D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Bratislava (Petržalka – križovatka s D2) – Trnava – Trenčín - Žilina – Prešov – Košice – Záhor, štátna hranica SR/Ukrajina

Moderátor: Moderátori

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 06. Máj 2023 20:48

Šéf NDS: Novela pomôže urýchliť aj prípravu D1
viewtopic.php?f=35&t=26553
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod jarino » 11. Máj 2023 13:41

Šéfino z NDS mohol konkrétne povedať, že ako pomôže...
Ale to by bol problém, lebo v skutočnosti východnej D1 nijako nepomôže :lol:
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 19. Júl 2023 20:26

Novy minister dopravy zas slubuje, ze z CEFu sa pohne s D1 KE-UA. https://www.facebook.com/watch/?v=188032190911036
Kedze vojna na UA este nejaky ten rok potrva, je mozno aj realne, ze s pripravou dojdu dostatocne daleko, ze sa nieco aj zacne stavat. Mozno...
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Xisco » 20. Júl 2023 07:21

Keď počujem slovo "urýchlenie", tak mám zimomriavky :)
Xisco
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 341
Obrázky: 21
Založený: 18. Júl 2017 14:34

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod jarino » 20. Júl 2023 14:41

Ako môžu dôjsť s prípravou ďaleko, keď nemajú ani EIA...
Do konca roka bude dodaná Štúdia realizovateľnosti.
Tendruje sa vypracovanie Zámeru EIA. Pozrite si na stránke enviroportal.sk, koľko času prejde od zverejnenia Zámeru po vydanie Záverečného stanoviska...

To sa ešte vôbec nebavíme o DSZ, štátnej expertíze, DUR, územnom konaní, DSP, výkupe pozemkov a stavebnom konaní...

R4 je na tom blbo, lebo nemáme štúdiu realizovateľnosti (obstaráva sa). A už tá je financovaná z CEF-u. Keď bude štúdia, pôjde sa ďalej. To sa nebavíme, ako vôbec vyjde CBA. Istota je jedine pri Kapušany - Lipníky.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Vlados » 20. Júl 2023 15:35

Ďaleko je výstižné slovo. Nebude to zajtra, ani blízko/skoro alebo dostatočne ďaleko.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 20. Júl 2023 15:50

No, spominaju tam vsetko mozne, aj R6 aj D1 po UA aj zeleznice.

Slovensko chce dostavať diaľnicu D1 od Košíc až po hranice s Ukrajinou
https://kosicednes.sk/ekonomika/doprava ... ukrajinou/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod IceFox » 20. Júl 2023 17:22

Tu už toľko politikov chcelo toho... Dokiaľ neuvidím postavené, tak neverím :D
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod mareks96 » 21. Júl 2023 10:24

Sľuby sa sľubujú...

"Urýchlime lebo raz bude treba prepravovať stavebné materiály na Ukrajinu" vtipné tvrdenie samo o sebe (akože zo Slovenska na východ Ukrajiny budeme voziť tehly a cement?

Faktom je, že stále nevieme postaviť to kde bolo treba už dávno a sľubujeme niečo čo "raz bude treba"
mareks96
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 504
Založený: 11. Okt 2014 08:14

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Pajdoom » 21. Júl 2023 15:05

Akože sa bude voziť cez Slovensko na západ Ukrajiny okolo Mukačeva, ktorá je relatívne nerozbitá, aby to mohli na Ukrajine ťahať cez hory na východ ďalej .... hm, keď z DE cez PL na UK je dialnica postavená bez hôr .... to už aj HU maju postavené viacej ako my smerom na UK.
Uvádzať stavbu dialnice KE-SO ako cestu pre obnovu Ukrajiny je čistý predvolebný blábol .... o dva mesiace to bude inak ....
Pajdoom
diskutujúci
 
Príspevky: 117
Obrázky: 28
Založený: 06. Mar 2020 07:36

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 21. Júl 2023 15:42

Pajdoom, toto je ciste vymydlene hej-szloo myslenie. Praveze, HU aj PL vidia vyznam v postaveni dialnice po UA hranicu. Len blavastansko - hejszlo... "odbornici" prisli na to, ze my nepotrebujeme. Praveze, ak bude D1 KE-UA, bude najkratsie spojenie z UA na Vieden a dalej na zapad po nasej D1+R1+R2, a prakticky bez akychkolvek hor na nasej strane. Staci sa pozriet, kolko UA+rusov atd jazdilo po madarskej M3 pred vojnou. A toto vsetko mame potencial prevziat my.

