Andrej napísal:Tiez s tymto krokom na 100% suhlasim. Len nechapem, proti comu bude protestovat Orava, ved väcsina kamionov uz aj tak prestala jazdit cez Lysu Polanu a presmerovala sa bud na R3 alebo na R4. Terajsi pocet kamionov na prechode Lysa Polana sa neda porovnat s poctom zpred cca 10 rokov.
A konecne bude prechod v Tatrach sluzit prakticky len turistom a prechod v Trstenej ako medzinarodny. Uz len zacat s rychlejsou vystavbou obchvatou na severnej R3 (hlavne Podbiel+Trstena) a bude to o.k.

Ano, veľmi správne, dávam sem jeden svoj príspevok z inej témy ako reakciu na Sergeja:
Sergej napísal:Veľmi potrebná je celá oravská R3 nielen obchvaty (minimálne od Dolného Kubína nahor) alebo dostavanie D3 a odklon kamiónovej dopravy z Oravy. Bohužiaľ ani jedno tak skoro nebude, tak pán boh zaplať aj za ten jeden práve budovaný (Oravský Podzámok) a dúfajme, že už neodložia začiatok stavby aj toho "hornooravského".
Oravská rýchlostná cesta (RC) R3 je naozaj veľmi potrebná, ale žiaľ, nemá šancu sa dostať pred takú prioritu ako je D1 po KE/MI či R1, to sú ozajstné priority. Oravská R3 je najpotrebnejšia z celej trasy R3, to je fakt. Podobne je na tom R4 južná vetva, ktorá je najpotrebnejšia z celej trasy R4. Sú to severo-južné prepojenia SR a žiaľ, nemôžu byť prioritou v rámci celého územia SR, pretože SR nemá doriešené prepojenie západ-východ.
Preto môže byť Orava vďačná za každý nový úsek na RC R3, ktorý sa stavia, tu výrazne pomáha aj EÚ svojimi financiami. Správca vedľajšej hlavnej cesty sa zase snaží cestu pravidelne opravovať a bude to robiť dovtedy, kým nebude otvorená celá oravská R3.
Jediné, čo pomôže, sú cestné obchvaty, teda tiež už priamo v podobe RC R3, ale dnes je r. 2006 a stavia sa len jeden úsek a môžem zhodnotiť, že do r. 2010 nebude stáť žiadny ďalší úsek.
V praxi: dokážem si predstaviť, že šoféri nie sú spokojní s týmto stavom. Ale opravy musia byť realizované, pretože keby sa nerealizovali, tak sa výrazne poškodí podložie cesty a následná oprava by bola nielenže drahšia, ale premávka by bola obmedzená celkovo na celom opravovanom úseku. A to už nehovorím o tom, že cesta, ktorá je v zlom technickom stave, sa dostáva do ešte horších stavov cez zimné obdobie - cesta po prepluhovaní nebude dostatočne odhrnutá (koľaje, iné nerovnosti), čo spôsobí ľahký vznik poľadovice až silných ľadových vrstiev atď. a to nakoniec spôsobí aj tak uzavretie daného úseku alebo sa zhorší priepustnosť. Naviac, na jar, keď prichádza topenie, sa cesta poškodí znovu atď.
To, že sa cesta opravuje pomaly každý rok, to je na dlhšie vysvetľovanie, ale v skratke: na väčšiu opravu niet peňazí a okrem toho nie je ani možné na dlhšiu dobu obmedziť premávku na ceste.
Situácia, že sa cesta musí opravovať častejšie je spôsobená tým, že cesta nebola postavená na takú záťaž, akej je už dlhé obdobie vystavovaná.
Vláda SR si uvedomuje tento problém a preto zodpovedne cestu I. triedy I/59 opravuje a popritom ešte aj stavia RC R3, pomaly a postupne. Napríklad R4 južná vetva sa ešte ani nestavia. Takisto sa opravujú aj ďalšie úseky ciest na Turci (mosty) a na Donovaloch (rozšírenie cesty).
A samozrejme, v pláne je aj výstavba D3, ktorá pomôže odľahčiť RC R3, ale vzhľadom na to, že už mala stáť min. 1 a ideálne 6 rokov, tak to radšej nekomentujem, ale neverím už ani r. 2010 (D3).
Bude záležať od tejto vlády ako sa postaví k výstavbe ďalších obchvatov na severnej vetve RC R3. Len súvislá RC R3 pomôže riešiť situáciu na ceste I/59 a to ešte podotýkam, že sa stavia 1/2 profil RC R3. To však musia Oravania (Oravci) pochopiť a naozaj môžu byť radi za súčasný stav, že sa cesta I/59 opravuje, lebo je veľa ciest I. triedy, ktoré sú v havarijnom či horšom stave a už viac rokov sa neopravujú.
_______________________________
Dopĺňam, že celkovo RC R3 sa bude stavať týmto tempom (aj zohľadnenie vstupu SR do EÚ) ešte veľmi dlho. Ja už tu nebudem, keď bude na plný profil. Severná vetva má šancu byť hotová ako prvá na, aj to len na 1/2 profil v r. 2015. Keby neišla na DK, tak v r. 2020.
Medzitým budú snáď rozostavané niektoré úseky na južnej aj strednej vetve (tá nie je dodnes známa). Južná vetva je z hľadiska stavebného najľahšia a teda aj najlacnejšia. No zároveň zatiaľ stále najmenej potrebná.
Tranzit. Výhľadovo bude cestovať po D3+D1, nebude D1 po PO skôr ako D3/R3 severná vetva a tak bude výhodné "ťahať" sa tadiaľto. To je pre tranzit, čo ide z Poľska a nejde na Balkán. Ten, čo ide na Balkán, tak ten bude využívať R4. Stredná vetva existuje, južná je v pláne a bude do r. 2015 stáť určite a zostávajúca severná vetva nie je dnes preplnená a nie je ani náročné ju postaviť a ďalej je možné sa dostať cez Maďarsko kamkoľvek, respektíve do tej doby sa bude dať dostať po diaľniciach v Maďarsku na juh kamkoľvek a odtiaľ záleží od ďalších krajín. V Chorvátsku problém už dnes nie je.