R4 Prešov, severný obchvat

Štátna hranica MR/SR – Milhosť – Košice – v peáži s diaľnicou D1– Prešov – Svidník – Vyšný Komárnik – štátna hranica SR/PL

Moderátor: Moderátori

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod jarino » 18. Nov 2021 15:25

Aby som bol korektný, tak ešte nejaké projekty pribudnú.
SSC by mala realizovaž z týchto eurofondov obchvaty Prievidze, Stropkova a Svidníka.
Lenže do úvahy prichádza jedine fázovanie projektov, t.j. bavíme sa dokopy možno o 40 miliónov eur.
Takže ani tým sa tých 100 miliónov neminie.


-------------------
Minister hovoril, že o dva týždne by mali byť bližšie info ohľadom vypísania VO na II. etapu.
NKU našiel v krokoch predošlého vedenia pochybenia, hrozia z toho trestné stíhania z NAKA, takže súčasné vedenie je opatrné a chce mať všetko v súlade s legislatívou -> krytie z rozpočtu.
Financovanie: štátny rozpočet
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 954
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod metelesku.blesku » 18. Nov 2021 15:35

SSC by mala realizovať z týchto eurofondov obchvaty Prievidze, Stropkova a Svidníka.


Isto Svidníka? Nie Sabinova?
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod jarino » 18. Nov 2021 15:41

Ou, chybička.
Áno, Sabinov.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 954
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod rexino » 18. Nov 2021 20:03

Aj na tento úsek dnes Doležal potvrdil, že to pôjde z rozpočtu. Pri termínoch bol nekonkrétny, stále spomínal finančné krytie. Ale znelo mi to tak, že MF to už vyslovene neblokuje, chce mať len čisté papiere na finančné krytie. Ale kto vie, ako to je reálne.
rexino
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 2
Založený: 16. Júl 2017 18:05
Bydlisko: PO

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 19. Nov 2021 19:19

...a vie to vobec niekto z tohoto fóra? Lebo ak uznam ze sa stale riadime len dohadmi, tak nie je tomu na vine nekomunikovanie realneho stavu
kymkolvek u koho je loptička na jeho strane? Zbytocne obvinovanie ci UhP DNSky, alebo ministerstva alebo kohokolvek ineho totiž vyplýva z
neinformovania verejnosti :idea:
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Driver » 30. Nov 2021 19:57

http://www.youtube.com/watch?v=4smX0Z6WLBw

západný portál tunela Bikoš
Obrázok používateľa
Driver
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 478
Obrázky: 1261
Založený: 22. Dec 2009 21:01
Bydlisko: Desolate valley

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 01. Dec 2021 21:43

a mame december, po vyhlaseni suťaže ani chyru ani slychu... A to radsej nespominam Kosice :lol:
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Viktorius » 09. Dec 2021 16:50

Jednému nerozumiem, ak chce byť minister fakt úprimný ako to deklaruje s tým jeho harmonogramom, tak prečo nepovie, že súťaž sa reálne vyhlási buď v januári 2022 resp. začiatkom marca 2022. Celé je to tragikomédia, od začiatku roka 2021 sa čaká na uvoľnenie peňazí, najprv to boli dokumentácie, potom neštastný úrad hodnoty za peniaze, a nakoniec je to minister financií. Pýtam sa, prečo nepovedal minister, že rozpočet napriek všetkým pozitívam projektu, čaká na stanovisko ministra financí, pretože on má na to názor iný a to taký, že buď sa schvália určité reformy, zákony tak ako ich navrhol on, alebo každé ministerstvo okresá v podstate bez možnosti napĺňania programových priorít. Namiesto toho povedal, že leto, august, jeseň, november, december a teraz neviem akú metodiku zvolí pritom dobre vedel, že mu to Matovič určite neuvoľní.

Skutočne sme v zlej situácií nielen pri tomto úseku ale v rámci výstavby dialnic sme sa dostali do medzipriestoru, ktorý bude zrejme trvať 3 roky (žiadne nové dialnice). To je celý ten harmonogram, ktorý není zlý ako taký, ale bol zle uplatnený k ekonomickému sektoru a zaostalého rozvoja SR.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod svaco » 10. Dec 2021 13:00

Veľa krát som sa už zamýšľal nad tým, prečo stále Ministerstvo vyhadzuje vonku vymyslené termíny, ktoré nakoniec aj tak (asi vedome) nemá šancu dodržať. Prišiel som len na to, že ono je to v podstate pre MD výhodné, lebo drží ľudí v strehu, resp. ich udržiava v prevádzkovej teplote s očakávaním. Má to psychologický dôvod. Inak totiž reaguje človek, keď sa má už už niečo udiať a stále sa to trošku vzdiali, ako keď ľuďom povieš: "Viete čo najskôr o 2-3 roky. Vtedy je totiž riziko skratov a demonštrácie, blokovania dopravy atď. Ale keď človek dúfa, že veď už čoskoro, tak si vraví, ženie je dôvod, kvôli 2-3 mesiacom utekať na barikády a spúšťať revolúciu.

Prešov SO-R4 2. etapa je príklad ako vyšitý, už 2 roky sa neúspešne spúšťa tender a stále nič.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 741
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Viktorius » 10. Dec 2021 16:32

Výstihnuté úplne presne. Škoda, Doležal pácha vysoko - ekonomické dôsledky, možno už trochu mimo témy ale nový generálny riaditeľ to vystihol úplne presne, doterajším šetrím na cestách sme prišli a prichádzame o celý tranziť cez územie SR a s tým spojený rozvoj. Ešte len teraz sa začína uvažovať nad PPP R4, kde boli doteraz analytici, kde boli úrady, ktoré hodnotia prínosnosť dialnic a rýchlociest. Celé zle, prvé čo by som spravil by som dal prehodnotiť úrady, ktoré tieto veci posudzujú akú efektívnosť reálne vykazovali cez tie svoje metodiky. Dostal by som sa k revolúcií a zistil by som, že ak ich zrušíme ušetríme milióny.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod nevo83 » 11. Dec 2021 08:46

to je vysledok centralizacie statnych organizacii... Vsetko stiahnut do BA a potom to tak vyzera.
Preco nemohlo mat MD resp UHP 3 zlozky - vychod, stred, zapad a centrala v BA... V kazdom stredisku by vyhodnocovali najpotrebnejsie useky v danom regione...
nie ako teraz, kde ani netusia o aktualnej situcii... lebo jedna vec je EXCEL a druha realny zivot
nevo83
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 995
Založený: 22. Mar 2017 18:00

