Pomenujme to presne. A môžeme zájsť aj do minulosti k miliardám respektíve k návšteve direktora Skanska na tento úsek vlani. Môžeme pomenovať aj arbitráže aj stavebnú mafiu, kartel, aj vraždy bossov energo firiem koncom 90. rokov, prepoje SPP na "stavy" napríklad v hokeji. Objasním súvislosti, na časti som pracoval. A nie je ťažké sa tu zorientovať, my sme minimalistická krajina. Môžeme všetko, lebo výstavba tohoto úseku kopíruje vznik štátu až po súčasnosť s presahom bližšie k 2030 než k 2020. Pomenujme aj Salini, ale aj problémy, ktoré sme si narobili. Otázne je či vedome a cielene alebo nie. Salini (dnes Webuild) to vyhrali. Splnili podmienky, podpísala sa zmluva. Nikto nikomu len tak nedal, ale riadne dal postaviť. A oni si ako víťazi (s Dúhou a istým podnikateľom, ktorý bol pritom v iných veciach v riešení, toto samé o sebe v "normálnych" krajinách diskvalifikuje no ale to je jedno) zadali práce k ďalším firmám, tzv. "subky". Lebo talianska firma tu nemala zázemie a Dúha s cestami má pramálo spoločné. "Sa to vedelo", ale zmluva je zmluva. Štát to podpísal, štát si to vybral. A my nie sme odrezaná krajina od medzinárodných inštancií, takže ak sa tu hráme na albánsko-kosovské vládne mafie, tak fajn, ale zároveň je možné sa proti takým postupom, že niekto niečo odoberie a tým pádom prehĺbi problém pre subky, ktoré už v tej dobe mali nesplatené faktúry etc., tak tieto by to mohli takisto napadnúť. Takto to hold je. Diaľnice sú pod mediálnym tlakom, ale toto je takto v celej krajine vo všetkom možnom; dodávanie prístrojov do nemocníc, iným zborom iné vybavenie etc., ale tá medializácia je slabšia a len občas sa niečo prevalí a rozsah poškodených je tak malý, že to "až tak nevadí"). Tu to vadilo preto, že Salini sa rozhodli riešiť to arbitrážou, aj štát, ale čiastky sú vyššie z pohľadu čo hrozí
nie so ziskom pre štát, keď to zjednoduším. Takže bolo oveľa jednoduchšie pre ten istý štát zminimalizovať riziko prehry a to sa zminimalizovalo tým, že časť problému bola vyplatená. A o tom sa aj písalo, ale tak všeobecne, že štát vyriešil problém so subkami.
A malo to byť tak, že vidíte, sme iní a lepší, než ako keď to bolo s Váhostavom I. , pritom nový Váhostav časť tých nedoplatkov stále splácal a myslím, že ten proces zvládol. Lebo ten zákon, ktorý platil dlho sa medzičasom zmenil a kto chce nejak pokračovať, tak nemôže fungovať ako v 90. rokoch a nasledujúcej dekáde.
To, že to tie firmy takto robia to nie je vina firiem, ale vina našich zákonov, možnosti podnikania. Neplatíš dane, odvody, nevadí. Krachuješ, neplatíš úvery, nevadí. Zakladáš v poradí 40. firmu a všetky majú dlhy? Desiatky rokov to nevadí. Zákony o reštruk., o postupoch exekúcií etc. tu nie sú pre ľudí od vzniku štátu. Ale je to v medziach našich pravidiel a každý s tým vlastne má počítať. To už je iný príbeh, prečo je potom všetko relatívne drahšie a prečo obáločky, regionálne kartely na vodovody etc.
Teraz musí štát dokázať naraz aj to, že Salini poškodili investorské záujmy a ubrániť sa pred Salini. V opačnom prípade NDS bude potrebovať štátnu pomoc alebo nejaký úver alebo dokapitalizovať etc. (to nie je novinka, ona má problémy aj pri korekciách za úseky)
Pritom nám tu bolo podkladané, že nároky Salini budú oveľa vyššie, než práce s novým zhotoviteľom. Toto je v rovine veštenia, ale arbitrážne konania sú o dokladovaní postupov a faktov. A tom či mal štát právo na taký postup aký uplatnil. Salini mohli blufovať, štát sa nezľakol, Salini aj v niečom ustúpili,
ale už sme aj v inej sfére a to je betón.
