Diaľničné diéty

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľničné diéty

Odoslaťod rbarat » 05. Nov 2010 15:06

Výsledkom doterajšieho obstarávania sú ceny, z ktorých možno vo veľkom škrtať

Bývalá vláda pri šprinte o zákazky pristúpila na hru, že súťaž na jednu z najväčších slovenských stavieb uzavrela aj v prípade, že súťažil jediný záujemca o stavbu sám so sebou. Výsledkom sú ceny, z ktorých sa dá mnoho zľaviť a napriek tomu umožnia stavebnej firme na zákazke zarobiť.

Firma Hochtief sa dostáva po minulom týždni pod paľbu tvrdých otázok: Akože to rátali ceny v treťom balíku PPP, keď bola schopná spustiť z investičných a stavebných nákladov pätinu? Iná firma Bouygues, s ktorou sa na zrušený prvý balík PPP diaľnice D1 do práce hotovali slovenské spoločnosti Váhostav SK a Doprastav, podobnú ochotu neprejavila. Zľavy chcela núkať iba z finančných transakcií, kde mali zľaviť banky. Zrejme sa chcela vyhnúť reputačnému riziku, podozrievaniu zo strany zákazníkov na iných trhoch a vysvetľovaniu, ako ceny na Slovensku počítala.

No keďže sa konzorciu nepodarilo na šiesty raz definitívne zohnať peniaze na severnú diaľnicu, štátni manažéri zrejme s úľavou projekt založili do šuplíka.

Hochtiefu dalo ministerstvo dopravy šancu zháňať peniaze aj po termíne, ku ktorému už mal ukázať svoju finančnú schopnosť utiahnuť stavbu. Dôvodom sa dá rozumieť. Bolo to zatiaľ prvé nadstavovanie termínu. Minulá vláda totiž neoficiálne Hochtief požiadala, aby sa na bankových trhoch veľmi nenaháňal. Konkuroval by tak pri zháňaní peňazí konzorciu vedenému francúzskou spoločnosťou Bouygues. Hochtief vyhovel. Ten čas mu nakoniec chýbal. Či stihne pozháňať financovanie do konca novembra, je však ťažké odhadnúť.

Úsek medzi Žilinou a Martinom, kde treba postaviť dvadsaťdva kilometrov tunelov, bude patriť k najkomplikovanejším na Slovensku. Paradoxne, niekdajší premiér Robert Fico ohlásil, že po zľavách vydupaných novým vedením rezortu bude žiadať vysvetlenia. Najradšej by to prebral v parlamente, kde jeho politické umenie pred neodbornou verejnosťou je nepomerne kvalitnejšie ako eurospíkom preplnené vystupovanie šéfa dopravného rezortu.

No ak sa naozaj podarí tímu súčasného ministra dopravy dosiahnuť zoškrtanie investičných nákladov megastavby o pätinu bez zásadného zníženia štandardu, bolo by treba každému členovi ministerstva na štátne trovy kúpiť byt v centre.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... ety-2.html
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.

cron