Figeľ oživil žilinskú diaľnicu. Za zľavu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ oživil žilinskú diaľnicu. Za zľavu

Odoslaťod miso » 28. Okt 2010 09:59

Výstavba a prevádzka D1 pri Žiline nebude stáť 3,7 miliardy, ale o 30 percent menej.

Diaľnica D1 medzi Žilinou s Martinom sa dá postaviť a prevádzkovať o 30 percent lacnejšie, ako tvrdil bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Nový minister Ján Figeľ (KDH) na takúto zľavu presvedčil nemeckú stavebnú firmu Hochtief, ktorá tento kontrakt od Vážneho získala.

Cena za náročné úseky D-jednotky, ktorých súčasťou je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, by mala podľa ministrových slov klesnúť z pôvodných 3,7 miliardy, na zhruba 2,5. To je cena za výstavbu, prevádzku a údržbu diaľnice. "Celková redukcia, zároveň náročnosť toho úseku, vytvárajú ponuku, ktorá je pre Slovensko zaujímavá, prijateľná. Ak sa zavŕši celkovou dohodou, budem rád,“ povedal Figeľ, ktorý chce túto cestu stavať od jari 2011 a dokončiť v roku 2016.

Termín sa predĺži
Hochtief mal podľa pôvodnej dohody do konca tohto týždňa zabezpečiť bankové úvery, ktoré na túto stavbu potrebuje. To sa mu síce nepodarí, no Figeľ mu na to poskytol dodatočný mesiac.

Bankové pôžičky potrebuje, keďže ide o takzvaný model verejno-súkromného partnerstva. Pri ňom štát investorovi nezaplatí hneď pri výstavbe, ale v postupných splátkach za zhruba 30 rokov. Keďže na to nemá dosť peňazí, požičiava si v bankách. Okrem toho sú súčasťou zmluvy aj opravy, údržba a prevádzka diaľnice.

Ročná splátka za toto všetko mala byť podľa posledného zmluvného dodatku, ktorý podpísal ešte Vážny, 277 miliónov eur. Podľa informácií HN Hochtief túto cenu navrhol znížiť na 220 miliónov.

Zatiaľ však nie je isté, či to bude ministrovi stačiť. Podľa Figeľa sa k ponúknutej zľave dostal vďaka skresaniu nákladov na prevádzku a výstavbu. Minister by znížil aj cenu bankového financovania. To by ročnú splátku skresalo ešte viac.

Figeľ tvrdí, že úrokové sadzby pre takéto projekty klesli, čo by mal investor pretaviť aj do výslednej ceny. Koľko presne chce ušetriť, zatiaľ nepovedal. Investičné združenie Hochtiefu, do ktorého patrí aj firma Alpine Bau, sa k tomu zatiaľ nevyjadrilo. "Keďže sme stále v pokračujúcom procese, nemôžeme projekt komentovať. Práve sme v konštruktívnom dialógu so slovenskou vládou,“ povedal pre HN hovorca Andreas Steiner.

Vážny chváli
Za dosiahnutie zľavy a predĺženie termínu Figeľa pochválil aj jeho predchodca Vážny. "Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať. Zároveň podotýkam, že budem veľmi rád, ak sa ukončí finančné uzavretie tohto projektu, pretože to bude úspešné zavŕšenie mojej 2,5-ročnej práce,“ povedal Vážny.

Otázku, ako je možné, že bol v projekte taký veľký priestor na zníženie ceny, exminister nezodpovedal. Konzorcium Hochtiefu získalo kontrakt ešte v roku 2009. Neskôr sa však pre finančnú krízu diaľničné projekty zastavili. Vážnemu sa podaril dotiahnuť do konca len jeden - rýchlostnú cestu pri Nitre, ktorá by mala byť hotová budúci rok. Ďalší balík, ktorého súčasťou boli úseky D-jednotky v okolí Martina, Ružomberka, Levoče a Prešova, stroskotal. Investor, ktorý ho mal stavať, totiž Figeľovi neponúkol dostatočnú zľavu na stavebné práce.

Čo zatiaľ vybavil minister Figeľ
Cena za výstavbu, prevádzku a údržbu prepočítaná na súčasné ceny klesne o 30 percent na približne 2,5 miliardy eur
Za 30 ročné trvanie kontraktu štát zaplatí zhruba 6,6 miliardy čo je o 21 percent menej
Ročná splátka bude 220 milíonov eur, čo je taktiež o 21 percent menej
Zdroje:Figeľ, zmluva, zdroje a prepočty HN


Zdroj: portál http://www.hnonline.sk, Ján Kováč, 28.10 2010
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4754621 ... u-za-zlavu
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.