Dopravcovia zaplatia budúci rok za použitie železníc menej

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Dopravcovia zaplatia budúci rok za použitie železníc menej

Odoslaťod miso » 05. Nov 2010 19:51

Dopravcovia zaplatia budúci rok za použitie železníc o 42 percent menej

Využívanie železníc by pre nákladnú a osobnú dopravu malo od budúceho roka po znížení poplatkov zlacnieť. Počíta sa aj so znižovaním nákladov v Cargu a Železničnej spoločnosti.

BRATISLAVA. Poplatky železničných dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry na Slovensku sa v roku 2011 majú znížiť približne o 78,6 miliónov eur na okolo 110,3 miliónov eur. Predstavuje to pokles úhrad o 41,6 percent v porovnaní so súčasným systémom spoplatňovania, pri ktorom by dosiahli úroveň 188,9 miliónov eur.

Zlacnenie využívania železníc pre nákladnú a osobnú dopravu umožní zníženie poplatkov v nákladnej preprave z doterajších 10 eur na 3 až 4 eurá za vlakový kilometer a pre vlaky osobnej dopravy z 1,88 eura na 1,47 eura za vlakový kilometer. Predpokladá to výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre s účinnosťou od 1. januára budúceho roku.

Zníženie úhrad v zásade zodpovedá časti fixných nákladov, ktoré dopravcovia doteraz uhrádzali cenami za používanie dopravnej cesty. Poplatky dopravcov za využívanie železníc by sa mali v roku 2012 znížiť o 70 miliónov eur a v roku 2013 o ďalších 64 miliónov eur.

Výnos úradu, predložený do pripomienkového konania na základe platného zákona o dráhach z roku 2009, určuje maximálne úhrady za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam.

O 65 miliónov eur menej pre Cargo

Maximálne úhrady sú určené na báze variabilných nákladov súvisiacich s prevádzkou vlakov a vychádzajú z návrhu, ktorý predložil manažér infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky.

Náklady pre železničnú nákladnú dopravu sa po znížení poplatkov za používanie infraštruktúry v budúcom roku majú znížiť o 70,2 miliónov eur, z toho pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. o 65,7 miliónov eur a pre ostatných dopravcov o 4,5 miliónov eur.

Náklady pre osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. by sa mali znížiť o 8,4 miliónov eur. Zníženie poplatkov zároveň obmedzí príjmy ŽSR, ktoré by mal kompenzovať štátny rozpočet.

"Systém úhrad zabezpečuje transparentné a nediskriminačné spoplatňovanie prístupu k železničnej infraštruktúre a je nastavený tak, aby zabezpečil železničným podnikom platiť iba za tie služby železničnej infraštruktúry, ktoré skutočne využívajú," uviedol Úrad v dôvodovej správe.

Nižšia úroveň regulovaných úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre utvorí podľa úradu priaznivejšie podmienky pre zvýšenie konkurencieschopnosti železničnej nákladnej dopravy najmä vo vzťahu k cestnej doprave, zvýšenie úrovne využívania služieb v rámci trhu železničnej dopravy a zvýši predpoklad vstupu nových železničných podnikov na železničný dopravný trh SR.

"Úroveň spoplatňovania prístupu k železničnej infraštruktúre sa podľa predkladaného návrhu priblíži k úrovni spoplatňovania v okolitých štátoch a dosiahne priemernú úroveň krajín Európskej únie," dodal.

Požiadavky ministerstva

Ministerstvo financií zásadne žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov s tým, že s návrhom výnosu bude súhlasiť len za podmienky, že výdavky budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov ministerstva dopravy.

V doložke vplyvov k zákonu o dráhach boli celkové vplyvy na verejný rozpočet kvantifikované v roku 2010 vo výške 263,26 miliónov eur, v roku 2011 v objeme 307,34 miliónov eur a v roku 2012 na úrovni 314,5miliónov eur. Na roky 2013 a 2014 bola podľa projektu revitalizácie železničnej dopravy uvedená potrebná dotácia pre ŽSR vo výške takmer 308 miliónov eur a 310,75 miliónov eur.

Rezort financií pripomína, že vo vládou schválenom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 sú na podporu verejných služieb pri prevádzkovaní dráh rozpočtované výdavky každoročne v sume 119,5 miliónov eur.

Rezort dopravy so stanoviskom ministerstva financií zásadne nesúhlasí, pretože návrh výnosu je predložený v zmysle zákona o dráhach, ktorý ukladá určiť úhrady na báze variabilných nákladov spojených s jazdou vlaku na železničnej infraštruktúre.

"Nevydaním navrhovaného výnosu úrad nezabezpečí dodržanie svojich zákonných povinností v oblasti regulácie úhrad s platnosťou od 1. januára 2011, pričom súčasne k rovnakému dátumu končí platnosť cien za použitie železničnej infraštruktúry určených podľa doterajších predpisov," dodalo ministerstvo dopravy.

piatok 5. 11. 2010 17:01 | Copyright © SITA 2010
© 2010 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Zdroj: portál http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/5626755/dopra ... menej.html
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.