garip napísal:Jano1: pekny rozbor, ale krizovatka pri Mondi nie je povodcom kolon, ktore sa vytvaraju pred RK v smere od Ivachnovej. Krizovatka kapacitne stiha prepustat vsetky auta, ktore na nej cakaju, pokial naskoci zelena. Kolony sa tvoria kvoli tomu, ze auta iduce po I/18 pustaju na hlavnu cestu auta z vedlajsich ciest (Lipt. Sliace, Liskova, Stiavnicka). Skus si to vsimnut, ked pojdes opacnym smerom RK --> LM, v useku od krizovatky Mondi az po pumpu OMW je doprava plynula, stojace auta uvidis az za tymto miestom.
V tejto veci mam iny nazor. Z tych vedlajsich pustaju auta, ked uz stoja, resp. sa pohybuju velmi pomaly. Teda stane sa to ked, svetelna krizovatka nestiha. To, ze na casti Tatranskej sa to javi ako plynule, je sposobene tym, ze doprava sa len tesne pred krizovatkou rozdeli az na 3-pruhy a stojaca kolona ma "velku zotrvacnost", akoby sa vodici neochodne rozbiehali, ci "prispavaju" a zaplnanie tych 3 pruhov sposobi pocas zelenej a chvilu este potom, ze sa to akoby rozbehne na relativne kratkom useku, ktory moze zodpovedat az suctu dlzok tych 3-pruhov pred krizovatkou, pripadne este viac ak je dlha zelena, teda 1-krat zelena moze posunut kolonu o cca 600 m (ak som spravne odhadol sucet dlzok 3-pruhu) pripadne este viac ak je dlha zelena a auta z 1 pruhu sa dostanu cez krizovatku. To je prave ta trasa cca 700-800 m kde je 1 pruh + cca 250 m, kde su 2-3 pruhy, teda na tom 1 km sa to moze javit plynulejsie.
2-pruh pripadne 3-pruh by mal mat dlzku taku "ako je dlha zelena", teda ak prejdu na zelenu auta ktore stali na 1-pruhu, treba predlzit 2-pruh pripadne 3-pruh a tym sa zvysi pocet aut, ktore predju krizovatkou na jednu zelenu.
"Zotrvacnost" stojacej alebo pomaly iducej kolony je mozne bezne zazit na dialniciach napr. v Nemecku, kde nie je ziadna nehoda alebo iny problem, len spomalenim dopravneho prudu, napr. kvoli manevrom jedneho "ponahlajuceho sa" a pribrzdenim ostatnych sa znizi kapacita dialnice az sa prud uplne zastavi a trva aj desiatky minut nez sa kolona rozpusti.