No ale, rovnako ako mame sancu vyuzivat nase prekladiska+sirokorozchodnu trat teraz na prevoz UA obilnin, a prd pre to robime, a vacsina nas obchadza cez Polsko a Madarsko, tak isto urcite dokazeme, ze nepotrebujeme ani dialnicu na vychod a bude nas obchadzat aj vsetka cestna doprava na UA cez PL+HU. hejszlo... logika jak vysita. Hlavne, ze potrebujeme super dolezity koridor D3, 20km vychodne od realneho koridoru Katowice-Vieden.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod jarino » 21. Júl 2023 18:28

IceFox napísal:Tu už toľko politikov chcelo toho... Dokiaľ neuvidím postavené, tak neverím :D

No to sa načakáš, kým niečo uvidíš :lol:

Realita:
D1 Zemplín je na úplnom začiatku prípravy. Nemá význam začať s prípravou, pokým nebudú zverejnené CBA a aj hodnotenie UHP.
R4 nemajú CBA v zmysle Metodiky. CBA bude cca o rok.
R6 potrebujú novú CBA, ktorej vypracovanie by sa financovalo z CEFu. T.j. predpokladám že zrejme niekedy o rok by sa začalo s obstarávaním.
Ak sa bavíme, že CBA vyjde dobre (projekty sú spoločensky návratné), tak výstavba hrozí po roku 2030. Výnimka je Kapušany - Lipníky prípadne teoreticky ešte ďalšie dva úseky na R4.

Malacky - Kúty ešte nemajú ani len územné rozhodnutia. Zároveň vedľajšie úseky sa dosť komplikujú a mohlo by sa stať, že celý koridor na Záhorí by bol komplet naraz rozkopaný.
Palúdza - LH nie je spoločensky návratný. Ale skúsiť môžu.
Krásno - Čadca neviem čo tým myslia. Tento alebo minulý mesiac bol podpísaný dodatok s projektantom, aby naprojektoval trať v súčasnom trasovaní (t.j. optimalizovaný variant). Príprava ide od začiatku...

Najvtipnejšia je tá stať, ako chcú ostatným "novým" členským štátom uchmatnúť z ich finančnej obálky. Len aby sa nestalo, že oni uchmatnú nám...
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod traveler » 22. Júl 2023 06:38

Zrejme tunelový variant s tunelom Kýčera čo iné by sa preplatilo z cefu, obyčajnú výmenu údržbu koľajníc zvládnu aj ŽSR ak je toľko zrazu voľných prachov z cefu dal by som 160-200 celú trasu od Za po Ca s MÚK samozrejme, nie je o čom toto je príležitosť aká sa tak skoro nenaskytne+ Paludza-LH je vo vysokom štádiu prípravy a pridať aspoň jeden úsek na hlavnej trase napr Markušovce- Krompachy príp Košice Kysak Prešov, keďže úseky od Markušoviec vyššie majú už zabezpečené financovanie (fond obnovy+OP Slovensko) nastal čas to konečne u nás rozhybat
Ale ak budeme aj naďalej jak smradľavý spomalený film tak nám naozaj uchmatnu iné štáty ešte aj to čo máme a ako sa vraví chudobnému aj z hrnca vykypi.. A ostaneme ako top neschopaci EÚ na úplnom dne EÚ už trvale a dlhodobo
traveler
návštevník
 
Príspevky: 40
Založený: 11. Júl 2023 14:04

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod jarino » 22. Júl 2023 09:10