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 11. Dec 2021 13:12

Preco nemohlo mat MD resp UHP 3 zlozky - vychod, stred, zapad a centrala v BA... V kazdom stredisku by vyhodnocovali najpotrebnejsie useky v danom regione...
je to nezmysel, nedohodli by sa ci priorita v jednom stredisku je viac ako priorita v inom. mala byt zavedena povinnost zohladnovat rozvojove hladisko, npr. stanovit minimalne percento obyvatelov krajov na zaklade okresov kde musi byt dotiahnuta D/RC. co neznamena ze D do kazdeho okresu ale predislo by sa tomu ze D po krajske mesto ktore na je zaciatku kraja a uloha sa povazuje za "splnenu".
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 134
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod KN.SK » 11. Dec 2021 18:15

Viktorius napísal:... sme prišli a prichádzame o celý tranziť cez územie SR ...
Ktovie, či by "tranzit" priniesol (zreteľný) rozvoj. Okrem zvýšenia výfukových splodín a zodratia ciest, možno v smere západ—východ a opačne, by aj občas načerpali PH, v smere sever—juh/juh—sever, hlavne tu na východnej polohe, by len prefrngli, často aj bez najedenia sa vodičov. Peniažky a čas... 1703
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3813
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 11. Dec 2021 18:29

...tak vyzerá to, že ďalší rok stratený. Ak II. etapu zahrnie až do rozpočtu 2023, tak suťažiť sa začne niekedy koncom budúceho roka.
Budme optimisti a verme že do 2 rokov sa vysuťaží a podpíše, to sme jeseň/zima 2024, realna stavba od jari/leta 2025.
4 a pol roka stavba + omeškania niekde začiatok 2030...
:lol:
Takýmto tempom... nam prepadnú nielen fondy, ale aj dokumentácia, ktorú bude treba robiť nanovo :roll:
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod svaco » 23. Dec 2021 12:53

neprichádzajú dobré správy viď posledný odsek článku:
viewtopic.php?f=35&t=25925&p=245509#p245509

"Ďalší súvislejší úsek na začiatok výstavby v roku 2022 diaľničiari nespomínajú, a to ani druhú etapu severného obchvatu Prešova. O ten sa ešte nezačalo ani súťažiť, a tak sa dá čakať, že už samotný tender by celú vec natiahol možno aj za horizont budúceho roka. Ako vážnejší sa však ukazuje problém s financiami.

Na tento úsek sa neráta s eurofondmi a iné peniaze naň zatiaľ vyčlenené nie sú.

„Hneď ako bude na projekt zabezpečené financovanie, zaradíme ho korektne do plánu investícií,“ dodala Žgravčáková."

Ja len pripomínam, že to čarovné slovíčko "Hneď ako", pri tomto úseku zaznieva tento rok akosi často.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 741
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod badger-FB » 28. Dec 2021 00:15

Obrázok používateľa
badger-FB
diskutujúci
 
Príspevky: 109
Obrázky: 2
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod jarino » 02. Jan 2022 14:40

Dňa 20.9.2021 ÚVO vydalo rozhodnutie, že NDS svojím konaním porušila:

1. § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to princíp nediskriminácie a princíp rovnakého zaobchádzania ako aj § 38 ods. 5 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

keď v stanovení podmienok účasti týkajúcej sa kľúčových odborníkov - riaditeľa stavby a hlavného stavbyvedúceho - vyžadoval skúsenosti výlučne so stavbou realizovanou podl'a zmluvných podmienok vychádzajúcich zo zmluvných podmienok FIDIC, pričom uvedené porušenie mohlo mat' vplyv na výsledok verejného obstarávania,


2. § 40 ods.1 v nadväznosti na § 40 ods. 4 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

keď z požadovaných dokumentov predložených úspešným uchádzačom nevyplýva účast' na požadovanom type projektu, na pozícií požadovanej kontrolovaným v oznámení, resp. sút'ažných podkladoch, pričom uvedené porušenie mohlo mat' vplyv na výsledok verejného obstarávania.


Dňa 5.3.2021 bol na ÚVO doručený list "Žiadost' o spoluprácu - podanie podnetu na výkon kontroly na Úrad pre verejné obstarávanie v zmysle § 169 ods. 3 písmena c) zákon č. 343/2015 Z. z."
Dňa 8.4.2021 ÚVO doručilo NDS oznámie o začatí kontroly o preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy. Konanie začalo 8.4.2021
Dňa 14.4.2021 bol na ÚVO doručený list z 9.4.2021 s kompletnou dokumentáciou
Dňa 28.4.2021 bolo konanie prerušené. ÚVO pri kontrole zistilo, že dokumentácia nie je kompletná. Na základe toho vyzval kontrolovaného na doplnenie dokumentácie do 10 dní najmä o vyhlásenie o neprítomnosti konfliktu záujmov pri určitých osobách, o protokol o prerokovaní návrhu - Pokyn na zmenu č. 1 z 13. 3. 2020 a Protokol o prerokovaní návrhu - Pokyn na zmenu č. 2 z 9. 10. 2020 v originálnom vyhotovení, ako aj o odôvodnenie skutočností nevyhnutných pre riadne posúdenie postupu kontrolovaného pri zadávaní predmetnej zákazky. Predmetné rozhodnutie bolo kontrolovanému doručené 3. 5. 2021.
Dňa 13.5.2021 NDS požiadala o predĺženie lehoty o 15 dní.
Dňa 21.5.2021 bola doručená dokumentácia aj s vyjadrením NDS.
Listom doručeným dňa 24.6.2021 ÚVO vyzvalo NDS o vyjadrenie k zisteným skutočnostiam v priebehu VO v lehote do 10 dní. Zároveň úrad oznámil, že za vybrané skutočnosti ešte neubehla úradu objektívna lehota na začatie správneho konania, sú správnym deliktom a ÚVO zamýšľa za ne uložiť správnu pokutu. Ak v lehote stanovenej zákonom oznámi NDS že so všetkými zisteniami súhlasí, bude pokuta znížená o 50%.
Dňa 1.7.2021 požiadala NDS o predĺženie lehoty na vyjadrenie o 10 dní.
Dňa 22.7.2021 bola doručená odpoveď z dňa 22.7.2021.

