Diaľnica za Žilinou môže mať novú trasu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica za Žilinou môže mať novú trasu

Odoslaťod miso » 04. Nov 2010 13:16

Minister dopravy J. Figeľ vyjednáva o Ficovom treťom balíku PPP, no súčasne hľadá lacnejšiu trasu diaľnice
Náznaky o realizácii či krachu tretieho balíka PPP, a teda rozbehnutí výstavby diaľnice D1 od Žiliny po Martin sa neustále menia ako na hojdačke. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) o osude projektu rozhodne začiatkom decembra. Ak sa zmluva uzatvorená vládou Roberta Fica dotiahne, Žilina získa diaľnicu v roku 2016. Ak padne, bude to najmenej o jeden až štyri roky neskôr.

Minister J. Figeľ pritom pred niekoľkými dňami oznámil, že projekt by mohol byť finančne dotiahnutý. O mesiac predĺžil termín na rokovanie s koncesionárom, spoločnosťou Žilinská diaľnica. Združenie firiem vedené nemeckým Hochtiefom totiž významne zlacnilo ponuku.

Súčasne štát v týchto dňoch urobil krok opačným smerom, chce doterajšiu trasu pri Žiline prekresliť. Realizácia diaľnice by sa tak posunula až k horizontu roku 2020. Národná diaľničná spoločnosť rozbehla súťaž na štúdiu pre nové trasovanie diaľnice medzi Žilinou a Martinom. Oznam zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie. Záujemcovia o vypracovanie štúdie majú predložiť ponuky do konca novembra. Štát dá na štúdiu 150-tisíc eur. Súbežne so zháňaním peňazí na tretí balík PPP sa tak do leta bude pracovať na prepočtoch novej trasy.

Žilina je príliš drahá
Zástupcovia ministerstva dopravy už po voľbách naznačovali, že diaľničné riešenie pri Žiline je príliš drahé a treba zvážiť zmenu trasy. J. Figeľ potvrdil, že štát začne prioritne budovať alternatívne spojenie na východ predĺžením rýchlostnej cesty z Banskej Bystrice do Ružomberka, lebo vychádza lacnejšie. Následne sa však zdvihla vlna odporu žilinského regiónu .

O treťom balíku PPP sa začalo pochybovať po tom, čo bol zrušený prvý balík súkromnej diaľnice z dielne Ficovej vlády, z Martina do Prešova. Dôvodom boli zásadné dôkazy o manipulácii so štúdiami o výhodnosti tohto projektu a neschopnosti vyskladať potrebnú sumu financií zo strany koncesionára.

Zlacnie o pätinu
J. Figeľ však pred pár dňami zmenil rétoriku a naznačil, že tretí projekt PPP by sa mohol realizovať. Súkromní parteri totiž znížili cenu. V médiách sa objavili rôzne odhady o poklese ročných platieb. Podľa zistení TRENDU sú najbližšie k realite prepočty Hospodárskych novín, ktoré potvrdzujú zlacnenie oproti pôvodnej ponuke približne o pätinu.

Ročná platba štátu by mala podľa posledných rokovaní klesnúť z 277 miliónov eur na úroveň okolo 220 miliónov eur. Dôvodom je zlacnenie investičných nákladov, ktoré boli pôvodne kalkulované vo výške 1, 99 miliardy eur. Dohoda ešte nie je konečná, sumu stiahnu ešte nižšie úrokové sadzby na trhu. Celkové splátky by tak mohli skončiť na úrovni okolo 200 až 210 miliónov eur ročne. Dohoda s koncesionárom by sa mala dotiahnuť v najbližších dňoch.

Celková cena úseku diaľnice vrátane údržby, označovaná aj ako čistá súčasná hodnota, je zatiaľ zazmluvnená na úrovni štyri miliardy eur. Štát by však počas 30 rokov zaplatil v skutočnosti celkovo do 8,4 miliardy eur. Po zmenách by celkové splácanie malo klesnúť asi o dve miliardy eur.