Zapa a Sika. Zapa sú Taliani. Sika to má ako referenciu:
https://www.sika.com/en/reference-proje ... vakia.htmlMy sa dostávame už do toho, že tu nejaká naša uni a náš nejaký štátny moloch, ktorý je preverovaný nakou (to sú fakty a to nejak pôsobí navonok, to je taký debilizmus prezentácie) ide spochybňovať kvalitu betónu v tuneli. Ale to sú veľké fi a môžu doložiť nejaké posudky a kontrolné vzorky a merania. A sme pri investorovi a o tom ako to bolo s jeho dozorom.
Aby sme teda nezostali len u "stavov" etc.
Je čisto vec zhotoviteľa koho si poverí na výkon svojich prác. Ale to nie je len sled uvedených firiem, ale aj celá rada menších firiem. S tými mechanizmami ako rezerva a kontrola či majú subky peniaze to pôsobilo dôveryhodne. Spolu s tým, že by nikto nedopustil opakovanie scenárov. Ale keď potom investor zabránil zverejňovať ako sa postupuje v razbe tunelu, vypovedalo to o niečom.. a nakoniec unikol dokument, že z 400 mil. má samotný tunel vyjsť na 80, sa zdalo že to je neprimerane nízke. Nejak sa tomu potom nevenovala pozornosť. Zrazu sa venovala pozornosť metodike výstavby a že sa to predraží vinou geológie etc. Ale dnešný zhotoviteľ je v rovnakom kruhu: prezentuje, že bude potrebovať viac betónu, ale lebo pracuje inak. Nemôže sa tvrdiť, že musí betón odbíjať lebo bol zlý, ale preto, že robia inak. Lebo to by narazilo na tie veľké betonárske firmy, ktoré ale dodávajú betón aj pre nich, no inde v rámci sveta. Zrazu sa prestali uvoľnovať širšie fakty ako na začiatku aj po novom zhotoviteľovi. Chceli sa veľké merania robiť etc. a vznikli videá čo sa v tuneli robí..
Takže nejde tvrdiť, že akože niekto niekomu len tak niečo dá a potom mu to zase vezme a firmička s 20 zamestnancami na to doplatí, lebo? No lebo Salini povedia, že ale oni chceli stavať ale bohužiaľ na vine je naša republika. Tá samá republika, ktorá tej subke zmarila zisk a čo ona má urobiť s tým čo utratila na práce.. a dobre vieme, kedy až sa stavba obnovila. To mohli mnohí skrachovať. Preto tá smutná štatistika o tom koľko % sú nedobytné faktúry v našom stavebníctve na zakázkach tak pre verejný ako aj súkromný sektor a čo všetko končí na súdoch.
A nepochybne by sa tie väčšie firmy, ktoré pre Salini pracovali s ním spojili proti štátu v tomto prípade. O tom nejde pochybovať.. je to rovnaké urovnanie aké urobil ten istý štát voči občanovi, ktorý bol použitý ako testovací panák na istom letisku. Také isté urovnanie s poškodeným pacientom, ktorému vyoperujú zdravú nohu etc.
Toto je výkladná skriňa celej fasády Slovenska. Fasády preto, lebo každý kto sa v tom trochu pohyboval, tak vedel čo sa musí robiť, aby sa Slovensko posunulo smer západ. A čo bude vždy financované. Takže hlavne výstavba dopravnej infra. Takže stačí ovládnuť stavebníctvo a tadiaľ "čerpať". U nás sa ale fakt čerpá nehoráznym spôsobom, je to predražené a výsledok nikde. A na čom sa najlepšie zarába? Na tom, čo každý platiť musí, lebo to platia inde. Mýto. Štátu nevadilo, že to bolo 8x predražené a že to odchádza platbami na schránku.. v mnohých mestách Slovenska sa sprivatizovali technické závody, komunálne služby. Tak, že na pozadí stáli rôzne londýnske limited company ako investori v utajení, dali tým mestám pekné desiatky mil. korún, ale vzápätí začali fakturovať za kosenie a odpadky 3x také ceny. A išlo to kapsy vyvoleným v samospráve. Takto fungujú dve desiatky miest. Ale nelegálne to nie je a zase sme u toho: tie zastupiteľstvá to odklepli. Výmenou možno za nejaké iné výhody, zaistenie práce, tu riaditeľ ZŠ, tu riaditeľ polikliniky, tam prednosta úradu, tam vedúci oddelenia MsÚ etc. A dorobte si školy, tituly, externe, najlepšie Skalica alebo Trenčín alebo Plzeň.
