joe1024 napísal:Ako som na toto mohol zabudnut - v zime je to jasne, s tym mrznutim.
Tych 30 km ( rozdiel ) - by bola dobra debata na ine vlakno - tu je to OT - podla mna je pri moste fuk, ci padas 50 m dole v rychlosti 100 alebo 130. Pri nasype to moze byt ale velky rozdiel, to je fakt.
Mimochodom - ked uz sa bavime o nosnosti / zivotnosti - aku ma vlastne taky most obvykle projektovanu zivotnost ?
Je rozdiel medzi 100 a 130 km/h napr. pri to, aby si nevyletel z mosta. Samotný pád to samozrejme neovplyvňuje, lebo auto sa môže všelijako otočiť. Ochranné bariéry na moste práve pre oveľa silnejší vplyv počasia nie sú niekedy stavané tak, aby vydržali tlak osobného auta do 3,5t v 130 km/h v horšom počasí. Nie všade sa tak stavia, ale niekde je to jedno vzhľadom na terén a počasie. Čo sa týka zimy, zimné obdobie sa dá riešiť aj dočasným zvislým značením o úprave rýchlosti a nemusí to platiť celý rok. Zas na druhú stranu: ide zima.
Tá životnosť je 30-40 rokov bez väčšej opravy, teda bez GO (generálna oprava). Samozrejme, náterové práce železných častí by sa vykonať mali. Podobne posudok na statiku každých 10 rokov. Vplyv vibrácií každých 8 rokov. Vizuálne zhliadnutie pilierov, stavu vozovky, mostovky každý rok-dva. Mosty sú oproti diaľnici nákladnejšie na údržbu asi o 30%. Ale zase bez nich je buď horší komfort cestovania alebo enormné náklady na výstavbu. Po základnej dobe životnosti je nevyhnutné spraviť GO. Podľa typu konštrukcie, podľa toho, ako sa vykonávala údržba a opravy sa dajú spraviť aj 2 GO, čo dokáže predĺžiť životnosť mostu na 80 rokov úplne bez problémov, bez toho, aby boli ovplyvnené pôvodné parametre (nosnosť, únosnosť, stabilita, odolnosť voči vplyvom počasia, odklon vozovky atď.). Na slovenských (ale aj českých atď.) mostoch sa najčastejšie vykonáva obnova dilatačných prechodov, zvodov vody (nesmierne dôležitá súčasť mostov), povrchov. Nevykonáva sa to však podľa skutočných potrieb, pretože nie je dosť financií a vplyvom preťažených kamiónov sa mosty ničia rýchlejšie, než sa stačia obnovovať. To zvyšuje nároky na údržbu a obnovu a znižuje celkovú životnosť mostov. Na Slovensku sú hlavne mosty na diaľniciach D1 a D2 v stave 80-90% svojej životnosti a čakajú na GO.