Predĺženie termínov
Po zverejnení informácií o znížení ponuky sa rozprúdili debaty o tom, ako dokázal koncesionár zrazu ušetriť takú veľkú časť nákladov. Podľa zistení TRENDU ide o zjednodušenie technických riešenie a zníženie rizikových prirážok pri stavbe tunelov. Štát napríklad ustúpi od dohody o delení benefitov v prípade výnimočnej zmeny finančných podmienok a šetrenia finančných nákladov. O presune ďalších rizík na štát sa neuvažuje, ale urobí sa ústupok - mierne sa zrejme predĺžia termíny.

Predošlá vláda totiž trvala na nereálnych termínoch, aby netunelové časti boli dokončené do troch a tunelové do niečo vyše štyroch rokov. Odborníci upozorňovali, že na stavbu tunelov je potrebných najmenej 4,5 až 5 rokov.

Diaľničné spojenie Žiliny s Martinom znamená postavenie necelých 25 kilometrov diaľnice, z čoho takmer 11 kilometrov tvoria tri tunely vrátane najdlhšieho tunela Višňové (7,4 kilometra). Zvyšných 5,9 kilometra je diaľničný privádzač do Žiliny.

V prospech dostavby hovorí vysoký stupeň pripravenosti projektu vrátane stavebných povolení, stav vysporiadania pozemkov a dobrá znalosť geológie vďaka hotovej prieskumnej štôlni, pri ktorej sa preinvestovalo vyše 60 miliónov. Ide však o najdrahšie technické riešenie diaľnice v histórii Slovenska.

Rozhodne sa do mesiaca
Či sa tento úsek diaľnice bude nakoniec stavať cez PPP, sa ukáže do začiatku decembra. Štát je ale pri debatách s koncesionárom v úplne inej situácii, ako pri riešení prvého balíka PPP. Zatiaľ nebolo žiadne predlžovanie termínov ani dodatky k zmluvám, ktoré by zvyšovali cenu. Bývalá vláda R. Fica dokonca žiadala koncesionára, aby sa neponáhľal vyjednávať s bankami, aby nesťažoval získavanie peňazí koncesionárovi v prvom balíku.

Ak štát pristúpi na novú komerčnú dohodu so združením Žilinská diaľnica, koncesionár bude mať čas na úplné finančné uzavretie a dohovor s bankami do budúceho leta. Následne sa začne stavať. Koniec jazdy v kolónach okolo Strečna by tak mohol byť reálny v roku 2016.

Ak sa PPP projekt medzi Žilinou a Martinom predsa len nezrealizuje, bude osud žilinskej diaľnice v rukách ministra dopravy. Môže začne tieto úseky stavať v réžii štátu, čo by znamenalo oneskorenie o rok až dva a odčerpanie značnej časti peňazí z eurofondov na celé štyri roky.

Pristúpenie k úplne novému radikálnemu riešeniu (drahé tunely ignorovať a podľa štúdie vypracovať projekty na lacnejšie riešenie popri strečnianskej úžine s prípadnými kratšími tunelmi) by riešenie dopravnej situácie na najvyťaženejšej trase Slovenska odsunulo až do roku 2020. Takýto variant je politicky veľmi zložitý, no zdôvodniteľný v prípade, že by sa ušetrilo niekoľko sto miliónov eur.

04.11.2010 / Jana Morháčová

Zdroj: portál http://www.etrend.sk
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... trasu.html
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Aktualizacia

Odoslaťod B; » 05. Nov 2010 12:42

Aktualizované 5. 11. 2010 o 10:10 o stanovisko ministerstva dopravy v 4. odseku.

Novy text:

Skutočnosť, že štát hľadá firmu na posúdenie inej trasy potvrdilo aj ministerstvo dopravy. ,,Áno je vypísané konanie, ktoré v prípade, že dôjde k realizácii tretieho balíka PPP, nebude zrealizované. Ak sa s koncesionárom podarí dohodnúť výhodnejšie podmienky na súčasné riešenie, vypracovanie štúdie na alternatívne riešenie sa zastaví,“ doplnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Pokyn na rozbehnutie výberového konania na štúdiu dostala NDS od ministerstva dopravy ešte v auguste tohto roka, predtým ako sa začalo vyjednávať o zlacnení PPP ponuky.
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU


Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.