Zistenia úradu

23.12.2017 Oznámenie o vyhlásení VO zverejnené v Úradnom vestníku EÚ
Predpokladaná hodnota zákazky mohla byť 169,9 mil. eur
O poskytnutie súťažných podkladov požiadalo 25 záujemcov.

Dňa 2.1.2018 bola od záujemcu SKANSKA SK doručená žiadosť o nápravu proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch, ktorú dňa 8.1.2018 NDS zamietla.
Dňa 19.3.2018 podal žiadosť o nápravu záujemca PORR. Predmetná žiadosť bola zamietnutá.


V lehote do 16.4.2018 predložili ponuky 6 uchádzači:
1) Eurovia, Doprastav, Metrostav
2) Strabag, Tubau
3) Inžinierske stavby, PORR, Chemkostav
4) Váhostav, TuCon
5) Hochtief
6) Todini, Cesty SK, Cedis


Otváranie ponúk začalo dňa 16.4.2021. Hodnotenie ponúk následne prebiehalo v dňoch 21.9., 28.9. a 21.12.
Dňa 22.1.2019 boli vyhodnotené podmienky účasti a uchádzač Todini, Cesty SK, CEDIS bol vylúčený. NDS spochybnila referencie z Číny od spoločnosti China Gezhouba Group Company Limited. V stanovenej lehote neprišlo od Todini a spol. žiadne vysvetlenie...
6.2.2019 - zápisnica o splnení podmienok účasti
10.2.2019 otváranie ponúk častí Kritériá
15.2.2019 zápisnica z otvárania ponúk časť Kritériá
5.6.2019 zapisnica z vyhodnotenia ponúk a určenie úspešného uchádzača
24.7.2019 uzatvorenie Zmluvy o dielo

Dňa 21.6.2021 ÚVO vyžadoval vyjadrenie k nasledovným skutočnostiam:

1) pri podmienke účasti podl'a § 34 ods. 1 pism. g) zákona o verejnom obstarávaní týkajucej sa kľúčového odborníka ,,Riaditel' stavby - Predstavitel' Zhotovitel'a" a kl'účového odbornika ,,Hlavný stavbyvedúci" požadoval skúsenosti výlučne so stavbou realizovanou podl'a zmluvných podmienok FIDIC bez umožnenia predloženia ekvivalentu.
2) z dokumentácie z predmetného verejného obstarávania a ani zo ZOZNAMU STAVEBNYCH PRÁC (referenie)" z 21. 3. 2018 predloženého úspešným uchádzačom jednoznačne nevyplývalo preukázanie splnenia podmienky účasti podl'a § 34 ods. 1 písm. b zákona o verejnom obstarávaní a teda splnenie všetkých požiadaviek uvedených v podbode III 1.3.2.4 súťažnych podkladov týkajúcich sa preukázania realizácie zemných prac v min. objeme 1 500 000 m3 realizovaných v rámci jednej stavby (výkopy + násypy) v období 23. 12. 2012- 23. 12. 2017 úspešným uchádzačom
3) z ,,Prilohy B3 REFERENCNY LIST ODBORNÍKA'' odbornikov XXX, YYY a ZZZ nevyplýva preukázanie všetkých požiadaviek spojených s preukazovaním podmienky účasti podl'a § 34 ods. 1 pism. g) zákona o verejnom obstarávaní v zmysle požiadaviek uvedenych v podbode III.1.3.3.4 a podbode III.1.3.3.5 bodu III.1.3 "Podmienky účasti vo verejnom obstarávaní týkajuce sa technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti - podľa § 34 a 36 zákona o verejnom obstarávaní" sút'ažnych podkladov úspešnym uchádzačom.


Vyjadrenie NDS zo dňa 22.7.2021 k zisteným skutočnostiam:
1) NDS argumentovala, že v prípade obstarávania činnosti stavebného dozoru na projekt HP - LL Rada ÚVO zamietla námietky proti rovnakým podmienkam účasti. Rada ÚVO skonštatovala, že skúsenosti stavebného dozora zo stavieb realizovaných prostredníctvom zmluvných podmienok FIDIC výrazne prispievajú k riadnemu a včasnému ukončeniu diela.
Kontrolovaný definovaním zmluvnych podmienok, ktoré "vychádzali" zo zmluvnych podmienok FIDIC nepožadoval zmluvne podmienky FIDIC, ale akceptoval by aj zmluvné podmienky, ktoré vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC, tzn. použitou textáciou umožnil použitie ekvivalentu.
V prípade zákazky Kriváň - Mýtna NDS požiadala o ex-ante kontrolu súťažnych podkladov, v ktorej boli podmienky účasti podobné a ÚVO v odpovedi neoznačilo uvedené podmienky účasti nesúladné so zákonom o VO. Na základe uvedeného potvrdil Úrad u kontrolovaného legitímne očakávania, že stanovenie predmetnej podmienky účasti, ktoré kontrolovaný používa približne 10 rokov je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Súčasne kontrolovaný uvádza, že žiadny uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byt' dotknuté konaním verejného obstarávatel'a, nevyužil svoje oprávnenie v zmysle §164 zákona o verejnom obstarávaní a nepodal žiadost' o nápravu.
Uvedené podporne preukazuje tá skutočnost', ze ak stanovene podmienky nepovažujú za rozporné so zákonom tie subjekty, ktoré by nimi mali byt' "potencionalne diskriminovane", nie je možné uvedenú skutočnost' konštatovat' zo strany Úradu bez reálneho preukázania a hodnoverného zdokladovania daného stavu. V opačnom prípade sa konštatovanie zakladá iba na ničím nepodložených domnienkach.

2) Uchádzač podmienku splnil projektom Dubná Skala - Turany. NDS disponovala vlastnými údajmi aby zhodnotila, že uvedeným projektom uchádzač podmienky účasti spĺňa.

3) NDS požadovala že uchádzač je povinný preukázat', ze stavbyvedúci na tunely ma odbornú prax za rozhodne obdobie s vykonom činnosti stavbyvedúceho na tuneloch s uvedením cien, lehoty výstavby, objednávatel'a za nasledovných podmienok; a) účasť na realizacii minimalne 1 projektu pri stavbach dial'nic, alebo rychlostnych ciest, ktorych súčasťou bol minimálne jeden tunel dĺžky minimalne 600 m*, účast' na tomto projekte musí byt' na pozícii stavbyvedúceho pre tunely.
Uchádzač predložil projekt Silničný okruh kolem Prahy ktorohé súčasťou bol tunel Komořany dĺžky 1923 metrov. NDS uvedenú referenciu uznala. Čo sa týka dôvodu uznania sa odvolala na Smernicu SKSI k skúškam odbornej spôsobilosti pre činnosť stavbyvedúci a stavebný dozor z roku 2009.