Kde naozaj stačí platiť za semester, dať sponzorský dar a máte titul, hravo bez problémov aj v 50 rokoch. Takto je riadená časť samospráv.
To by sme tu mohli byť do rána.
Tender na technológie. Čo s ním bude? A kedy bude podpísaná zmluva? Realizácia, stihne sa za rok? Alebo ani dva nebudú stačiť? Tak v takom prípade sme už v 2026..
Bola to ale NDS ktorá trvala na tom, že proces výmeny zhotoviteľa bude rýchly a je to normálny postup. Tu pomaly ubehne jedna celá vláda, úsek dokončený nebude a na štáte čiže nás všetkých visia arbitráže. Salini inak malo nejaké nezrovnalosti aj v iných krajinách, preto sa o.i. spojili s inou firmou a premenovali sa. Taliani.. ale nesú tie nároky aj po novom, len to zneprehľadňujú. Ale my ako krajina sme neprehľadní viac než oni.
Mal to stavať Dopra a Metro stav. Mosty a tunelové stavby. Už by to bolo. Samozrejme, preto, lebo to bolo prednastavené pre spleť menom DDM. Metro stav má nejaký zákaz v ČR, ale inak stavia tunely vo viacerých štátoch Európy.. a Doprastav postavil veľa mostov a má nejaké zázemie, preto aj dostal logicky nejakú zakázku aj na stavby, kde nevyhral. Lebo niekde tie tržby berie. Bol riešený cenový kartel, ale on to vlastne nebol cenový kartel, ale územný kartel. Ten kartel dopadol ako dopadol.. bol vtedy nesprávne pochopený a interpretovaný, preto to nebolo dotiahnuté. Bola to asi prvá a posledná snaha ak nemýlim tak Mikloša o očistenie tohoto stavebného blata v tejto krajine, odpísal by ich na pár rokov a prišli by sem jednoducho iní. S veľkou výstrahou ako by to mohlo byť do budúcnosti.. predstava to bola pekná, ale len predstavou.
Tu kľudne môže stavať aj čínska firma tak ako aj stavala v Chorvátsku veľký most Pelješac. Rovnako tu môžu stavať Turci, ktorí stavajú v polovici balkánskych krajín. Ale práve tak tu môžu stavať Taliani. To im nemôže nikto zakázať, ak splnili podmienky. A asi ich splnili
Keď mali podpísanú platnú zmluvu. Keby nenastala výmena F-P tak im to nikto nevzal. Ale oni potrebovali spraviť marketingovú vec a diaľnice sú sledované témy, tak im to zobrali, ale investor mal nejaké posudky, ale nič z ďalšieho plánu im nevyšlo; ani dĺžka výberu zhotoviteľa ani dokedy to postavia ani odvrátenie finančných nákladov navyše.
Pred nejakým časom bol na tejto stavbe generálny direktor Skanska. Osobne prediskutovať problémy na úseku. Neišlo to riešiť inak?
Takže je jasné, o čo išlo. Aj ten fakt, že sa to pustilo do éteru. Je to taký vyslaný signál, že to je pre nich dôležitá stavba a je to signál pre všetkých; pre investora, pre ich subky, pre ich konkurenciu. Pritom je to stavba len za pár sto mil. eur. Skanska je veľká nadnárodná firma. Ale realizuje úsek, ktorý je zaťažený krížovými arbitrážami, sama táto firma ho nedokončí ani do 2023 ani v pôvodnej cene a tieto fakty pôsobia aj pre Salini v tom, že mali pravdu v tom, že sú tam problémy a nejde to dokončiť za takú cenu, lebo nastali iné problémy. Voda..