1) CEF nie je studňa bez dna. V národnej obálke má Slovensko cca 500 miliónov eur. Tieto peniaze sú Slovensku vyhradené prvé tri výzvy. Prvá výzva už zbehla. Kto chce, môže si porovnať koľko projektov získalo financovanie zo Slovenska a koľko z Poľska a v akej hodnote... https://cinea.ec.europa.eu/system/files ... _FINAL.pdf
2) To že napíšeš zopár projektov čo Ti práve prídu na rozum neznamená, že sú vhodné na financovanie z CEF-u.
Podmienky a hodnotenie projektov sú jasne dané.
Každý jeden projekt by mal byť zrealizovaný najviac do 5 rokov. Napr. vo výzve na Military mobility (z toho by chceli financovať SO PO II. etapa) sa uvádza dátum ukončenia projektov 31.12.2027. Po 31.12.2027 to už musí ísť z iných zdrojov.

Znamená to, že z CEF-u by sa mali financovať najpripravenejšie projekty, lebo na ich realizáciu je menej času než v prípade klasických eurofondov. Koridor na Záhorí je toho krásny dôkaz.
Takže žiadne Košice - Kysak - Prešov a pod. (tu by mali požiadať tak maximálne o financovanie štúdie realizovateľnosti).
Na realizáciu by mali prihlásiť projekty, kde už aspoň beží vykúp pozemkov. A to prichádzajú do úvahy jedine PP - Markušovce a Palúdza - Liptovský Hrádok. Len v prípade toho druhého menovaného nevychádza moc dobre spoločenská návratnosť, čo sa taktiež posudzuje pri výbere projektov...

Nedostatočne prihlásené projekty by už mali vyhadzovať hodnotitelia v procese hodnotenia prihlásených projektov. V minulosti takto bolo vyhodených zopár prihlásených slovenských projektov, napr. aj Poprad - SNV.
Hodnotia sa:
Priority and urgency: evaluating the correspondence of the proposal with the sectoral policy objectives and priorities, measuring its EU added-value and where applicable assessing the possible synergies with other sectors. This criterion will also serve to assess the potential of dual-use (civil-defence)20 (5 points);
Maturity: assessing the maturity of the action in the project development. The criterion will measure, among others: the readiness/ability of the project to start by the proposed start date and to complete by the proposed end date, the status of the contracting procedures and of the necessary permits, and information on the financial availability needed to complement the CEF investment (5 points);
Quality: evaluating the soundness of the implementation plan proposed, both from the technical and financial point of view, the architecture and design approach, the organisational structures put in place (or foreseen) for the implementation, the risk analysis, the control procedures and quality management and the communication strategy. Moreover, when applicable, it will also assess the information related to the maintenance strategy proposed for the completed project (5 points);
Impact: assessing, when applicable, the economic, social and environmental impact, including the climate impact, and other relevant externalities. This criterion may be substantiated by a Cost Benefit Analysis (CBA) or, in the absence of such tool, other forecast of end-user take-up, in which case the evaluation will look at the soundness, comprehensiveness, and transparency of the analysis as well as proposed means to monitor its impact. Moreover, when applicable, the criterion will assess, among others, the innovation and digitalisation, safety and interoperability and accessibility aspects of the proposal, as well as its cross-border dimension, effect/contribution to the network territorial accessibility (5 points);
Catalytic effect: evaluating the effect of the EU financial assistance on the realisation of the project, for instance by overcoming a financial gap generated by insufficient commercial viability, high upfront costs or the lack of market finance, increasing the capacity to mobilise differentiated investments sources, improving the quality of the project or accelerating the overall investment plan (5 points).

Maximum points: 25 points.
Individual thresholds per criterion: 3/5, 3/5, 3/5, 3/5 and 3/5 points.
Overall threshold: 15 points.
Proposals that pass the individual threshold AND the overall threshold will be considered for funding within the limits of the indicative budget (i.e. up to the budget ceiling). Other proposals will be rejected.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Pajdoom » 24. Júl 2023 08:06

Mukačevo - Wien
- cez Žilinu - 645km, 2841 Up, 2791Down
- cez Budapest - 579km, 960m Up, 922m Down
- cez Zvolen D1+R1+R2 - 612km, 2724m Up, 2687 Down (veľká časť je cesta 1tr)
Toto porovnať vie každý čo je pre (nákladné) auto lacnejšie ...