Posúdenie Úradom pre verejné obstarávanie

1) NDS v podmienkach účasti uviedla nasledovné:
Uchádzač je povinný preukázať', ze Riaditel' stavby - Predstavitel' Zhotovitel'a má odbornú prax za rozhodne obdobie za nasledovných podmienok:
a) účast' na realizacii minimálne 1 projektu pri stavbách dial'nic alebo rýchlostnych ciest ktorého súčast'ou bol most/mosty s dlzkou minimálne 250 m; kde zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvnych podmienok FIDIC (akychkolvek)
b) tento projekt musí byt' vo výške zmluvnej ceny minimalne 80 000 000 eur (slovom osemdesiat miliónov eur) bez DPH; ·
c) účast' na tomto projekte musí byt' na pozícii projektoveho manažera stavby/riaditeľa stavby/zástupcu zhotoviteľa stavby;
d) účasť na tomto projekte musí byť v minimálnej dobe trvania zodpovedajúcej 50 % lehoty výstavby Projektu ...

Z lexikálneho výkladu podľa ÚVO tak vyplýva, že NDS požadovala skúsenosti s projektmi, ktorého zmluvné podmienky vychádzali z akýchkoľvek zmluvných podmienok FIDIC. NDS tak neumožnila účasť v súťaži uchádzačom preukazujúcim sa s inými zmluvnymi štandardmi, napr. VOB, JCT, DBIA a pod.

ÚVO žiadnu ex-ante kontrolu v prípade Kriváň - Mýtna nevykonávalo, keďže neboli naplnené zákonné podmienky. ÚVO teda nekonštatovalo súlad/nesúlad podmienok zo zákonom o VO.


Predmetné rozhodnutie v prípade činnosti stavebného dozoru na projekt HP - LL vykonalo ÚVO a nie Rada ÚVO. V predmetnej veci ÚVO nariadilo odstrániť protiprávny stav. Mimo toho ÚVO upozornilo, že zákazky na poskytnutie služieb nie sú skutkovo totožné so zákazkami na uskutočnenie stavebných prác.

Následne ÚVO upozornilo NDS, že totožné pochybenie bolo zistené už v zákazke z roku 2013 na realizáciu križovatky Triblavina.

V roku 2016 v prípade zákazky na Trenčianskom samosprávnom kraji, kde bola účasť podmienená skúsenosťou s realizáciou podľa žltej knihy FIDIC už rozhodovala Rada ÚVO, ktorá požiadala o stanovisko SKSI a konštatovala:
"Takisto ani odborne stanovisko SKSI, ktoré si v konaní o námietkach vyžiadal úrad, nemenuje osobitné dôvody podporujúce opodstatnenost' stanovenej podmienky, (a už vôbec nie vo vzt'ahu k predmetnej zákazke), ale len vo všeobecnej rovine konštatuje , ze pri realizácii zákazky, v ktorej sa budu uplatňovat' zmluvné podmienky podl'a FIDIC, je výhodou, ak uchádzač ma predošlé skúsenosti s ich používanim.''

ÚVO upozornil, že ešte v roku 2016 rozhodol, že pri preukazovaní odbornej a technickej spôsobilosti nie je primerané požadovať od hlavného stavbyvedúceho prax so zmluvnými podmienkami podľa žltej knihy FIDIC. V zmysle odborného stanoviska je takáto prax výhodou, ale nie nevyhnutným predpokladom pre realizáciu predmetnej zákazky.
Podľa úradu sú uchádzači, ktorá disponujú stavbyvedúcimi, ktorí majú prax s inými zmluvnými podmienkami neopodstatnene diskriminovaní. Dochádza k zúženiu počtu záujemcov o zákazku a teda obstarávateľ nezabezpečil riadnu súťaž.

Úrad zastáva názor, že ak by kontrolovaný požadoval v rámci podmienky účasti preukázat' skúsenosť požadovaného experta s projektmi realizovanými podľa zmluvnych podmienok, ktoré sú založené na medzinárodne uznavanych podmienkach všeobecne alebo príkladmo by uviedol napr. FIDIC, EBRD, EIB alebo podmienkach Svetovej banky, pričom by primeranost' takejto podmienkv účasti a jej vzt'ah k predmetu zákazky riadne odôvodnil, potom by záujemcovia/uchádzači neboli limitovaní v palete medzinárodných zmluvnvch podmienok, so skúsenosťami ktorých mohli preukázat' splnenie takejto podmienky účasti.

Obstarávateľ nemôže obmedziť okruh dodávateľov, ale musí umožniť rovnaké príležitosti všetkým relevantným dodávateľom na trhu, ktorí sú schopní riadne a včas plniť predmet zákazky.
To je predmetom zistení ÚVO, ku ktorým sa NDS nevyjadrila.

Mimo iného dalo ÚVO do pozornosti Žiadosť o nápravu od záujemcu Skanska-SK.
Skanska v liste poukazovala na neprimeranosť požiadavky v rámci ktorej mal hlavný stavbyvedúci preukázať prax so zmluvnými podmienkami FIDIC. Podľa samotnej spoločnosti je uvedená prax výhodou ale nie nevyhnutnosťou pre realizáciu zákazky. Skanska zároveň uviedla, že sa jedná o neopodstatnenú diskrimináciu uchádzačov, ktorí disponujú stavbyvedúcimi, ktorí majú prax s inými zmluvnými podmienkami ako FIDIC.


NDS uvedenú žiadosť o nápravu zamietla s nasledovným odôvodnením:

[i]"Verejný obstarávatel' má za to, ze stanovene podmienky účasti sú primerané a súvisia s predmetom zákazky Rýchlostna cesta Prešov - sevemý obchvat (km 0-4,3), kde sa budú práce vykonávať v zmysle zmluvnych podmienok FlDIC - červená kniha. Stanovené podmienky účasti rozširujú možnosť splnenia technickej alebo odbornej spôsobilosti, nakol'ko sa striktne neobmedzujú len na podmienky FIDIC - červena kniha na základe ktorých bude realizované dielo, ale umožňujú splnit' podmienkv účasti akýmikol'vek podmienkami FIDIC pre navrhovaného odborníka."


