Extra zľava na diaľnicu je záhada

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Extra zľava na diaľnicu je záhada

Odoslaťod hellion O))) » 28. Okt 2010 23:45

Extra zľava na diaľnicu je záhada

Tretinová zľava nemôže byť o stavbe, ide o kamarátov, tvrdí odborník. Zhruba takúto zľavu ponúklo konzorcium, ktoré bývalá vláda vybrala, aby postavilo 25 kilometrov diaľnic.

BRATISLAVA. Ani 30 percent dole z ceny nie je pre konzorcium Žilinská diaľnica na čele s nemeckým Hochtiefom problém. Zhruba takúto zľavu totiž konzorcium ponúklo na zákazku na 25 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Žilinou, k nim treba prirátať aj asi 5 kilometrov diaľničných privádzačov. Víťaza v tejto súťaži určila bývalá vláda. Dnes nikto nevie vysvetliť, prečo si konzorcium Žilinská diaľnica zrazu môže dovoliť spustiť z ceny také vysoké percento.

Za diaľnicu máme ročne platiť bez zľavy 277 miliónov eur, a to celých 30 rokov. Po zľave 194 miliónov. Extrémnu zľavu minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nevysvetlil. „To, čo som tlmočil, bol rozdiel medzi doterajším stavom ročnej splátky a navrhovanou splátkou,“ odpovedal na otázku, ako si vysvetľuje zníženie ceny Hochtiefom.

Dodal, že zľava je výsledkom rokovaní a práve pre jej prísľub sa rozhodol predĺžiť termín na celkové uzatvorenie zmluvy. Ten by inak uplynul na konci októbra. V novom termíne – do konca novembra – chce dosiahnuť ešte výraznejšiu zľavu.

Nech to vysvetlí koncesionár

Ponúknutá nižšia cena je o to zaujímavejšia, že sa vraj neopiera o výkyvy na finančných trhoch. Zľaviť konzorcium plánuje z nákladov na výstavbu, prevádzku a údržbu. Len stavebné náklady sú aktuálne odhadované na úrovni 1,9 miliardy eur.

„Keď vám niekto rozpráva o úsporách, to je tak od päť do pätnásť percent, nie tretina. Tretina je iracionálna, to sú veci mimo stavby, mimo práce,“ povedal Juraj Medvecký, expert na statiku a stavebníctvo s oprávnením na prehliadku mostov a cestných komunikácií. „Je to o kamarátoch v projekte. Museli niečo vynechať. Niečo dosť veľké,“ dodal Medvecký.

Hlavami nad 30percentnou zľavou krútia aj stavbári. „Je to prekvapivé,“ zareagoval konateľ stavebnej firmy ZIPP František Hirner. Dodal však, že ide o PPP projekt a ešte k tomu o stavbu cesty, to ešte ZIPP nerobil.

Otto Hornáček z firmy Hornex predpokladá, že zľava by sa možno aj dala dosiahnuť, ale zrejme by si vyžadovala nejaké iné riešenie alebo iné zmeny. Diaľničné PPP sú však firme taktiež vzdialené.

„Tiež tomu nerozumiem,“ zhodnotil prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč. Sám sa s 30–percentnou zľavou ešte nestretol, tvrdí. Kde nabralo konzorcium takéto rezervy, by sme sa mali spýtať priamo jeho, odkázal nás.

Či si konzorcium nafúklo cenu už na začiatku, vďaka čomu je schopné z ceny výrazne zľaviť, včera nevysvetlilo. „Nemôžeme odpovedať na vaše otázky ani komentovať proces, pokiaľ prebieha,“ povedal hovorca firmy Hochtief Andreas Steiner.

Jedných odmietnu, iných nie

Ministerstvo malo pritom na stole návrh na zľavu aj pri inom projekte – prvom balíku súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Vláda projekt odmietla aj s tým, že koncesionárovi sa nepodarilo na niekoľký pokus požičať si od bánk potrebné peniaze.

Konzorciu však chýbala 1 miliarda eur od Európskej investičnej banky.

Peniaze nechcela požičať bez toho, aby úver schválila aj Európska komisia. Tej sa však nepozdával spôsob, akým cesta na úseku Turany – Hubová zasahovala do životného prostredia.

„Koncesná spoločnosť Slovenská diaľnica nikdy nebola jednou zo strán tohto konania, ktoré je výhradne zodpovednosťou Slovenskej republiky,“ píše sa v liste, čo konzorcium, v ktorom sú aj firmy Doprastav a Váhostav, napísalo premiérke Ivete Radičovej.

Pokračovanie v článku:
http://ekonomika.sme.sk/c/5615951/extra-zlava-na-dialnicu-je-zahada.html

piatok 29. 10. 2010 | Daniela Krajanová, Adam Valček
hellion O)))
návštevník
 
Príspevky: 43
Založený: 24. Jan 2010 15:44
Bydlisko: Brno/Martin

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.