ViliKE napísal:Jarino a spol, vysvetlite mi, podla coho usudzujete, ze sa stavat bude? Vysla na svetlo Bozie nejaka sprava ze zakonodarcovia z NRSR chystaju nejaky zakon kt. pomoze prave tejto vystavbe obchvatu KE a ze aj ked podla zakona o UVO by sa stavat nemalo (hoci nevieme o vysledku Rady UVO), tak sa prijme nejaky zakon kt. umozni stavat obchvat KE???
Mozem buchat sampanske, ci ???
Uz som sa naozaj nevedel dockat.... Vlastne si pripijem tak ci tak
Skupina poslancov predložila legislatívnu zmenu z dielne ÚVO na urýchlenie čerpania eurofondov, ktorá úplne vypúšťa paragraf 169 odsek 2:
Ak ide o nadlimitnú zákazku alebo koncesiu, financovanú čo aj z časti z prostriedkov Európskej únie, kontrolovaný je povinný pred uzavretím zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, pred ukončením súťaže návrhov, pred zadaním zákazky na základe rámcovej dohody alebo pred ukončením postupu inovatívneho partnerstva podať úradu podnet podľa odseku 1 písm. b).
To je ten paragraf, ktorý v NDS za Érseka veselo ignorovali... Inak by NDS narazila oveľa skôr (napr. obchvat Prešova je s 10 či 12 pochybeniami...).
Zároveň touto novelou zákon prikáže ÚVO aj Rade ÚVO vydať rozhodnutie, ktorým zastavia všetky konania kontroly pred podpisom Zmluvy, ktoré neboli ukončené ku dňu vyhlásenia zákona. Zákon o VO z roku 2015 vyššie uvedeným paragrafom zaviedol povinnosť Obstarávateľa požiadať o preskúmanie úkonov pred podpisom Zmluvy.
Bolo to z dôvodu, že následne po kontrolách kvôli totálne zbytočným pochybeniam museli rôzne inštitúcie po celom Slovensku vracať peniaze späť. Slovensko tak nenávratne prišlo zbytočne o mnoho peňazí. Minimálne teda Slovensko týmito kontrolami eliminovalo to prekvapenie na konci programového obdobia, koľko peňazí má vrátiť spät...
Kvôli tomu bola zavedená x stupňová kontrola, byrokracia pre byrokraciu, kedy oficiálne Obstarávateľ nemohol podpísať Zmluvu, pokým kontrolu nevykonali ÚVO aj Riadiaci orgán príslušného operačného programu.
Ako to býva, v takých konaniach sa môžu vyskytnúť rôzne nejasnosti, takže veľmi často sa stávalo, že ÚVO muselo osloviť znalca a čakať na jeho vyjadrenie.
A pokým nerozhodlo ÚVO, tak sa čakalo...
Samozrejme dobre vieme ako tu funguje (a obzvlášť fungovala) vymožiteľnosť práva, takže stávalo sa, že vybrané inštitúcie ignorovali zákon a bez všetkého podpísali Zmluvu. Následne Riadiaci orgán (v tomto prípade Ministerstvo dopravy) napísal na ÚVO list, že bola podpísaná Zmluva na zákazku a majú indície, že Obstarávateľ úkonmi porušil zákon (napr. tu toľko diskutované spojenie "a ekvivalent"). Následne pokračoval štandardný postup, kedy ÚVO listom oznámilo začatie konania a vyžiadalo si dokumentáciu. Úplne bežne najmä v prípade NDS sa stávalo, že dokumentácia nebola dodaná kompletná ani na x-tý pokus, čo je ďalšie porušenie zákona (s možným trestom zrušenie VO)...
Je pravda, že od 31.3.2022 vstúpi do platnosti zákon o VO, ktorým sa povinnosť požiadať o kontrolu pred podpisom Zmluvy v prípade eurofondových projektov ruší. Ak ma pamäť neklame, bolo k tomu rokovanie s EK, kedy pripustili, že táto kontrola už nie je potrebná.
To však neriešilo súčasné problémy, ale až tie budúce, t.j. Doležal by bol veľmi smutný, lebo nedbalosťou by žiadny obchvat Košíc nestaval a s obtiažami by eurofondami vyčerpali...
