Diaľnica nemusí šetriť čas ani peniaze

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica nemusí šetriť čas ani peniaze

Odoslaťod duro_z_dediny » 08. Nov 2010 00:55

Drahšie diaľničné nálepky vodičov z autostrád nevyženú. Napriek tomu by trasu jazdy mali zvážiť, po paralelných cestách môže byť lacnejšia.

Ak chcete byť v cieli rýchlejšie, spravidla je vhodnejšie ísť po diaľnici. Aj na nej sa však dá uviaznuť, ak sa stane napríklad dopravná nehoda. Komu však na čase
príliš nezáleží, mal by si trasu premyslieť a zvážiť aj jazdu po súbežných komunikáciách. Môže sa totiž stať, že kvôli kolónam či iným príčinám obmedzujúcich plynulosť premávky spotrebuje na diaľnici viac paliva ako na paralelnej vozovke. Vyplynulo to z nášho porovnania spotreby paliva na oboch typoch ciest. "Slovensko je veľmi členité. Ekonomika jazdy tak závisí aj od reliéfu ciest,“ vysvetľuje majiteľka prepravnej firmy Jana Sarvašová. Preto sa podľa nej niekedy oplatí ísť po diaľnici, ale na inej trase môže byť zasa výhodnejšia paralelná cesta.

Obrázok

Od nového roku sa zvýšia ceny diaľničných nálepiek. Tým vzrastú aj náklady na jazdu po autostrádach. Ročná nálepka zdražie z 36,5 na 50 eur. Dopravní analytici však tvrdia, že rozdiel v cene nie je taký veľký, aby kvôli nim prešli vodiči z diaľnic na súbežné komunikácie.

Predpisy kontra plynulosť
Spotrebu paliva na diaľniciach a súbežných cestách sme merali počas dopravných špičiek na Škode Fabia (motor 1.4 MPI). Vybrali sme dve trasy. Z Bratislavy do Malaciek a do Trnavy. Najprv sme išli po diaľniciach a o deň neskôr, ale v rovnakom čase, po paralelných vozovkách.
Výsledok jazdy do Trnavy nás prekvapil. Čakali sme, že na diaľnici spotrebujeme menej
paliva ako na súbežnej ceste. Opak bol pravdou. Z centra Bratislavy sme síce prišli po diaľnici do Trnavy o 16 minút
skôr, no spotreba auta bola o 0,4 litra benzínu vyššia ako pri jazde po "vedľajšej“ komunikácii cez Senec. Príčinou boli hlavne kolóny áut. Na diaľnici sme totiž chceli jazdiť podľa predpisu, v pravom jazdnom pruhu, lebo stredný a ľavý sú na predbiehanie. Jazda vpravo však nebola plynulá. Brzdili nás kamióny. Keďže stredný pruh bol väčšinou obsadený kolónou áut, predbiehanie bolo zložité. A tak sme to v polovici trasy vzdali a až do Trnavy išli v strede. "Pravý jazdný pruh sa vodičom zdá pomalý. Pri hustej premávke sa z neho aj niekoľko kilometrov nedá odbočiť vľavo, do stredného pruhu, a predbehnúť tak pomalšie vozidlá,“ potvrdil našu skúsenosť dopravný analytik Ján Bazovský. Denne totiž prejde touto diaľnicou 40- až 80-tisíc vozidiel.

Cez Modru len ak musíte
Po "paralelke“ do Trnavy sme išli pomalšie ako po diaľnici. Od Senca, teda zhruba od polovice trasy, bola jazda plynulá. Táto cesta je aj zhruba o tri kilometre kratšia. Kým sa totiž dostane vodič po autostráde do Trnavy, musí pred mestom
ešte prejsť dlhým obchvatom.
Druhá paralelná cesta z Bratislavy do Trnavy - cez Modru a Ružindol, nie je taká výhodná ako cez Senec. Jazdí tam síce menej áut, ale je dlhšia a kopcovitá. Spotrebovali sme na nej o 0,53 litra paliva viac ako na autostráde.

Diaľnica na Záhorí však svoju prednosť potvrdila dokonale. Do Malaciek sme prišli za 47 minút, ale polovicu času trval prejazd Bratislavou. Napriek tomu sme spotrebovali len 3,27 litra benzínu. Hoci je táto diaľnica len dvojprúdová, kvôli menšej hustote premávky sa na nej lepšie
predbieha ako do Trnavy.

Nečakane veľa, až 5,85 litra benzínu, sme spotrebovali pri druhej jazde do Malaciek - po súbežnej ceste cez Stupavu. Kolóny áut, semafory, autobusy MHD a traktory nás brzdili takmer po celý čas. Cestná infraštruktúra tam zaostáva za rozvojom motorizmu. Výsledok sa dostavil: V prepočte na sto kilometrov sme do Malaciek spotrebovali až 13,1 litra benzínu.

Ceny ich neodradia
Jazda na Záhorie potvrdila, že vodičom sa oplatí kúpiť aj drahšie diaľničné nálepky. Ich zvýšená cena sa podľa nášho testu vráti vodičom už napríklad po štyroch jazdách z Bratislavy do Malaciek.

Kto však chodí do Trnavy a po autostráde ísť nemusí, mal by kúpu nálepky zvážiť. "Pripúšťam, že v úsekoch s paralelnou cestou môžu drahšie nálepky odradiť príležitostných vodičov jazdiť po diaľnici. Odlev vozidiel na bočné cesty však veľký nebude,“ predpokladá riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Zvýšenie cien nálepiek nebude mať podľa Bazovského na vodičov väčší vplyv. "Naďalej budú jazdiť po diaľniciach. Rozdiel v cene nálepiek nie je taký veľký, aby kvôli nemu vymenili diaľnicu za súbežnú cestu,“ dodal analytik.

Vladimír Turanský 08.11.2010
Zdroj: portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4791195 ... ni-peniaze
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.