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/90 ... tisice-eurKeby si bol štát istý, tak nedá ani cent. Lebo táto vláda nie je naklonená týmto ľuďom.
Keďže sa štát nevie rozlúčiť sa takýmito fi a praktikami, tak má smolu v tom ohľade, že keď dáva lekcie on, tak budú dávať aj fi. Nebývalo to - lenže nebýval ani hon na fi.
Potichu sa "tunelovali stavby, ktoré financovali fondy a banky EU". Takže to akože nikoho nebolelo a prinášalo malý efekt, ale aspoň nejaký, takto to klapalo a niekto to narušil, ale len čiastočne, tak zase žne úrodu toho čo zasial. A je to už II. pokus o premazanie týchto praktík po I.M.
Mimochodom za posledný asi rok zaznamenávame, že aj doteraz veľmi akční a spravodliví sudcovia cúvajú.. odklady rozhodnutí alebo ich zamietnutia. Pretože tá tzv. očista všetkého sa vymla z rúk a nedá sa spraviť spôsobom, že sa zamení celá št. a ver. správa.. a určite nechcú návrat povedzme toho čo tu bolo nedávno, ale toto čo tu je, tak nie je už žiaduce. Základ je postupovať v nejakých medziach, to si ani Taliani nedovolili pri boji s mafiou čo sa deje tu a zneužívajú sa štátne zložky na exhibičné vystúpenia na pokyn ľudí, ktorí falšujú diplomy. Na čele niektorých justičných inštit. sedia paranoidní ľudia. Prečo štát nechce povedať aspoň základné fakty o tom ako prebiehajú jednania okolo ex zhotoviteľa? Základy, nie že podstatné dokladovania, lebo to načrtol naposledy minister, že nemôže, lebo prehráme - v tomto znení to podal. (na štát sú viaceré arbitráže a niektoré prehrávame, napríklad keď niekto dá povolenia na prieskumy a potom ich odoberie alebo dá licenciu na ťažbu a potom to odoberie, tak bohužiaľ ale nejaké ťažobné fi na nás dali konania.. a my ich prehrávame, to sú len otázky času a nabehnú potom aj za ten čas tie sumy, čiže neidaalizujte si dosah politiky na rozhodovania úradov, ale platíme to všetci. Zelený panák niekde zasadne a povie, nebude sa ťažiť, tak sa nebude. Ale my za to dodatočne zaplatíme pol miliardy. Ale nevadí, lebo on je zelený a zachránil nás..
konania Salini zamerané na cesty a len zopár:
https://www.italaw.com/sites/default/fi ... aw9546.pdf ,
http://www.mocanusprl.ro/arbitral-tribu ... erclaim-t/Salini je veľká firma, ktorá postavila na celom svete stovky veľkých stavieb. Je normálne, že nejaké nevyšli. Pohybujú sa v právnom svete dlho a veľa sporov vyhrali, hlavne v režimoch, ktoré proste podcenili nejaké veci. Ak niekto verí, že u nás to bola mafia zo strany štátu a bolo účelové tunelovať stavbu, tak o.k. ale budeme platiť. Dokázať, že to tá firma vedela - by bolo to o čo by muselo ísť. Zhmotnenie škody u nás v danej dobe nebolo.. ak neveríme verzii o samopoškodení štátu touto metódou, tak aj tak čelíme spravodlivému rozhodovaciemu konaniu. Nás nikto nenúti byť v takomto mechanizme výberov a byť v takom medzinárodnom postavení.. a stále za niečo platiť. Ale to nezabráni tunelovaniu tých stavieb ani "štátnych firiem", veď tie firmy mnohé boli aj štátne: banky, plynárne etc. Je to prepojené ako nádoby, lebo niečo sa sprivatizovalo za VM. Takže niekto staval, ale sypal peniaze na daniach ale vlastne vopred vyhral ale tak časť odviedol. Paradoxne časť nadmernej sumy pridal na šport a regio rozvoj. A tam boli aj plynárne a ďalšie firmy, ktoré pumpovali peniaze. Banky to kryli úvermi. Časť bola nedobytná, to riešil až Dzurinda. Ten nemohol nalievať peniaze, lebo žiadne nemal, my sme neboli v EÚ, neboli nejaké mechanizmy. Takže sme sami sebe museli naozaj len uťahovať opasky.. jeden z najmocnejších biznismenov bol Ducký, kto si pamätá a práve pri vymenenej vláde mu skončili rozličné krytia a všeličo sa po ňom chcelo takže v 1999 ho chladnokrvne zastrelili. Šéfa top firmy štátu. To nie je tak dávno, aby si nikto nepamätal 26% výnosy vo VÚB za Mečiara, keď štát potreboval peniaze a následná inflácia a drastick zdražovanie štátom regulovaných cien za Dzurindu, ktorý musel vyplatiť aj štátne dlhopisy dané ľuďom. Na pozadí sa riešili kauzdy za desiatky miliárd korún.. eldorádo sa skončilo a prišlo platenie účtov.
