Rýchlostná cesta R1 je zaradená do európskej cestnej siete E 571 tvoriacej na území Slovenska dopravnú tepnu v smere západ – východ ako južná urbanizačná os ČR – Kúty - Bratislava – Nitra – Žiar nad Hronom – Lučenec – Košice – Ukrajina. Preložka cesty v úseku Žarnovica Šášovské Podhradie je ďalšou etapou postupnej výstavby rýchlostnej cesty na Pohroní. Je plynulým pokračovaním úsekov Hronský Beňadik - Nová Baňa – Rudno nad Hronom, ktoré sú v súčasnosti vo výstavbe.
Súčasný stav cesty nezodpovedá parametrom rýchlostnej cesty. V predmetnom úseku má cesta nevhodné šírkové usporiadanie, nevyhovujúce smerové vedenie čo v súčasnosti pri silnej nákladnej doprave vyvoláva tvorenie kolón, znižovanie jazdných rýchlostí, vznik kolízií a dopravných nehôd. Výkonnosť cesty bola prekročená už v roku 1995. Začiatok navrhovanej trasy je mimoúrovňovým napojením na obchvat Žarnovica a koniec je vedený mimoúrovňovým napojením na jestvujúcu cestu I/50 v Šášovskom Podhradí.
Pre uvedený úsek bola vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie a stavebný zámer. Rozhodnutie o umiestnení stavby bolo vydané 17.2.2003.
Vplyv na životné prostredie.
Posúdenie vplyvov podľa zákona č. 127/94 Z.z bolo vykonané v plnom rozsahu. V blízkosti Žiaru nad Hronom boli hodnotené 2 varianty, vybraný bol ten, ktorý neobmedzí rozvoj hliníkarne a neovplyvní vodné zdroje.
V zmysle záverov záverečného stanoviska podľa zákona č.127/1994 Z. z. vydaného Ministerstvom životného prostredia SR v súčinnosti s MDPT bola navrhovaná trasa smerovo odsunutá od zastavanej časti mesta Žiar nad Hronom a oddychovej zóny parku a miestneho kúpaliska.(požiadavka mesta Žiar nad Hronom). Súčasťou stavby je 24 mostných objektov.
Stavba bola vyhodnotená ako efektívna.
Dĺžka úseku: 18,047 km, kategória: R 22,5/80,100
Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest:
www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=439