Smer tvrdí, že Ján Figeľ si vybral nesprávnu diaľnicu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Smer tvrdí, že Ján Figeľ si vybral nesprávnu diaľnicu

Odoslaťod Andrej » 30. Okt 2010 08:32

Smer tvrdí, že Ján Figeľ si vybral nesprávnu diaľnicu

Takmer 30­percentná zľava na súkromné diaľnice okolo Žiliny prekvapuje aj jediné konzorcium, ktoré tu už PPP stavia.

BRATISLAVA. Za luxusnou zľavou, ktorú štátu na tretí balík súkromných diaľnic ponúklo konzorcium Žilinská diaľnica, nemusí byť len „skromnosť“ konzorcia.

Takto hovoria odborníci o ponuke firiem pod vedením nemeckého Hochtiefu na takmer 30–percentnú zľavu, ktorú má spustiť pri zákazke na 25 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. O ponuke nedávno informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Viac rizika pre štát

Nie je jasné, či sa zľava našla v maržiach konzorcia, alebo sa na štát presunulo nejaké riziko, ktoré doteraz niesol koncesionár, uvažuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Okrem toho môže štát umožniť konzorciu zľaviť z ceny napríklad aj tak, že predĺži termíny na výstavbu.
Niečo v tomto smere nedávno naznačil aj minister dopravy Figeľ. Keď sa ho novinári pýtali na zľavu, povedal, že cenu tlačia nahor aj šibeničné termíny dokončenia výstavby.

Na otázku, či sa robili nejaké ústupky v termínoch v prípade prvého balíka, ktorý ministerstvo zrušilo, Figeľ opäť neodpovedal jednoznačne.

„Bolo päť rokovaní, nezachytili zámer, že Slovensko chce dosiahnuť vzájomne výhodnú dohodu. Termín, o ktorý žiadali, bol už siedmy v poradí.“

Palčák hovorí, že minister by mal veci vysvetliť. „Niekto by mal seriózne povedať, ako to je. Tridsať percent je hrozne veľká zľava a núka sa, že predtým konzorcium cenu nadnieslo,“ povedal Palčák.

Zľava zarazila aj šéfa jediného konzorcia, ktoré už na Slovensku PPP stavia. „Uvádzané percento ma skutočne prekvapuje, avšak vyjadriť sa k nemu môžu len priamo zainteresovaní“, povedal Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA. Tá na Slovensku stavia zhruba 50 kilometrov PPP rýchlocesty z Nitry do Tekovských Nemiec.

Zľava môže byť odlišná
Z tridsaťpercentnej zľavy sa pritom pomaly stáva len niečo vyše 20–percentná zľava. Celkovo má celý balík vyjsť na 8,5 miliardy eur, v čom už sú zahrnuté všetky náklady vrátane inflácie. Ročne má štát konzorciu bez zľavy platiť 277 miliónov. So zľavou zhruba 220 miliónov.

Poškodené ústretovosťou Figeľa k Hochtiefu sa cíti byť konzorcium, ktoré malo stavať prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – Slovenské diaľnice. Jeho členom je aj Doprastav.

Podľa predsedu predstavenstva firmy Ivana Šestáka minister stopol tento balík z politických a nie ekonomických dôvodov. Okrem toho tiež ponúklo zľavu z ceny.

Rezort dopravy na to v piatok reagoval slovami: „Rozhodnutie o prvom balíku PPP nemalo v sebe žiadne politické rozmery, ako to naznačuje pán Šesták, ale výhradne ekonomické. Ponúknutá zľava zo strany konzorcia bola len nezáväzná a týkala sa najmä zlepšenia situácie na finančných trhoch.“

Do konfliktu sa v piatok zapojil aj Smer. Prvý balík, ktorý vláda zastavila, je lepší než tretí, vyhlásila strana.

Kilometer diaľnice na úseku, ktorý vláda zastavila, by stál v prepočte 29 miliónov eur a kilometer úseku, o ktorom vláda hovorí, bude stáť 80 miliónov eur, vyhlásil predseda Robert Fico. Pre diaľnice chce opäť iniciovať zasadanie parlamentu.

sobota 30. 10. 2010 | Daniela Krajanová


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/5617454/smer- ... z13pDg0dMC
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.