Záujemca Skanska-SK ponuku nepredložil...


Druhá žiadosť o nápravu bola taktiež proti súťažným podmienkam od spoločnosti PORR. Taktiež nebolo žiadosti vyhovené.

O kontrolu požiadalo 14.5.2021 Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán OP II, ktoré práve predmetnú požiadavku, aby stavbyvedúci mal skúsenosti so zmluvnymi podmienkami FIDIC vyhodnotil ako diskriminačnú, ktorá mohla mať vplyv na výsledok VO.

Zo súdnej praxe Obstarávateľ nemôže stanoviť takú podmienku účasti, ktorá by znevýhodnila okruh uchádzačov, ktorí sú preukázateľne schopní dodať a vykonať predmet zákazky.

2) ÚVO argumentáciu NDS akceptoval, že došlo k prevereniu splnenia podmienok účasti referenčnými stavbami Váhostavu a k splneniu podmienok účasti.

3) Zisteniami ÚVO nebolo zrejmé, ako osoba XXX mohla vykonávať pozíciu stavbyvedúceho na projekte tunel Komořany v období rokov 2006 až 2009, ak vydokladované Osvedčenie o vykonaní skúšky spôsobilosti získala koncom roka 2011.
Podobné problémy sa týkajú aj ďalších dvoch stavebvedúcich uvedených úspešným uchádzačom - pozície stavbyvedúci na tunely a stavbyvedúci pre technológiu tunelov.

Podľa ÚVO je zrejmé, že NDS stotožňuje pojmy "účasť na projekte v pozícií stavbyvedúci" a "prax vo výkone stavbyvedúceho".
Prax vo výkone stavbyvedúceho neznamená, že osoba pôsobila na danom projekte ako stzavbyvedúci s právami v zmysle stavebného zákona.

Na vykonávanie činnosti stavbyvedúceho sa vyžaduje prax, ktorá však nemôže byť považovaná za samotnú pozíciu stavbyvedúceho ako odborne spôsobilej osoby podľa staveného zákona.
ÚVO upozorňuje, že medzi uvedenými činnosťami je rozdiel aj v mzdovom ohodnotení, v ktorom sa zohľadňuje rozdielna úroveň oprávnení, povinností a zodpovednosti.
ÚVO taktiež dalo do pozornosti Skúšobný poriadok SKSI z roku 2018, v ktorom je upresnený pojem "prax vo výkone činnosti stavbyvedúceho". Uvedený poriadok bol v platnosti skôr, ako NDS vyhodnotila podmienky účasti v tendri.

NDS porušila zákon keďže je povinná posudzovať splnenie podmienok účasti explicitne v súlade s ich znením v súťažných podkladoch.
Tým že NDS nepožiadala úspešného uchádzača o vysvetlenie alebo doplnenie dokumentov napriek skutočnosti, že zjavne odborný tím nespĺňa všetky podmienky účasti, konal v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.[/i]


Dňa 18.11.2021 Rada ÚVO odvolanie NDS voči rozhodnutiu ÚVO zamietla a potvrdila rozhodnutie ÚVO
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 954
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod rexino » 02. Jan 2022 14:44

Znamená to, že z eurofondov sa tu nezaplatí nič, alebo budú iba nejaké korekcie?
rexino
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 2
Založený: 16. Júl 2017 18:05
Bydlisko: PO

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod jarino » 02. Jan 2022 15:21

Závisí ako rozhodne orgán auditu.
Ak by som sa mal riadiť Prílohou ktorá pojednáva o korekciách a je súčasťou každej Zmluvy o poskynutní NFP, tak bola by uplatnená korekcia 25%.
Viď Zmluva o poskytnutí NFP v prípade D1 Prešov: https://www.crz.gov.sk/3781479/
Začína to na strane 90.

Pri D1 obchvate Prešova hrozí 100%, keďže ÚVO identifikoval možný konflikt záujmov. Za také porušenie v prílohe toho pdfka je uvedená korekcia 100%.
Plus je problém, že tých porušení je až 12.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 954
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod JaNY » 03. Jan 2022 00:47

Som len obycajny fanda vystavby slovenskych dialnic z dialky, ale mozno to staci aby som trosku zhrnul to chaoticke stavanie dialnic. NDS ma zhruba 1500 ludi ktory uz 50 rokov realizuju vystavbu D ciest medzi BA a KE. SSC z podobnym mnozstvom ansamblu uz dlhe roky sa stara o povrch biednych rakusko uhorskych ciest a rychlo konciacu zivotnost mostov. Nad tim dozoruje este MD zo skoro tisickou zamestnancov. Ludia povedzte mi dokedy Slovensko vydrzi to sialene tempo vystavby a udrzby slovenskych ciest. Zhruba 15 rokov su tu smernice, predpysi,normi a pod... z Bruselu. 15 rokov nedokazu teami ludi vypisat,vypracovat sutaz zeby to bolo kosher? Nemam kristalovu kulu ale vidim ako Brusel pozera na slovensko...
PS; stale ostavam fanda vystavby slovenskych ciest :D
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod EmBe » 11. Feb 2022 09:22

Minister dnes v livestreame: Keď budúci týždeň bude vládou schválený (aktualizovaný) cestný harmonogram, NDS vyhlási VO na R4 Prešov.
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1803
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 13. Feb 2022 19:53

tak to je už piaty termín? :lol:
45:53
https://www.facebook.com/mindop.sk/vide ... 4611113103
ale inak tomu chlapíkovi fandím a verím že to tentoraz výjde :twisted:
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 13. Feb 2022 20:05

jarino napísal:Dňa 20.9.2021 ÚVO vydalo rozhodnutie, že NDS svojím konaním porušila:

1. § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to princíp nediskriminácie a princíp rovnakého zaobchádzania ako aj § 38 ods. 5 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

keď v stanovení podmienok účasti týkajúcej sa kľúčových odborníkov - riaditeľa stavby a hlavného stavbyvedúceho - vyžadoval skúsenosti výlučne so stavbou realizovanou podl'a zmluvných podmienok vychádzajúcich zo zmluvných podmienok FIDIC, pričom uvedené porušenie mohlo mat' vplyv na výsledok verejného obstarávania,


2. § 40 ods.1 v nadväznosti na § 40 ods. 4 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj § 10 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

keď z požadovaných dokumentov predložených úspešným uchádzačom nevyplýva účast' na požadovanom type projektu, na pozícií požadovanej kontrolovaným v oznámení, resp. sút'ažných podkladoch, pričom uvedené porušenie mohlo mat' vplyv na výsledok verejného obstarávania.