DrX napísal:Pajdoom, toto je ciste vymydlene hej-szloo myslenie. Praveze, HU aj PL vidia vyznam v postaveni dialnice po UA hranicu. Len blavastansko - hejszlo... "odbornici" prisli na to, ze my nepotrebujeme. Praveze, ak bude D1 KE-UA, bude najkratsie spojenie z UA na Vieden a dalej na zapad po nasej D1+R1+R2, a prakticky bez akychkolvek hor na nasej strane. Staci sa pozriet, kolko UA+rusov atd jazdilo po madarskej M3 pred vojnou. A toto vsetko mame potencial prevziat my.

No ale, rovnako ako mame sancu vyuzivat nase prekladiska+sirokorozchodnu trat teraz na prevoz UA obilnin, a prd pre to robime, a vacsina nas obchadza cez Polsko a Madarsko, tak isto urcite dokazeme, ze nepotrebujeme ani dialnicu na vychod a bude nas obchadzat aj vsetka cestna doprava na UA cez PL+HU. hejszlo... logika jak vysita. Hlavne, ze potrebujeme super dolezity koridor D3, 20km vychodne od realneho koridoru Katowice-Vieden.
Pajdoom
diskutujúci
 
Príspevky: 117
Obrázky: 28
Založený: 06. Mar 2020 07:36

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod mareks96 » 24. Júl 2023 10:13

Dalšia otázka znie, v čom presne, ak by sa aj jednalo o najkratšiu a najrýchlejšiu trasu (čo sa nejedná), je pre kohokoľvek prospešné prevzať TIR tranzit? Zvlášť keď D1+R1 už teraz ledva dýchajú a R2 prakticky nie je.
mareks96
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 504
Založený: 11. Okt 2014 08:14

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 24. Júl 2023 12:09

Pajdoom napísal:Mukačevo - Wien
- cez Žilinu - 645km, 2841 Up, 2791Down
- cez Budapest - 579km, 960m Up, 922m Down
- cez Zvolen D1+R1+R2 - 612km, 2724m Up, 2687 Down (veľká časť je cesta 1tr)
Toto porovnať vie každý čo je pre (nákladné) auto lacnejšie ...


Ano, nakladne auta budu jazdit cez BP cez mesto, vsakze!?!?! Cize pekne na obchvat, a hned je to 616km:
https://www.google.com/maps/dir/mukache ... ?entry=ttu
No a to uz nehovorim o tom, ze si si "vhodne" vybral Mukachevo, co je ovela mensie mesto nez Uzhhorod. A ked si to pozriez z neho, tak nie je vobec co riesit.

"veľká časť je cesta 1tr" je len dosledok hej-szlo ignorovania juhu, nie nejaka pricina preco by sa to nemalo realizovat. No a najlepsie je, ked tu niekto dookola prosika o D1+D3, ktora nerobi nic ine len pritahuje nakladnu dopravu, ze preco by sme ju mali chciet. Asi preto pre co ostatni: zaraba na myte. Otazka ale je, preco ju chceme na D1+D3, co maju byt nase krasne nezasmradene hory a narodne parky, a tam si nikto normalny nakladnu dopravu netaha. Ale na *** jedine tak: vsetko do Ziliny.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Pajdoom » 24. Júl 2023 12:32

No ano môžme sa tu naťahovať o mestách (pokiaľ viem tranzit ďalej na UA ide cez Mukačevo) a obchvatoch (ano v BP cez mesto TIR určite nie) .... a počítať kilometre výškové metre (je to cez SK trikrát viac ako cez HU a u TIR sa to počíta) a triedy ciest ... Prax ukáže, špeditéri idú cez čísla ....
Tá cesta už dávno mala byť postavená, ale zatiaľ sú to len sľuby ... na trase KE-SO sa dediny za posledných 20 rokov prdlžili o poriadne veľké kusy a pribudli (aj nezmyselne ako tu https://www.google.com/maps/@48.7652509,22.0903405,3a,75y,121.73h,63.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-yvLgrD_xDV-zWWsaitIbQ!2e0!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu pribudla dvojitá čiara) miesta so zákazom predbiehania ... ani sa nečudujem že na miestach kde sa to ešte ako tak dá tak sa obieha na prasiaka čo vedie len a len k ďalším obmedzeniam.
Pajdoom
diskutujúci
 
