Diaľničný pilier vytvoril prekážku, zúžili chodník

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľničný pilier vytvoril prekážku, zúžili chodník

Odoslaťod slafko1 » 28. Okt 2010 12:19

Diaľničný pilier vytvoril prekážku, zúžili chodník

Obrázok

Na chodníku kruhovej križovatky, ktorá sa stavia pod diaľnicou v centre mesta, sa vyskytol nečakaný problém s prekážajúcou pätkou diaľničného piliera. Prekážajú aj lampy verejného osvetlenia. Museli meniť projekt.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Pätka piliera mestskej estakády prekáža vo výstavbe chodníka kruhovej križovatky, ktorá je pokračovaním výstavby súvisiacej s diaľnicou. Aj projektant kruhovej križovatky bol prekvapený pri realizácii diela. S touto prekážkou nepočítal. Dosť nešťastne sú osadené aj lampy verejného osvetlenia. Chodníky by mohli zostať v zime bez údržby.

Zostanú chodníky bez údržby?

Stĺpy budú pri údržbe prekážkou. „Stĺpy verejného osvetlenia tak ako sú teraz osadené, budú zavadzať pri zimnej údržbe. Potrebujeme minimálne dva metre priechodnú šírku, aby sa tam stroj dostal. Inak nemôže vykonávať údržbu, a tak sa robiť nebude," konštatuje Miroslav Joppek z firmy Megawaste.

Prekážky aj inde

Ručné čistenie nepripadá podľa neho do úvahy. „Na to potrebovali veľa ľudí. V meste už máme veľa chodníkov, ktoré musíme čistiť ručne. Nezvládli by sme to. Ak by sme aj zamestnali nových ľudí, boli by to zasa zvýšené náklady, údržba by bola drahšia," dodáva Joppek. Rovnaký problém s čistením mechanizmami majú na uliciach Slovenských partizánov a Jánskej. Obe sa rekonštruovali v rámci výstavby diaľnice.

Dúfajú, že to vyriešia

Obyvatelia mesta očakávajú, že stav sa nejako bude riešiť. „Nie je to v poriadku, keď sa vyskytol takýto problém. Ale už ma to neprekvapuje," krútil hlavou Róbert Pastúšik. „Ak by sa to neupravilo a lampy aj pilier by mali prekážať, myslím si, že to nie je v poriadku. Niekde som však o tom už počul a vraj sa to má upravovať. Tak dúfam, že to tak bude a opravia to. Veď by to bolo smiešne," hovorí Ivan Mičúch. Dodal, že si pamätá na podobný problém lámp v strede chodníkov po výstavbe aj na iných uliciach v Považskej Bystrici. Robili sa tiež ako investícia v rámci výstavby diaľnice.

„To bude zle spravené. Mali by opraviť projekt a niečo s tým urobiť. Malo sa na to asi myslieť už skôr," myslí si Lucia Melová. . „Obchádzame kontajneri po chodníkoch, môžeme aj stĺpy. A v zime bude klzisko," hovorí Blanka Porubcová.
Obrázok

Kritika mesta

Pavol Appel z mestského úradu v Považskej Bystrici hovorí, že mesto žiadalo od investora výstavby, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), riešenie. Konzultovali aj s projektantom. „Projekty sú staré, predpisy boli v čase ich prípravy iné. Vtedy sa to ešte takto naprojektovať dalo. Na Štefánikovej ulici to už vyriešili. Na vlastné náklady dodávateľ rozšíril chodník asi o pol metra. Sú aj kritické stĺpy, kde to nevychádza," tvrdí Appel.

Zmena normy

NDS tvrdí, že križovatka pod diaľničnou estakádou, ktorá sa momentálne stavia, je realizovaná v súlade s právoplatným stavebným povolením. „Stĺpy verejného osvetlenia nie sú umiestnené v strede chodníka, ale 50 cm od okraja chodníka, čo je v súlade s platnou normou. V októbri zástupcovia mesta vzniesli požiadavku na rozšírenie chodníka pri asi šiestich stĺpoch verejného osvetlenia tak, aby bola zabezpečená priechodná šírka chodníka 1,5 metra. Tá umožňuje vykonávať zimnú údržbu chodníkov mechanizáciou," hovorí Marcel Jánošík, hovorca NDS.