Dňa 5.3.2021 bol na ÚVO doručený list "Žiadost' o spoluprácu - podanie podnetu na výkon kontroly na Úrad pre verejné obstarávanie v zmysle § 169 ods. 3 písmena c) zákon č. 343/2015 Z. z."
Dňa 8.4.2021 ÚVO doručilo NDS oznámie o začatí kontroly o preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy. Konanie začalo 8.4.2021
Dňa 14.4.2021 bol na ÚVO doručený list z 9.4.2021 s kompletnou dokumentáciou
Dňa 28.4.2021 bolo konanie prerušené. ÚVO pri kontrole zistilo, že dokumentácia nie je kompletná. Na základe toho vyzval kontrolovaného na doplnenie dokumentácie do 10 dní najmä o vyhlásenie o neprítomnosti konfliktu záujmov pri určitých osobách, o protokol o prerokovaní návrhu - Pokyn na zmenu č. 1 z 13. 3. 2020 a Protokol o prerokovaní návrhu - Pokyn na zmenu č. 2 z 9. 10. 2020 v originálnom vyhotovení, ako aj o odôvodnenie skutočností nevyhnutných pre riadne posúdenie postupu kontrolovaného pri zadávaní predmetnej zákazky. Predmetné rozhodnutie bolo kontrolovanému doručené 3. 5. 2021.
Dňa 13.5.2021 NDS požiadala o predĺženie lehoty o 15 dní.
Dňa 21.5.2021 bola doručená dokumentácia aj s vyjadrením NDS.
Listom doručeným dňa 24.6.2021 ÚVO vyzvalo NDS o vyjadrenie k zisteným skutočnostiam v priebehu VO v lehote do 10 dní. Zároveň úrad oznámil, že za vybrané skutočnosti ešte neubehla úradu objektívna lehota na začatie správneho konania, sú správnym deliktom a ÚVO zamýšľa za ne uložiť správnu pokutu. Ak v lehote stanovenej zákonom oznámi NDS že so všetkými zisteniami súhlasí, bude pokuta znížená o 50%.
Dňa 1.7.2021 požiadala NDS o predĺženie lehoty na vyjadrenie o 10 dní.
Dňa 22.7.2021 bola doručená odpoveď z dňa 22.7.2021.

Zistenia úradu

23.12.2017 Oznámenie o vyhlásení VO zverejnené v Úradnom vestníku EÚ
Predpokladaná hodnota zákazky mohla byť 169,9 mil. eur
O poskytnutie súťažných podkladov požiadalo 25 záujemcov.

Dňa 2.1.2018 bola od záujemcu SKANSKA SK doručená žiadosť o nápravu proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch, ktorú dňa 8.1.2018 NDS zamietla.
Dňa 19.3.2018 podal žiadosť o nápravu záujemca PORR. Predmetná žiadosť bola zamietnutá.


V lehote do 16.4.2018 predložili ponuky 6 uchádzači:
1) Eurovia, Doprastav, Metrostav
2) Strabag, Tubau
3) Inžinierske stavby, PORR, Chemkostav
4) Váhostav, TuCon
5) Hochtief
6) Todini, Cesty SK, Cedis


Otváranie ponúk začalo dňa 16.4.2021. Hodnotenie ponúk následne prebiehalo v dňoch 21.9., 28.9. a 21.12.
Dňa 22.1.2019 boli vyhodnotené podmienky účasti a uchádzač Todini, Cesty SK, CEDIS bol vylúčený. NDS spochybnila referencie z Číny od spoločnosti China Gezhouba Group Company Limited. V stanovenej lehote neprišlo od Todini a spol. žiadne vysvetlenie...
6.2.2019 - zápisnica o splnení podmienok účasti
10.2.2019 otváranie ponúk častí Kritériá
15.2.2019 zápisnica z otvárania ponúk časť Kritériá
5.6.2019 zapisnica z vyhodnotenia ponúk a určenie úspešného uchádzača
24.7.2019 uzatvorenie Zmluvy o dielo

Dňa 21.6.2021 ÚVO vyžadoval vyjadrenie k nasledovným skutočnostiam:

1) pri podmienke účasti podl'a § 34 ods. 1 pism. g) zákona o verejnom obstarávaní týkajucej sa kľúčového odborníka ,,Riaditel' stavby - Predstavitel' Zhotovitel'a" a kl'účového odbornika ,,Hlavný stavbyvedúci" požadoval skúsenosti výlučne so stavbou realizovanou podl'a zmluvných podmienok FIDIC bez umožnenia predloženia ekvivalentu.
2) z dokumentácie z predmetného verejného obstarávania a ani zo ZOZNAMU STAVEBNYCH PRÁC (referenie)" z 21. 3. 2018 predloženého úspešným uchádzačom jednoznačne nevyplývalo preukázanie splnenia podmienky účasti podl'a § 34 ods. 1 písm. b zákona o verejnom obstarávaní a teda splnenie všetkých požiadaviek uvedených v podbode III 1.3.2.4 súťažnych podkladov týkajúcich sa preukázania realizácie zemných prac v min. objeme 1 500 000 m3 realizovaných v rámci jednej stavby (výkopy + násypy) v období 23. 12. 2012- 23. 12. 2017 úspešným uchádzačom
3) z ,,Prilohy B3 REFERENCNY LIST ODBORNÍKA'' odbornikov XXX, YYY a ZZZ nevyplýva preukázanie všetkých požiadaviek spojených s preukazovaním podmienky účasti podl'a § 34 ods. 1 pism. g) zákona o verejnom obstarávaní v zmysle požiadaviek uvedenych v podbode III.1.3.3.4 a podbode III.1.3.3.5 bodu III.1.3 "Podmienky účasti vo verejnom obstarávaní týkajuce sa technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti - podľa § 34 a 36 zákona o verejnom obstarávaní" sút'ažnych podkladov úspešnym uchádzačom.