Príspevky: 117
Obrázky: 28
Založený: 06. Mar 2020 07:36

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod DrX » 24. Júl 2023 12:44

Uplny suhlas. Sumar je, ze nasa naokolo-blizsie D1 nedokaze M1+M3 konkurovat v ziadnom pripade. R1+R2 by dokazala, ale to sa na Slovensku politicky snazi odpisat. Uvidime, ci sa teraz aspon pohne s pripravou D1 KE-UA. Ale ked pocujem tie hluposti, ako ze zacat stavat z UA strany, hned je jasne, ze od reality to ma este hodne daleko.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod mareks96 » 24. Júl 2023 13:48

Na mýte sa zarába? Pokiaľ mám správne info, mýto slúži primárne na údržbu, predsa všade v Európe (mimo krajín s mýtom pre osobné autá) sa výstavba financuje z iných zdrojov ako z mýta.

Benefity treba určite hľadať inde ako v zahraničnom tranzite, teda v časovej úspore, zníženie nehodovosti, odklonení premávky z miest/obcí, príp v prilákaní imvestora.

Osobne D1/D3 okolo Žiliny nepotrebujem, ale Tvrdiť, že sú zbytočné ne je vôbec na mieste.

D1 na východ od Košíc tak max po MI, ďalej to bude cesta pre srnky, pokiaľ UA nwvstúpi do EU a Schengenu, co je tak na 20 rokov, aj ked nam politici tvrdia ze nie je..
mareks96
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 504
Založený: 11. Okt 2014 08:14

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod devil » 24. Júl 2023 13:51

Benefity treba určite hľadať inde ako v zahraničnom tranzite, teda v časovej úspore, zníženie nehodovosti, odklonení premávky z miest/obcí, príp v prilákaní imvestora.
pokial dialnica ma dost kapacit preco nie tranzit ? ako keby hotelier povedal ze vsak nevadi ze ma prazdne izby lebo zajranicnych turistov nechce. :roll:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod mareks96 » 24. Júl 2023 14:12

1. Hotel je komercny biznis nie statom dotovana sluzba.
2. Je rozdiel ked je prebraty tranzit druhotny efekt vystavby ako ked je to hlavny a jediny dovod
mareks96
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 504
Založený: 11. Okt 2014 08:14

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod Pajdoom » 24. Júl 2023 14:14

Bývam na hlavnom ťahu v dedine Zalužice, kľudne sa dohodnime a prídeš na pár dní ... uložím Ťa do mojej spálne .... na tretí večer sa o tomto pobavíme viacej ...

mareks96 napísal:Na mýte sa zarába? Pokiaľ mám správne info, mýto slúži primárne na údržbu, predsa všade v Európe (mimo krajín s mýtom pre osobné autá) sa výstavba financuje z iných zdrojov ako z mýta.

Benefity treba určite hľadať inde ako v zahraničnom tranzite, teda v časovej úspore, zníženie nehodovosti, odklonení premávky z miest/obcí, príp v prilákaní imvestora.

Osobne D1/D3 okolo Žiliny nepotrebujem, ale Tvrdiť, že sú zbytočné ne je vôbec na mieste.

D1 na východ od Košíc tak max po MI, ďalej to bude cesta pre srnky, pokiaľ UA nwvstúpi do EU a Schengenu, co je tak na 20 rokov, aj ked nam politici tvrdia ze nie je..
Pajdoom
diskutujúci
 
Príspevky: 117
Obrázky: 28
Založený: 06. Mar 2020 07:36

Re: D1 Pozdišovce - štátna hranica SR/UA

Odoslaťod devil » 24. Júl 2023 15:46

aj cestovanie autobusom je statom dotovana sluzba ale za listky sa plati.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Predchádzajúca

Naspäť na D1

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 66 hostí.