Hlavný boss fi Skanska, A. Danielsson navštívil stavbu osobne ako som písal začiatkom, respektíve rok dozadu. Ako som uviedol, bol to jasný signál voči všetkým v tom ohľade, že fi a on to aj prezentoval, má stavbu plne pod kontrolou. (aj keď bude drahšia, aj keď je prieskum škôd väčší, než bol pôvodný, čo nedokázal Tlapa z NDS vysvetliť!, aj keď sú problémy všetkého druhu), ale že si stoja za prácou. Štát prečo teraz nerozviazal spoluprácu? Prečo so Salini áno a so Skanska nie? Ak to má byť rovnaký meter. Snaha Salini je dokladovať kvalitu práce, merania, posudky a garancie dodávateľov. Naša je prezentovať účelnosť postupov z ich strany a odklon od cieľa s tým, že nový zhotoviteľ to potvrdzuje. Lenže medzičasom ide aj o ďalší efekt:
že Salini neplatil subkám. Ale tu máme kauzu Porr a Tubau.Verejnosť by mala byť informovaná o tom, kde sú 2 až 4 desiatky mil. eur za práce Salini.
mala by byť informovaná kde sú milióny až 2 desiatky mil. eur za práce Skanska smer krachnutá subky, vedúce do skupiny Danicon - a aké ďalšie problémy to spôsobilo pri reko ciest a vyhratých tendroch
tá istá verejnosť má právo vedieť ako si stoja arbitráže, kto nás zastupuje, ako sa to vyvíja
takisto konečný účet za tento úsek od roku 2014 - čiže so všetkým aj s prácami a zmluvami na strážení a nie len že niečo vypláva von
lebo to sú v starej mene miliardy korún ako by napísal aquila, ktoré tu "plávajú" a ktoré, zdá sa, my platíme nateraz asi dvakrát
takisto činnosť dozoru
Tento úsek je ideálny kandidát na zmapovanie diania na Slovensku, lebo sa pripravuje od 90. rokov a stavia sa dodnes a on sa prelomí do druhej polovice tejto dekády.
A presne tak ide vývoj v tom čo sa odohráva. Vymenili sa tu všetky metódy financovania, úvery, štátny rozpočet, snaha o PPP a zase eu fondy, dokonca sa aj fázujú. Už chýba len investičný dlhopis. (jedna nemenovaná strana má v pláne 20% II. piliera prinútiť DSSky presmerovať na štátne investície tu na Slovensku s garantovaným výnosom a taký objem peňazí by bol ideálny na veľké stavby čiže dopravné a energetické).
Plní sa týmto úsekom aj niekoľko skríň s materiálmi zložiek, ktoré hľadajú pochybenia.. smutné je na tom to, že my sme nepoučiteľní a robíme tie isté pochybenia. (lebo..)
