Figeľove koľajnice extrémne zlacnejú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľove koľajnice extrémne zlacnejú

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2010 15:48

Od nového roka navrhujú ŽSR o dve tretiny zlacniť svoje služby prepravným firmám.
Figeľove koľajnice extrémne zlacnejú


Preprava tovarov po železnici od nového roka výrazne zlacnie. Štátny podnik Železnice SR navrhuje zníženie poplatkov, ktoré mu platia dopravné firmy za používanie koľajníc, zo súčasných 9 na 3 eurá. Ministerstvo dopravy tak chce presunúť časť tovarov z preťažených ciest na málo využívané koľajnice. "Lacnejšie využívanie tratí pomôže železničnej doprave v konkurencii s inými druhmi dopravy aj so železničnými spoločnosťami susedných krajín,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Súkromní železničiari zaútočia
Dnes totiž dopravcovia pre vysoké poplatky Železníc SR obchádzajú Slovensko. Jazdia napríklad cez Česko, a to aj vtedy, keď je slovenská trasa výrazne kratšia. "Zo stredu Maďarska do stredu Poľska sa radšej trasuje dlhšou vzdialenosťou cez Česko, len aby sa cez Slovensko išlo čo najmenej,“ hovorí konateľ LTE Ján Biznár.

Kým dnes je podľa neho cena českých tratí v porovnaní so slovenskými o 40 percent nižšia, po novom môže byť, naopak, až dvojnásobne vyššia. Podobne je to v Maďarsku. "Dnes sa chodí z Maďarska do Česka z Rajky (maďarská obec pri Bratislave, pozn. HN) do Kútov. Po tejto zmene sa bude vstupovať už do Štúrova, čo je o 200 kilometrov viac,“ vysvetľuje Biznár.

Podľa neho sa viaceré firmy na lepšie časy pripravujú aj nákupom nových vlakov. "Celý sektor očakáva zvýšenie prepráv,“ vysvetľuje.

Menej kamiónov
Z ciest na koľajnice sa môže presunúť napríklad drevo. Stalo sa tak aj tento rok po zavedení cestného elektronického mýta. Podľa hovorkyne ŽSR Cargo Moniky Schmidtovej to bolo až o 259 percent.

Prilepšia si však aj firmy, ktoré vyrábajú nábytok, autá či papier, a vozia ho po železnici. "Zníženie nákladov na tento druh prepravy nám pomôže zostať konkurencieschopnými a reflektovať na neustály tlak trhu
na ceny našich výrobkov,“ povedal PR manažér ružomberských papierní Mondi SCP Ľubomír Čech.

Rozhodne vláda

O návrhu železníc v najbližších dňoch rozhodne Úrad
pre reguláciu železničnej dopravy a posunie ho na rokovanie vlády
. Tam pôjde najmä o súhlas ministra financií Ivana Mikloša. Zlacnenie dopravnej cesty totiž zníži príjmy ŽSR, a teda aj štátu. V porovnaní so schváleným rozpočtom železnice požadujú zhruba 41 miliónov eur navyše. Zníženiu poplatkov sa však nevyhnú, ani keď im Mikloš nepridá. Zlacnenie infraštruktúry totiž nariaďuje zákon
, ktorý presadil ešte exminister Ľubomír Vážny. Podľa neho si môžu ŽSR u dopravcov účtovať len takzvané variabilné náklady, teda tie, ktoré sa odvíjajú od objemu prepravných výkonov. Fixné náklady, ktoré železničiarom vznikajú bez ohľadu na poskytnuté služby, má dotovať štát. "V prípade potreby ďalších zdrojov na úhradu fixných nákladov si v predvolebnom období
, teda v roku 2011, musia ŽSR zobrať úver. Následne fixné náklady budú v ďalších rokoch plne záväzkom štátu ako v ostatných členských krajinách Európskej únie,“ vysvetľuje Vážny.

Aktuálny návrh na zlacnenie koľajníc Cargo nekomentuje, lebo ho ešte neschválil regulátor. Isté však je, že nižšie náklady zvýšia šance tejto firmy splatiť pôžičku 166 miliónov eur, ktorú jej poskytla vláda Roberta Fica na preklenutie hospodárskej krízy.

5. 11. 2010
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4781044 ... e-zlacneju
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.