Palčák:Tretí PPP projekt môže byť dokončený do piatich rokov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Palčák:Tretí PPP projekt môže byť dokončený do piatich rokov

Odoslaťod rbarat » 29. Okt 2010 06:05

Palčák: Tretí PPP projekt môže byť dokončený do piatich rokov

SITA | 28. októbra 2010 19:26
Výstavba 31-kilometrovej diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v rámci tretieho balíka PPP by sa v prípade jeho finančného uzavretia do konca novembra mohla začať na jar budúceho roku a mala by trvať štyri až päť rokov. Je to síce stavebne komplikovanejší, ale zároveň najlepšie pripravený úsek, uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

"Tento úsek má najväčší efekt z pohľadu ekonomických benefitov. Podľa našej minuloročnej štúdie sú približne 170 mil. eur ročne, čiže je to najviac ekonomicky zaujímavý úsek," povedal Palčák. Spomínaný úsek je podľa neho zároveň dôležitý aj pre ekonomické prepojenie susedných regiónov Slovenska, Česka a Poľska.

Plánovaná diaľnica medzi Žilinou a Martinom môže podľa šéfa VÚD plniť svoju funkciu až ako celistvá. Odvetil tým na otázku, či by jednotlivé úseky mohli byť odovzdané do predčasného užívania napríklad v polovičnom profile. "Možno najdlhšia doba výstavby bude práve tunela Višňové - Dubná skala. Ak by sa úseky predtým dokončili skôr, dá sa uvažovať o ich predčasnom užívaní. Všetko bude závisieť od konkrétnych dohôd medzi koncesionárom a ministerstvom dopravy," dodal Palčák.

Pokiaľ ide o ponuku koncesionárskej spoločnosti Žilinská diaľnica, s.r.o. na 30-percentné zníženie ceny tretieho balíka PPP, riaditeľ žilinskej inštitúcie nevedel povedať, čím si možno vysvetliť takú výraznú zľavu. "Nevidel som konkrétnu ponuku. Zľava sa môže skladať z ceny peňazí, vlastne zo súčasnej situácie na finančných trhoch. Koncesionár mohol navrhnúť aj zľavu zo stavebných a prevádzkových nákladov," uviedol Palčák. Podľa neho je to však ekonomicky len dobré a dosiahnutie konečnej dohody by bol úspech ministerstva dopravy.

Vzhľadom na očakávanú dĺžku výstavby úsekov D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou skalou je potrebné začať aj s výstavbou nasledujúcich úsekov. "Diaľnica končí pred Žilinou a ak by boli problémy s ostatnými úsekmi, tak by sa diaľnica vlastne posunula za Dubnú skalu," pokračoval Palčák. Ak sa podarí rozbehnúť tretí balík PPP, o to viac prostriedkov sa podľa neho bude môcť použiť na výstavbu chýbajúcich 75 kilometrov na piatich úsekoch D1 medzi Martinom a Ružomberkom a medzi Popradom a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené spoločne cez 1. balík PPP, ale pre ukončenie platnosti koncesnej zmluvy kvôli problémom s finančným uzatvorením projektu majú byť vybudované samostatne cez štandardné tendre.

Palčák považuje za najdôležitejšie v oblasti výstavby diaľnic presne určiť zdroje, z ktorých majú byť postavené a od čoho závisia možnosti ich výstavby. "Ak chce ministerstvo výstavby stanoviť rozsah výstavby, ktorý chce zabezpečiť, musí jednoznačne pomenovať zdroje," tvrdí Palčák. Vyslovil zároveň nádej, že ministerstvo dopravy použije aj formu PPP projektov, pretože bez nej nie je možné urýchliť výstavbu diaľnic. Vláda má do konca roka predložiť plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. " Potom sa dá porovnávať, či plány sú reálne alebo nie," dodal riaditeľ VÚD.

http://spravy.pravda.sk/palcak-treti-pp ... nomika_p01
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.