPP balíkoch požadovali ceny vyššie o 30 až 40 percent.
Predĺženie termínov je ďalším dôvodom, pre ktorý mohlo konzorcium výraznejšie zľaviť, povedal Kovalčík.
Koncesionár tiež nezabezpečil včas financovanie, a to je zmluvný záväzok, ktorý na sebe nesie iba on, povedal Kovalčík.

Obrázok

Figeľovi poslanci veria
Podrobnosti o treťom balíku teraz ministerstvo prezrádzať nechce. Aktuálne sa totiž rokuje o tom, koľko z ceny koncesionár zľaví. Doteraz minister dopravy hovoril približne o 30 percentách.
Koaliční poslanci veria ministrovi dopravy Figeľovi, že dokáže posúdiť, ktorý PPP balík ponechať a ktorý už nie je výhodný.
„Dôverujem ministrovi. Porovnávať treba, koľko by cesty vyšli cez PPP a koľko, keby sa stavali tradične, nie balík porovnávať s balíkom,“ povedal Ivan Štefanec, poslanec SDKÚ.
Podobne to vidí Ivan Švejna z Mostu-Híd.
Ľudovít Jurčík z SaS zasa tvrdí, že myšlienka PPP projektov a rozdelenie na balíky je úplne pomýlená. Predpokladá však, že postaviť tunely pri Žiline musí vyjsť drahšie ako tunely medzi Martinom a Prešovom.
„To je najhoršie miesto na Slovensku, nehomogénny útvar, každých pár metrov je iná hornina,“ povedal. Nepozdávajú sa mu však vysoké náklady na údržbu a prevádzku tejto cesty.

utorok 9. 11. 2010 | Daniela Krajanová
Zdroj: portál http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/5630568/ppp-n ... ancie.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.