A inak talianske fi ako také majú neblahú povesť na Slovensku. Strašne moc prípadov ich podnikania bolo o tom, že neplatili ľuďom výplaty. A tiež to ešte relatívne donedávna končilo biedne. To je ešte ten rozdiel, že slovenský kapitalista toho človeka vyplatil obálkou (a dodnes od gastra po píly etc.), ale mnohí zahraniční, taliani v gastre + obuvi + odevníctve etc. jednoducho prestali platiť a mali jasný cieľ a keď ho nezískali tak to zbalili. Podobný osud prišiel neskôr aj do SK firiem ex sprivatizovaných hlavne na str. a východnom SK. Ale tam boli miliardové škody na nedobytných úveroch, pohľadávkach dodávateľov a dlhoch za energie. Štát vlastnil aj banky aj energo firmy. Nejaké mzdy nehrali rolu. Prišla éra exekútorov. Oni si mohli vyberať či pôjdu na menej lukratívne družstvá alebo niektorí na vybrané fabriky. Kde bolo čo brať. A na poslednom mieste boli nejakí zamestnanci.. alebo štát. To sú vybrané vrstvy ľudí. Dnes to majú ich deti a idú samozrejme legálne v medziach zákonov, a dlho predlho zarábali na exekučkách ľudí. Dlh 10 tisíc, konanie pre exekutóra 50 tisíc. Až kým sa im trocha nekleplo po prstoch, lebo už to zasahuje do chodu krajiny - národ schudobnel. Dnes sa dostávame k tomu, že keď sa nemocnice zmenia na a.s. (pokus č. 2 to bude), tak 2/3 nemocníc budú odpojené od všetkého. Bude zákon, že to nebude možné.. ale len prekleňovacie obdobie. Donútia tie regióny k tomu, že to zatvoria, keď to nepôjde politicky, tak ekonomicky na silu alebo to regióny budú platiť - môžu zdvihnúť miestne dane, keď neprejdú majetkové dane. To ešte len bude.. v tomto ohľade sa nezmenilo nič od vzniku po budúcnosť.
Ale formy a metodika ako drancovať štátne tendre sa zdokonaľujú..
to je len ukážka naprieč spoločnosť, že to nie je len diaľnica a len stavebníctvo. A že naozaj nestačí vymeniť firmu. Ani nestačí vymeniť riaditeľa štátnej firmy. A že stále je verejnosť zavádzaná, uvádzaná v omyl a sú to ľudia kto to všetko zaplatí, kľudne aj 5x. V niektorých štátoch by toto skončilo občianskou neposlušnosťou, odmietnutím platenia daní v lepšom prípade, inými druhmi nepokojov, permanentnými protestami, lenže tu ide aj o to, že časť niektorých je už namočená pre jedných, časť pre druhých a nikomu mc nevyhovuje až niečo takéto.. Ale nestačí to naozaj, pretože ako ide pozorovať, tak sa nedrží ani cena ani termín odovzdania. A pri tomto úseku sa vie vždy 3-5 rokov dopredu, že sa to nestihne! Ako je možné, že generální riaditelia firiem verejne povedia keď už sa to stavia, že to nebude ani za 4 roky? Ako je možné, že sa v 2022 vedelo, že nie že to nebude v 2023 ale ani v 2025? A my sa v 2023 dozvedáme že sa to formálne posunulo na 2025 a hrozí 2026.. a peniaze tam stále pritekajú.
Skanska to mala za 255 mil. eur dokončiť po stavebnej stránke. Máme presne vedieť ako si stoja. Vedia na % povedať kde je aká hrúbka betónu a čo budú robiť. Ak to niekde posúvajú, tak to má zverejniť aj štát. Ten to posúva len nepatrne. Skôr opisuje že "sa robí" vo videách. Ja to chápem, lebo 7,5 km je v tuneli a my nevidíme na povrchu po celej krajine skoro nič, lebo sa skoro nič nestavia. Z 50 kilometrov sa 1/5 stavia po povrchom, kam nevidíme. Len tie nekonečné rozkopaniny vidíme z hlavnej cesty, ktorá sa už zosúva..
