Štát by mohol zaplatiť za diaľnicu pri Žiline o tretinu mene

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Štát by mohol zaplatiť za diaľnicu pri Žiline o tretinu mene

Odoslaťod pohodak » 27. Okt 2010 15:01

http://ekonomika.sme.sk/c/5613133/stat- ... menej.html

Štát by mohol zaplatiť za diaľnicu pri Žiline o tretinu menej

Koncesionár, ktorý chce postaviť 29 kilometrov diaľnice pri Žiline, navrhol zníženie ročných platieb o 30 percent.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predĺži asi o mesiac termín na konečnú dohodu s vybraným koncesionárom, ktorý má za súkromné peniaze postaviť zhruba 29 kilometrov diaľnice D1 v okolí Žiliny.

Združenie pod vedením nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions ponúklo štátu zníženie dohodnutej ročnej platby o 30 percent, povedal dnes novinárom po rokovaní vlády Figeľ. Minister počíta s tým, že konečná výška úhrady môže po ďalších rozhovoroch s koncesionárom ešte klesnúť.

Platný termín na definitívnu finančnú dohodu so združením vyprší na konci októbra, minister ho predĺži zrejme do konca novembra. "Celková redukcia, zároveň náročnosť toho úseku vytvárajú ponuku, ktorá je pre Slovensko zaujímavá, prijateľná. Ak sa zavŕši celkovou dohodou, budem rád," vyhlásil Figeľ.

Štát bude s koncesionárom rokovať v najbližších týždňoch ešte o cene peňazí, doplnil minister. V prípade dohody by výstavba úsekov podľa Figeľa mohla začať na jar budúceho roka.
Miesto dvoch miliárd osem

Slovensko malo pôvodne platiť za výstavbu, prevádzku a údržbu úsekov v rámci takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou počas 30 rokov 277 miliónov eur ročne.

S takmer tretinovou úsporou ročnej úhrady bola spokojná aj premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). "Považujem ju za veľmi, veľmi významnú," poznamenala predsedníčka vlády. Koncesionár zatiaľ zľavil najmä zo stavebných nákladov.

Investičné náklady na stavbu cesty, ktorej súčasťou sú aj technicky náročné úseky s tunelmi, mali podľa skorších informácií dosiahnuť necelé dve miliardy eur. Počas troch desaťročí mal štát na splátkach vynaložiť celkovo vyše osem miliárd eur.

Okrem vedúcej spoločnosti tvoria konzorcium aj firmy Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company. Konzorcium bolo vybrané v súťaži, vo finálnej fáze v nej zostalo ako jediný uchádzač.
Cez PPP sa stavia len na juhu

Zámer je v poradí tretím a zároveň najmenším balíkom PPP projektov, do prípravy ktorých sa pustil bývalý kabinet pod vedením Roberta Fica (Smer). V prípade najväčšieho balíka so severnými úsekmi diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu s Košicami, Figeľ od PPP projektu upustil.

Vybraný koncesionár totiž nedokázal na viacero pokusov zabezpečiť jeho financovanie, kabinet navyše považoval zámer za predražený. Úseky v Žilinskom a Prešovskom kraji s celkovou dĺžkou asi 75 kilometrov chce Figeľ stavať za pomoci peňazí zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Ficova vláda plánovala PPP projektmi urýchliť budovanie ciest v krajine. Naplno sa jej podarilo rozbehnúť len stavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou v celkovej dĺžke okolo 50 kilometrov.
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.