Jánošík dodáva, že požiadavka mesta vyplynula z novej normy na priestorové usporiadanie chodníkov, ktorá nadobudla účinnosť v čase po vyhotovení projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie. „Projektová dokumentácia pre stavebné povolenie bola vypracovaná v zmysle predchádzajúcej normy," vysvetľuje Jánošík.

Podobné je vysvetlenie Dopravoprojektu, ktorý križovatku projektoval. „Stožiare verejného osvetlenia boli osadené v chodníku 0,5 m od zvýšeného obrubníka vozovky ako ojedinelá prekážka v zmysle vtedy platnej technickej normy. Posledná novelizácia normy, ktorá bola následne po vypracovaní dokumentácie a po vydaní stavebného povolenia, upravuje šírku chodníka z 1,5 metra na 2 metre," vysvetlil Imrich Bekeč, hlavný inžinier projektu.

NDS vyhovela požiadavke mesta, rieši situáciu a zhotoviteľ stavby realizuje požadované rozšírenie chodníka. „Tieto práce navyše financuje NDS," dodáva Jánošík.

Prekážajúci pilier

Problém s prekážajúcou pätkou piliera diaľnice, ktorá stojí nad križovatkou, vyvoláva na tvárach ľudí aj úsmevy. „Niekedy mám pocit, že sa tu všetko robí akosi naopak," konštatuje občan mesta Róbert Pastúšik.

Aj projektanta veľkej kruhovej križovatky daný stav prekvapil. „Tento problém je tiež na úrovni projektantsko-dodávateľskej. Základová pätka je nad terénom a zužuje profil chodníka. Či tak mala byť alebo nie, neviem posúdiť. Sám projektant križovatky zostal prekvapený, ale až pri realizácii. Problém je možno v tom, že výstavba sa realizovala tak rýchlo, že nezostal čas na koordináciu," hovorí Appel. Dodáva, že v stavebnom povolení bolo uvedené, že musí byť zachovaná priechodnosť chodníkov.

Nebude to problém

Jánošík pripustil, že základová pätka piliera estakády zasahuje do chodníka, nebude to však údajne problém. „ V tejto časti okružnej križovatky je šírka chodníka štyri metre. Vzdialenosť základu piliera od okraja chodníka je 2,2 metra, pričom minimálna priechodná šírka podľa platnej normy je 1,5 metra. Voľná priechodná šírka 2,2 m v tejto časti chodníka bohato postačuje pre bezpečný a pohodlný pohyb chodcov na tomto mieste a vykonávanie údržby chodníka mechanizáciou," dodáva Jánošík.

Zmeny

Zásah piliera mestskej estakády do chodníka je problematika, ktorú treba podľa Dopravoprojektu konzultovať so spoločnosťou Alfa 04, ktorá vyhotovovala dokumentáciu na vykonanie prác pre Doprastav, ako lídra výstavby diaľničnej estakády. „Zdvihla základ piliera oproti nami vypracovanej realizačnej dokumentácii až o 1 m nad terén, čím sa 4 m chodník lokálne zúžil a šírka v najužšom mieste je bodovo 2 metre," vysvetľuje Bekeč.

Pri mestskej estakáde v centre mesta došlo k zmene stavby oproti pôvodnému projektu, menil sa aj spôsob zakladania pilierov. Stavebné povolenia aj všetky zmeny odsúhlasovalo ministerstvo dopravy.


Čítajte viac: http://povazska.sme.sk/c/5614294/dialni ... z13eQbxiTM
Obrázok používateľa
slafko1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 356
Obrázky: 378
Založený: 06. Feb 2010 19:22

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.