Takže sa prišlo s touto účelovou novelou (keby to nie je účelové, tak to je v tom Hollého zákone...), ktorá prikáže, aby ÚVO všetky konania zastavil.
Následne po podpise Zmluvy ÚVO spustí kontrolu a udelí Obstarávateľovi sankciu. Sankcie sú uvedené v zákone a podľa môjho názoru sú smiešne v porovnaní s tým, aké sankcie dáva Brusel...
Druhá vec je, že nedávno bol v parlamente nejaký návrh zákona (neviem či prešiel), ktorým by obstarávania asi nechcel robiť fakt nikto... Neštudoval som to, ale aby škoda spôsobená pochybením sa rovnala hodnote zákazky sa zdá byť trochu neprimerané. No nebudem to viac rozoberať, kedže tento návrh zákona som nevidel.
Takže to, čo tu NDS roky predvádzala títo akurát zlegalizovali.
V zásade je pravda, že táto novela nepomôže iba Košiciam, ale aj napr. Čadca - hranica, kde kontrola beží už asi tretí mesiac. SSC a ŽSR majú kopu tendrov, kde by teraz mali požiadať o kontrolu pred podpisom Zmluvy a týmto sa procesy urýchlia.
Lenže SSC a ŽSR sú spoločnosti, ktoré sú finančne podvyživené a teda pri takýchto eurofondových zákazkách neriskovali obchádzanie zákona.
ŽSR ale aj iné subjekty si docela strážia pochybenia a radšej si pred vyhlásením VO dajú podklady skontrolovať a potom ich používajú v ďalších tendroch bez týchto školáckych chýb... Ani x rokov dozadu nemali ŽSR problémy s tým, žeby požadovali u stavbyvedúceho jedine skúsenosti so stavbami zakontrahovanými podľa zmluvných podmienok FIDIC, keďže to vyžadovali vo forme FIDIC alebo Svetová banka alebo EIB atď. T.j. x možností, tak ako to teraz uvádza ÚVO. Takže je veľmi smiešne, ak minister bliaka, že to čo píše ÚVO sú hlúposti, lebo k FIDIC-u žiaden ekvivalent neexistuje. Zrejme minister ani len netuší, čo uvádzajú už roky v súťažných podkladoch ŽSR
Jasné, tí čo tie tendre bližšie aspoň nesledujú tým žvástom uveria... Zvyšok sa smeje, ako minister robí v live prenose zo seba debila
Ďalšia tragédia je, že v NDS-ke sú takí blbci, že oni v v jednej z príloh odvolania ktoré minister zverejnil v podstate ukázali, že NDS je jediný Obstarávateľ, ktorý v EU zákazkách požaduje diskriminačné podmienky účasti... Pritom oni sa snažili preukázať, že aj iný pýtajú natvrdo FIDIC. Nuž nevydalo.
Národná diaľničná spoločnosť z nepochopiteľných dôvodov roky ignorovala možnosť si dať skontrolovať súlad súťažných podkladov so zákonom o verejnom obstarávaní, roky ignorovala rozhodnutia kontrolných inštitúcií ohľadom diskriminačných podmienok (ktoré vedú ku korekciám) a pre istotu ignorovala aj zákonnú povinnosť požiadať o kontrolu pred podpisom Zmluvy.A to je odpoveď na insitné otázky, prečo zrovna Košice. Košice boli jediný projekt NDS s týmto pochybením v tendri a Doležalovi nominanti odmietli takto na hulváta porušiť zákon ako ich predchodci.
Už je na každom, či v konaní ich predchodcov vidí úmysel alebo nie. Druhá možnosť je, že v NDS je chránená dielňa pre mentálne zaostalých. Toľko pochybení v toľkých tendroch obyčajnou nedbalosťou snáď ani nie je možné...
Samozrejme že za tento vzniknutý stav je niekto zodpovedný. Napríklad v ŽSR je v každom VO presne určená osoba, ktorá zodpovedá za súlad súťažných podkladov so zákonom o verejnom obstarávaní.Takže aby som zodpovedal na otázku:
- vyjde zákon
- ÚVO zastaví konanie a pošle oznámenie NDS
- NDS podpíše Zmluvu
- o pár dní ÚVO spustí opätovne kontrolu