Vyjadrenie NDS zo dňa 22.7.2021 k zisteným skutočnostiam:
1) NDS argumentovala, že v prípade obstarávania činnosti stavebného dozoru na projekt HP - LL Rada ÚVO zamietla námietky proti rovnakým podmienkam účasti. Rada ÚVO skonštatovala, že skúsenosti stavebného dozora zo stavieb realizovaných prostredníctvom zmluvných podmienok FIDIC výrazne prispievajú k riadnemu a včasnému ukončeniu diela.
Kontrolovaný definovaním zmluvnych podmienok, ktoré "vychádzali" zo zmluvnych podmienok FIDIC nepožadoval zmluvne podmienky FIDIC, ale akceptoval by aj zmluvné podmienky, ktoré vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC, tzn. použitou textáciou umožnil použitie ekvivalentu.
V prípade zákazky Kriváň - Mýtna NDS požiadala o ex-ante kontrolu súťažnych podkladov, v ktorej boli podmienky účasti podobné a ÚVO v odpovedi neoznačilo uvedené podmienky účasti nesúladné so zákonom o VO. Na základe uvedeného potvrdil Úrad u kontrolovaného legitímne očakávania, že stanovenie predmetnej podmienky účasti, ktoré kontrolovaný používa približne 10 rokov je v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Súčasne kontrolovaný uvádza, že žiadny uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byt' dotknuté konaním verejného obstarávatel'a, nevyužil svoje oprávnenie v zmysle §164 zákona o verejnom obstarávaní a nepodal žiadost' o nápravu.
Uvedené podporne preukazuje tá skutočnost', ze ak stanovene podmienky nepovažujú za rozporné so zákonom tie subjekty, ktoré by nimi mali byt' "potencionalne diskriminovane", nie je možné uvedenú skutočnost' konštatovat' zo strany Úradu bez reálneho preukázania a hodnoverného zdokladovania daného stavu. V opačnom prípade sa konštatovanie zakladá iba na ničím nepodložených domnienkach.

2) Uchádzač podmienku splnil projektom Dubná Skala - Turany. NDS disponovala vlastnými údajmi aby zhodnotila, že uvedeným projektom uchádzač podmienky účasti spĺňa.

3) NDS požadovala že uchádzač je povinný preukázat', ze stavbyvedúci na tunely ma odbornú prax za rozhodne obdobie s vykonom činnosti stavbyvedúceho na tuneloch s uvedením cien, lehoty výstavby, objednávatel'a za nasledovných podmienok; a) účasť na realizacii minimalne 1 projektu pri stavbach dial'nic, alebo rychlostnych ciest, ktorych súčasťou bol minimálne jeden tunel dĺžky minimalne 600 m*, účast' na tomto projekte musí byt' na pozícii stavbyvedúceho pre tunely.
Uchádzač predložil projekt Silničný okruh kolem Prahy ktorohé súčasťou bol tunel Komořany dĺžky 1923 metrov. NDS uvedenú referenciu uznala. Čo sa týka dôvodu uznania sa odvolala na Smernicu SKSI k skúškam odbornej spôsobilosti pre činnosť stavbyvedúci a stavebný dozor z roku 2009.



Posúdenie Úradom pre verejné obstarávanie

1) NDS v podmienkach účasti uviedla nasledovné:
Uchádzač je povinný preukázať', ze Riaditel' stavby - Predstavitel' Zhotovitel'a má odbornú prax za rozhodne obdobie za nasledovných podmienok:
a) účast' na realizacii minimálne 1 projektu pri stavbách dial'nic alebo rýchlostnych ciest ktorého súčast'ou bol most/mosty s dlzkou minimálne 250 m; kde zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvnych podmienok FIDIC (akychkolvek)
b) tento projekt musí byt' vo výške zmluvnej ceny minimalne 80 000 000 eur (slovom osemdesiat miliónov eur) bez DPH; ·
c) účast' na tomto projekte musí byt' na pozícii projektoveho manažera stavby/riaditeľa stavby/zástupcu zhotoviteľa stavby;
d) účasť na tomto projekte musí byť v minimálnej dobe trvania zodpovedajúcej 50 % lehoty výstavby Projektu ...

Z lexikálneho výkladu podľa ÚVO tak vyplýva, že NDS požadovala skúsenosti s projektmi, ktorého zmluvné podmienky vychádzali z akýchkoľvek zmluvných podmienok FIDIC. NDS tak neumožnila účasť v súťaži uchádzačom preukazujúcim sa s inými zmluvnymi štandardmi, napr. VOB, JCT, DBIA a pod.

ÚVO žiadnu ex-ante kontrolu v prípade Kriváň - Mýtna nevykonávalo, keďže neboli naplnené zákonné podmienky. ÚVO teda nekonštatovalo súlad/nesúlad podmienok zo zákonom o VO.


Predmetné rozhodnutie v prípade činnosti stavebného dozoru na projekt HP - LL vykonalo ÚVO a nie Rada ÚVO. V predmetnej veci ÚVO nariadilo odstrániť protiprávny stav. Mimo toho ÚVO upozornilo, že zákazky na poskytnutie služieb nie sú skutkovo totožné so zákazkami na uskutočnenie stavebných prác.

Následne ÚVO upozornilo NDS, že totožné pochybenie bolo zistené už v zákazke z roku 2013 na realizáciu križovatky Triblavina.

V roku 2016 v prípade zákazky na Trenčianskom samosprávnom kraji, kde bola účasť podmienená skúsenosťou s realizáciou podľa žltej knihy FIDIC už rozhodovala Rada ÚVO, ktorá požiadala o stanovisko SKSI a konštatovala:
"Takisto ani odborne stanovisko SKSI, ktoré si v konaní o námietkach vyžiadal úrad, nemenuje osobitné dôvody podporujúce opodstatnenost' stanovenej podmienky, (a už vôbec nie vo vzt'ahu k predmetnej zákazke), ale len vo všeobecnej rovine konštatuje , ze pri realizácii zákazky, v ktorej sa budu uplatňovat' zmluvné podmienky podl'a FIDIC, je výhodou, ak uchádzač ma predošlé skúsenosti s ich používanim.''

ÚVO upozornil, že ešte v roku 2016 rozhodol, že pri preukazovaní odbornej a technickej spôsobilosti nie je primerané požadovať od hlavného stavbyvedúceho prax so zmluvnými podmienkami podľa žltej knihy FIDIC. V zmysle odborného stanoviska je takáto prax výhodou, ale nie nevyhnutným predpokladom pre realizáciu predmetnej zákazky.
Podľa úradu sú uchádzači, ktorá disponujú stavbyvedúcimi, ktorí majú prax s inými zmluvnými podmienkami neopodstatnene diskriminovaní. Dochádza k zúženiu počtu záujemcov o zákazku a teda obstarávateľ nezabezpečil riadnu súťaž.

