Zastavili diaľnice. Urobia to znova! (Komentár)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Zastavili diaľnice. Urobia to znova! (Komentár)

Odoslaťod Andrej » 01. Nov 2010 16:25

Zastavili diaľnice. Urobia to znova!

29. október 2010

Alebo príbeh o reálnej výstavbe a neskutočných klamstvách

Máloktoré stavby vo verejnom záujme sú také spolitizované a vyvolávajú také množstvo reakcií ako výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Napokon energiu z Mochoviec nevidí nikto, avšak každý zažíva cestovanie a takmer každý už neraz zažil zúfalstvo z dopravnej situácie na našich cestách. Preťažené trasy, kolóny a policajti skrývajúci sa v kríkoch nekompromisne kontrolujúci rýchlosť a lekárničky, zvyšujú nervozitu vodičov na nebývalú úroveň. Samotné cesty pritom často nemajú také parametre alebo nie sú v takom technickom stave v akom by mali byť a toto všetko spôsobuje stres, ktorý vedie k chybám a nehodám. Situácia sa síce čiastočne zlepšila, keďže dnes policajti merajú pri každom, aj zabudnutom obmedzení rýchlosti no cestovné časy ktoré trávime v aute sa tomu úmerne predĺžili. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa teda stala prioritou a rovnako sa dostala do slovníkov politikov, ktorý ju začalivyužívať pre potreby svojej politickej kampane. A tu niekde sa verejný záujem zmenil na účinný marketingový nástroj. No a majstrovstvo v jeho používaní nedosiahol nikto iný, než Robert Fico.

Napokon ako sám vyjadril: "Programové vyhlásenie vlády hovorí, že vláda Slovenskej republiky chce
vytvoriť podmienky na výstavbu a sprístupnenie 100 km diaľnic a
rýchlostných komunikácií. Toto je náš záväzok, to je záväzok, ktorý sa
týka vládnej koalície." (http://www.olaf.government.gov.sk/8900/ ... _od=&art...)

Treba povedať, že 100km za štvorročné obdobie je veľmi málo. Napokon každý kto stál v kolóne medzi Žilinou a Ružomberkom, medzi Žarnovicou a NItrou, medzi Košicami a Michalovcami a na mnohých iných ďalších miestach v republike uzná, že ani tempo 400km za rok nepostačuje súčasným dopravným nárokom.

Taktiež treba povedať, že štandardne čas od myšlienky postaviť cestu až po jej dokončenie presahuje jedno volebné obdobie. A tak Robert Fico pochopiteľne zdedil viac či menej rozbehnuté stavby po Dzurindovej vláde. Boli to nasledujúce úseky:

D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie, 12,9km.

D1 Važec - Mengusovce, 12,2km.

D1 Mengusovce - Jánovce, 25,85km.

D2 Bratislava, Lamačská - Staré Grunty, 3,3km.

D3 Hričovské Podhradie - Žilina - Strážov, 6,8km.

R2 Obchvat Tornale, 10,7km

R2 Obchvat Oždian, 5,2km.

R3 Oravský Podzámok - Horná Lehota, 6,4km.

V súčte sa teda odovzdalo 61,05km v plnom a 22,3km v polprofile. Celkovo teda Dzurindova vláda naplnila Ficov vládny program na cca. 70%.

Keďže Ficova vláda podobne ako tie predchádzajúce s obľubou otvárala úseky najprv v polprofile a až neskôr na plný profil, niektoré úseky boli otvárané dva dokonca aj tri krát. Taktiež bol Fico priekopníkom v metóde počítania každého polprofilu zvlášť, čo vo vládnych materiáloch potom urobilo z jedného kilometra dva. Napokon jeden jedným smerom a druhý opačným.

Ficova vláda samostatne naštartovala nasledujúce projekty:

D1 Sverepec - Vrtižer, 9,5km.

D1 Jablonov - Beharovce, 8,6km.

R1 Nitra - Tekovské Nemce, 45,9km. (PPP projekt)

R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, 18km.

R1 Banská Bystrica - Severný obchvat, 5,7km. (PPP projekt)

R2 Figa - obchvat, 3,3km.

R3 Trstená obchvat, 7,2km.

R3 Horná Štubňa - obchvat, 4,3km.

R4 Obchvat Svidníka, 5km.

V súčte 87,7km v plnom profile z ktorých sa odovzdalo pred voľbami 27,7km a 19,8km v polprofile z ktorých sa odovzdalo pred voľbami 3,3km.

Ak toto všetko zrátame ukazuje sa, že Ficova vláda odovzdala v plnom profile 88,75km a 25,6km v polprofile. Môj názor je, že km v polprofile by sa mali deliť dvoma aby sme dostali teoretickú dĺžku plného profilu a tak môžeme povedať 88,75km + 12,8 = 101,55km. Čiže splnenie beztak neambiciózneho programu s odretými ušami. Navyše Fico okrem predraženého PPP nenechal tejto vláde žiadne kilometricky významnejšie rozostavané úseky. Iste Obchvat Štubne isto veľmi pomôže tamojším obyvateľom ale jeho celoslovenský prínos je pri danej dĺžke otázny.

Dnes Robert Fico vykrikuje čosi o zastavení výstavby diaľnic a mnoho ľudí mu tlieska. Pritom práve jeho diletantská politika vsadenia celej výstavby na PPP spôsobila, že dnes nie sú hotové projekty a nebeží výstavba. Objektívnym faktom aj keď pre mnohých asi nestráviteľným je, že Fico výstavbu zabrzdil a dnes ukazuje na prstom na druhých a rozoštváva rôzne vášne len aby pravda nevyšla najavo. Nehovoriac o tom, že keby sa nepodarilo rozbehnúť PPP projekt na ceste R1, čísla by vyzerali ešte úbohejšie.

Súčasná vláda je pri moci niečo málo cez 100 dní. Spustila sa výstavba rýchlostnej cesty R4 z Košíc po Milhosť v dĺžke asi 14km v plnom profile. Zároveň sa otvorene hovorí o dostavbe severnej D1, čo znamená zhruba 90km diaľnice v plnom profile. Navyše po Ficovej vláde ostalo pár rozostavaných km, takže dnes je už nepochybné, že Ficovu vládu a jej 101,5km predbehne.

Otázne len je, ako bude o štyri roky Fico vysvetľovať predvolebný slogan.

http://moje.hnonline.sk/node/3798
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.