Nemôže to byť súčasťou ničoho, že sa to ďalej nedostáva.. nemôže to byť utajovaná skutočnosť, pre ktorú ak zverejníme, tak prehráme arbitráž. Nie je dôvod, aby to bolo štátne tajomstvo. To potom pripomína vilu Kanisa z SDĽ a jeho tipérstvo
Aby sme si tipli koľko to bude stáť a kedy to bude, lebo takto pôsobia tí, ktorí to realizujú. Ešte aj vyfakturovaná mreža je v cene domu.. mrežu objednával štát, nie Salini.. a UVO vtedy konštatovalo, že vidí porušenie zákona. My sme stále len v tom, že naša jedna z naj firiem minimálne imaním je neustále z niečoho podozrivá a neprináša slovenskej spoločnosti požadované výsledky, ale oni sa tvária bohorovne, že Višňové bude. Je to trúfalé tvrdenie, že bude, to je niečo ako Slovensko bude. Tak Slovensko už je, ale tunel Višňové stále nemáme.
Arbitráži sme sa mohli vyhnúť. Bola rozhodovacia komisia, zástupcovia každej strany. Tá komisia rozhodla v prospech Salini. Vtedajší boss Tlapa povedal, že s tým nesúhlasia. Len zdôrazním, že tento pán nevedel vysvetliť, že ako je možné, že prieskum Skanska ukázal iné výsledky toho aké sú nedostatky na ostení oproti tomu ako za akých podmienok to vysúťažili a doslovne, že nikdy ani vlastne nevidel ten prvý prieskum. Takýto človek reprezentuje fi vlastnenú štátom v miliardách eur a on jednoducho po nejakej porade nesúhlasí. Tak sa natiahol čas aj sa natiahne, tieto spory trvajú celé roky. Ale tak sa ide do mezinárodnej arbitráže a za celý rok 2022 vyplávalo na povrch už toľko nezrovnalostí, že to Salini má navrch. A aj preto tu bol ten direktor Skanska. A to nie sú drobné a srandičky, to nás môže fatálne poškodiť. Časová súvislosť bol vyplatený Doprastav s jeho nosníkmi. Môže si každý hovoriť čo len chce, ale Doprastav pozná miestne pomery moc dobre a naozaj to posledné čo by štátu chýbalo je že by "spolupracoval" so Salini. To už nie je potom o vytunelovaní nejakej zakázky, ale o popise praktík za éru a takto sa férovo dohodli: dajte nám za nosníky, s ktorými nemajú čo spraviť a bude kľud. A tak dali. Takže niekomu dajú - niekomu nedajú, lebo veď nezaplatené faktúry po mnohých boli ...
Čiže ďalšie "dva metre".
Ďalej tu máme záver roka 2022. Audit a korekcie. Ministerstvo dopravy nesúhlasí, ale to je tak všetko. UVO? NAKA, Min. fin. neustále dokola. Za to Skanska samozrejme nemôže. Ale keby to bolo také jednoduché, tak sa nám tu nepremáva jej boss, jej boss pre centrálnu Európu.. a nie sú z toho nervózni. Lebo sa strácajú v tom na čom sú a kam sa to na prelome 21 a 22 a dostalo.
My sme malá krajina, tak aby sa nám nestalo, že sa dostaneme na nejaký black list a sťažia sa nám tendre.
https://sita.sk/nasadoprava/ministerstv ... edostatky/Takže na jednej strane sa ubezpečuje ako my neprídeme o EU fondy ani keď sa to do 2023 nestihne postaviť. Na druhej budeme vracať dosť možno peniaze.. dohľadať zvýšené náklady na úsek sa dá cez uzavreté dodatky. Ale s tým sa už ministerstvo otvorene nechváli vo svojej prezentácii úspechov.
Ak by niekoho zaujímalo, koľko nás stála tá rozhodovacia komisia, tak v apríli 2022 nadácia zastavme korupciu informovala, že NDS zaplatila 2 mil. eur advokátom a teda aj tak sme neuspeli.
Kto by to chcel čítať aj s prepojeniami dozornej rady NDS:
https://zastavmekorupciu.sk/kauzy/nds-m ... -prehrala/NDS to totiž nestavia zo svojho alebo ako to povedať. Oni to nerealizujú "za svoje". Takto rozhodovať tam môžu s prepáčením deti z MŠ.