Úrad zastáva názor, že ak by kontrolovaný požadoval v rámci podmienky účasti preukázat' skúsenosť požadovaného experta s projektmi realizovanými podľa zmluvnych podmienok, ktoré sú založené na medzinárodne uznavanych podmienkach všeobecne alebo príkladmo by uviedol napr. FIDIC, EBRD, EIB alebo podmienkach Svetovej banky, pričom by primeranost' takejto podmienkv účasti a jej vzt'ah k predmetu zákazky riadne odôvodnil, potom by záujemcovia/uchádzači neboli limitovaní v palete medzinárodných zmluvnvch podmienok, so skúsenosťami ktorých mohli preukázat' splnenie takejto podmienky účasti.

Obstarávateľ nemôže obmedziť okruh dodávateľov, ale musí umožniť rovnaké príležitosti všetkým relevantným dodávateľom na trhu, ktorí sú schopní riadne a včas plniť predmet zákazky.
To je predmetom zistení ÚVO, ku ktorým sa NDS nevyjadrila.

Mimo iného dalo ÚVO do pozornosti Žiadosť o nápravu od záujemcu Skanska-SK.
Skanska v liste poukazovala na neprimeranosť požiadavky v rámci ktorej mal hlavný stavbyvedúci preukázať prax so zmluvnými podmienkami FIDIC. Podľa samotnej spoločnosti je uvedená prax výhodou ale nie nevyhnutnosťou pre realizáciu zákazky. Skanska zároveň uviedla, že sa jedná o neopodstatnenú diskrimináciu uchádzačov, ktorí disponujú stavbyvedúcimi, ktorí majú prax s inými zmluvnými podmienkami ako FIDIC.


NDS uvedenú žiadosť o nápravu zamietla s nasledovným odôvodnením:

[i]"Verejný obstarávatel' má za to, ze stanovene podmienky účasti sú primerané a súvisia s predmetom zákazky Rýchlostna cesta Prešov - sevemý obchvat (km 0-4,3), kde sa budú práce vykonávať v zmysle zmluvnych podmienok FlDIC - červená kniha. Stanovené podmienky účasti rozširujú možnosť splnenia technickej alebo odbornej spôsobilosti, nakol'ko sa striktne neobmedzujú len na podmienky FIDIC - červena kniha na základe ktorých bude realizované dielo, ale umožňujú splnit' podmienkv účasti akýmikol'vek podmienkami FIDIC pre navrhovaného odborníka."


Záujemca Skanska-SK ponuku nepredložil...


Druhá žiadosť o nápravu bola taktiež proti súťažným podmienkam od spoločnosti PORR. Taktiež nebolo žiadosti vyhovené.

O kontrolu požiadalo 14.5.2021 Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán OP II, ktoré práve predmetnú požiadavku, aby stavbyvedúci mal skúsenosti so zmluvnymi podmienkami FIDIC vyhodnotil ako diskriminačnú, ktorá mohla mať vplyv na výsledok VO.

Zo súdnej praxe Obstarávateľ nemôže stanoviť takú podmienku účasti, ktorá by znevýhodnila okruh uchádzačov, ktorí sú preukázateľne schopní dodať a vykonať predmet zákazky.

2) ÚVO argumentáciu NDS akceptoval, že došlo k prevereniu splnenia podmienok účasti referenčnými stavbami Váhostavu a k splneniu podmienok účasti.

3) Zisteniami ÚVO nebolo zrejmé, ako osoba XXX mohla vykonávať pozíciu stavbyvedúceho na projekte tunel Komořany v období rokov 2006 až 2009, ak vydokladované Osvedčenie o vykonaní skúšky spôsobilosti získala koncom roka 2011.
Podobné problémy sa týkajú aj ďalších dvoch stavebvedúcich uvedených úspešným uchádzačom - pozície stavbyvedúci na tunely a stavbyvedúci pre technológiu tunelov.

Podľa ÚVO je zrejmé, že NDS stotožňuje pojmy "účasť na projekte v pozícií stavbyvedúci" a "prax vo výkone stavbyvedúceho".
Prax vo výkone stavbyvedúceho neznamená, že osoba pôsobila na danom projekte ako stzavbyvedúci s právami v zmysle stavebného zákona.

Na vykonávanie činnosti stavbyvedúceho sa vyžaduje prax, ktorá však nemôže byť považovaná za samotnú pozíciu stavbyvedúceho ako odborne spôsobilej osoby podľa staveného zákona.
ÚVO upozorňuje, že medzi uvedenými činnosťami je rozdiel aj v mzdovom ohodnotení, v ktorom sa zohľadňuje rozdielna úroveň oprávnení, povinností a zodpovednosti.
ÚVO taktiež dalo do pozornosti Skúšobný poriadok SKSI z roku 2018, v ktorom je upresnený pojem "prax vo výkone činnosti stavbyvedúceho". Uvedený poriadok bol v platnosti skôr, ako NDS vyhodnotila podmienky účasti v tendri.

NDS porušila zákon keďže je povinná posudzovať splnenie podmienok účasti explicitne v súlade s ich znením v súťažných podkladoch.
Tým že NDS nepožiadala úspešného uchádzača o vysvetlenie alebo doplnenie dokumentov napriek skutočnosti, že zjavne odborný tím nespĺňa všetky podmienky účasti, konal v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.[/i]


Dňa 18.11.2021 Rada ÚVO odvolanie NDS voči rozhodnutiu ÚVO zamietla a potvrdila rozhodnutie ÚVO


.. a čo sa teba týka, pekne ti napisal jeden clovek na fejsbúku ohľadom tvojho čiernobieleho videnia sveta a alibizmu. Snáď sa nad tým zamyslíš
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 16. Feb 2022 20:47

Svita pre II.et R4PO na lepšie časy? Harmonogram, ktorý ide na vládu vyčleňuje už na budúci rok niekolko desiatok milionov na jej výstavbu.
Takže žačať súťažiť sa asi môže čoskoro...
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 633
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod svaco » 17. Feb 2022 16:11

Vláda to odložila o týždeň.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 741
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na R4

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.