Diaľnicu môžu začať stavať už na jar

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnicu môžu začať stavať už na jar

Odoslaťod aquila » 03. Nov 2010 11:35

Už na jar by sa podľa ministra dopravy, Jána Figeľa, mohli konečne začať práce na výstavbe diaľničného obchvatu Žiliny. Ide o úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala, ktorý bol zahrnutý do III. balíka takzvaných PPP projektov.

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala skráti cestu okolo Žiliny celkovo o 8 kilometrov. Už to vyzeralo tak, že projekt pre vysokú cenu padne. Podľa ministra Figeľa by sa, však, mohlo začať stavať už na jar. Úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala bol zahrnutý do III. balíka verejno-súkromného financovania.
Znížili cenu

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief, však, znížilo cenu. Minister dopravy, Ján Figeľ (KDH), hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu."

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou," povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy. Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu ešte neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.
Najlepšie pripravená

Diaľničný obchvat Žiliny, Hričovské Podhradie - Dubná Skala, je podľa odborníkov najlepšie pripraveným diaľničným úsekom. Má všetky povolenia, vrátane preskúmania vplyvov na životné prostredie. Vykúpené sú aj pozemky.

Zároveň je to jeden z najzložitejších a technicky najnáročnejších diaľničných úsekov na Slovensku. Súčasťou 31 kilometrového úseku sú tri tunely, vrátane vôbec najdlhšieho slovenského tunela Višňové, v celkovej dĺžke 7 460 metrov.

Výhodou pri ňom je, že prieskumnú štôlňu prerazili už v roku 2002 (na snímke NDS). Ďalšími sú tunel Ovčiarsko (2 367 m) a tunel Žilina (651 m).

Úsek je rozčlenený na štyri časti. D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11, 3 km, D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5, 4 km, D1 Višňové - Dubná Skala s dĺžkou 8, 1 km a prepojenie na cestu I/64 privádzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4, 25 km.
Profil

Podľa internetového portálu silnice-zeleznice.cz, „Stavba je v Dolnom Hričove napojená diaľničnou križovatkou na diaľnice D1 a D3. Mostným objektom prechádza ponad okraj obce Dolný Hričov a cestu I/18. Pokračuje cez vrch Briešky tunelom Ovčiarsko, ďalej po svahoch údolia potoka Bitarová a tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a do obce Lietavská Lúčka. Dominantným objektom je 7 500 m dlhý tunel Višňové pod masívom Lučanská Malá Fatra". Navrhutné je tu jedno odpočívadlo s čerpacou stanicou.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194 miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.
Tunely

VIŠŇOVÉ: Višňové - Dubná Skala 7 460 m
OVČIARSKO: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
2 367 m
ŽILINA: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka 651 m
ZDROJ: www.nds.sk
Členenie úseku

D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11,3 km
D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5,4 km
D1 Višňové - Dubná Skala
s dĺžkou 8,1 km
prepojenie na cestu I/64 Privadzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4,25 km
www.silnice.zeleznice.cz

streda 3. 11. 2010 9:08 | (dk, mf)


Čítajte viac: http://zilina.sme.sk/c/5622279/dialnicu ... a-jar.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.