juraj1 napísal:StVO napísal:Resp. v takýchto komplikovaných prípadoch by mala existovať predbežná značka už predtým prípadne prikázaný smer jazdy alebo zákaz odbočenia. Čiže, zákaz pre traktory a bicykle tam nemá vôbec čo hľadať a značka diaľnica má byť na začiatku vetvy, ktorá už vedie iba na diaľnicu.
https://www.google.sk/maps/@48.1283234, ... 6656?hl=enPredbežná značka tam už je - viď link. Na návesti hore vpravo je značka diaľnice.
No to je úplne úžasná značka. Rovno z katalógu. Akurát, že ide o katalóg "Tak takto určite nie".
Ak by som mal popísať všetky chyby tej návesti, tak by to bolo na 20 strán. Takže preskočme smrteľné prehrešky voči informačnému dizajnu alebo že sa značka tvári ako predbežná, hoci je to posledná šanca na zmenu jazdného pruhu, či trebárs to, že sú tam vedľa priamej referencie na D1 vyznačené nepriame referencia na diaľnice a cesty kilometre ďaleko (D2, D4, I/63) tváriace sa ako keby sa na ne bezprostredne odbočovalo, zato tam chýbajú bezprostredne nasledujúce cesty I/2 a I/61. Značka má totiž jednu chybu, ktorá je absolútne zásadná, zavádza vodičov, môže viesť k ich chybným reakciám a v konečnom dôsledku levou mierou prispieť k vzniku dopravných nehôd - je totiž v rozpore s realitou a vyznačuje situáciu inak, ako je v skutočnosti.
Ide o portálovú značku so šípkami nad jednotlivými jazdnými pruhmi, čiže hovorí vodičovi, ako sa má radiť pred križovatkou do pruhov podľa jednotlivých cieľov (to je napokon primárny zmysel portálových značiek, nie aby boli "viditeľné", to by stačilo postrannú značku capnúť na vysoký stožiar). Teraz si predstavme vodiča neznalého miestnych pomerov, ktorý chce ísť smerom na Brno (vodiča znalého pomerov si predstavovať nebudeme, lebo ten na tú IS-ku ani nepozrie). Najprv malý bonus - dotyčný síce pomery nepozná, ale je pravdepodobné, že toľko vie, že má ísť po I/2 až kým nepríde na diaľnicu - to mu je však platné ako veveričke luskáčik, lebo číslo cesty I/2 tu záhadne mizne zo značenia. Koniec bonusu, nasleduje pointa. Vodič sa pri radení do pruhov intuitívne riadi tým, ako je cieľ vyznačený voči šípkam. A táto značka hovorí, že na smer Brno (aj Wien) sa treba držať v pravých dvoch pruhoch. Keďže dotyčný miesto nepozná, tak ide defenzívne a pre istotu si v takomto prípade skoro naisto vyberie pravý pruh... No, tak mu treba, mal vedieť, že slovenským značkám sa nedá veriť. O 100 metrov ďalej sa v prudkej zákrute dozvie (možno - ak vedľa neho zrovna nikto nepôjde), že má o pár metrov odbočiť doľava. Akurát, že je v zlom pruhu. Takže buď nešťastník skončí na Prístavnom moste, alebo sa to pokúsi na poslednú chvíľu strhnúť doľava - pri troche šťastia možno ani nikoho nezrámuje.
Mimochodom, keď na tom Prístavnom moste zistí, že je zle, zrejme sa na ďalšom exite pokúsi zísť dolu a otočiť sa cez vetvy. Smola. Buď skončí v Slovnafte alebo niekde na Bajkalskej a nikto ho nenavedie, kade má ísť. Vlastne najbližšia diaľničná križovatka, v ktorej sa dá bezproblémovo otočiť (čo by mala byť základná vlastnosť každej diaľničnej križovatky), je .... Senec!! Toľko malý postreh k projektovaniu našich diaľnic.
To, že symbol diaľnice je umiestnený na tej značke na zrejme nanevhodnejšom možnom mieste, kde ho prehliadne aj rys ostrovid, je popri týchto chybách len taká v podstate zanedbateľná nepríjemnosť.
Aby som bol spravodlivý, stavebné riešenie v tomto mieste je čistá katastrofa, a to najmä kvôli absolútne nevhodne trasovanej a ešte nevhodnejšie stavebne riešenej železničnej trati, inak takto asi najvedľajšejšej v BA. A táto značka nie je ani zďaleka najhoršia na Slovensku. Nie je ani v TOP 10.