ondrejko_t napísal:....... prídem, osadím vozík, drbnem tam betón, spravím 1 blok, betón stuhne, vozík posuniem na ďalší blok. či?.............
.... osadí sa debniaci voz, uzavrie sa! a čerpadlami sa doň tlačí betón. Na bokoch vozíka bývajú (môžu byť) "okienka" ktoré sa dajú otvárať a tým kontrolovať v akej úrovni je betón počas betonáže. ALE v hornej časti (nad hlavou) takáto kontrola (logicky) možná nie je. Takže je iba na skúsenostiach ľudí (a výkonnosti čerpadiel) aby posúdili, či je forma plná betónu až po strop.
Preto s hrúbkou betónu nie je problém na stenách (betón zatečie kam má) ale v najvrchnejšej časti bloku (strop) kde nebol dotlačený dostatok betónu.
Osobne si myslím, že keby sa preskenovali všetky tunely na Slovensku, boli by sme prekvapení......
Čo sa týka "klesnutého nadložia".... v tuneli podľa stanovených intervalov prebiehajú geodetické merania konvergencíí (počas výstavby aj keď je tunel v prevádzke), práve preto, aby bolo odsledované ako a či vôbec tunel "pracuje". A to nehovorím o rôznych snímačoch a meračoch, ktoré tam majú osadené geotechnici a geológovia. Rovnako počas výstavby prebieha pravidelná kontrola a revízia (v stanovených intervaloch) geodetickej vytyčovacej siete, aby sa predišlo chybám aj z tohto hľadiska.
A čo sa týka "vysekaného malého priemeru".... keď sa počas razenia vyrazí (odstrelí) ďalší záber, tak príde na čelbu geodet / banský merač, aby zameral a skontroloval vyrazený profil. Priamo na mieste vie ukázať a vyznačiť miesta kde nie je vyrazený dostatočný profil. Väčšinou je tam tunelbager, ktorý to vyrieši operatívne. Keď sa ide pracovať na primárnom ostení tak je tam znovu geodet, ktorý kontroluje a osádza nosníky (hajcmany), výstuže alebo kari siete a vyznačí koľko striekaného betónu majú striekať. Keď je primár hotový, zas tam príde geodet, ktorý urobí tzv. profiláciu - zameria požadovanú časť tunela. Podľa tohto zamerania sa vyhodnotí, ako bol nastriekaný betón a určia sa miesta kde je nutné betón ešte dostriekať alebo sfrézovať. No a pred betonážou sekundárneho ostenia sa geodetické zameranie primáru v jednotlivých blokoch robí ešte raz a postup sa opakuje. Surové dáta zo všetkých geodetických meraní sa archivujú, aby bolo možné dohľadať prípadné nezrovnalosti, pochybenia atď..... No a keď primárne ostenie má svoju finálnu podobu a tvar a na daný blok dôjde rada, tak pred finálnou betonážou ešte nabehnú izolatéri a po nich železiari, ktorí viažu výstuž v sekundárnom ostení. Potom sa osadí forma a postup betonáže som písal vyššie....
Snažil som sa to skrátiť a zjednodušiť ale nič podstatné som hádam nevynechal..... nejaký tunelár, ak to tu číta, by ma mohol ešte doplniť / opraviť....