od mike007 » 14. Okt 2022 00:19
Veruže nie. Vizualizácie predstavujú naozaj novú MUK Ivachnová západ, alebo - ak chcete - Ivachnová 2. V budúcnosti ju možno pomenujú ako Ružomberok východ.
A ako to vôbec vzniklo?
Pôvodne plánovanou križovatkou Ružomberok východ mala byť MUK Martinček, ale - ako už som písal vyššie - sa istá osoba vehementne zasadzovala o to, aby tá križovatka nevznikla... Pretože by potom veľa ľudí mohlo vidieť do istej veľkej kuchyne, čo sa varí, kedy sa varí, ako sa varí, kedy a koľko "prihorí" a kedy a ako často smrdí... Tak sa vymysleli dôvody, ako sa nemôže postaviť MUK Martinček s napojením na I/18 - od blízkosti kuchyne, cez nadmerný hluk v obci Liskova, jaskyňu, letiskový koridor, budúce rozšírenie kuchyne, problematickú zimnú údržbu a čo ja viem čo ešte... Je zaujímavé, že blízkosť inej kuchyne v Bratislave pri R7 nevadí. "Režim" bol ale pred pár rokmi iný, priateľské väzby inak orientované. To, že na západnej časti úseku za podobnú obštrukciu nevie prísť celé Slovensko na meno jednej osobe, na východnej strane iná osoba dostáva metály na miestnej pochybnej univerzite či dokonca v prezidentskom paláci.
Ale k veci.
Keď sa MUK Martinček nasilu vypustila, prišli s hrôzou miestni v Likavke, RK aj Ivachnovej na to, že to spôsobí celkom pekný pruser. Plán totiž je, časť D1 medzi Likavkou a východom RK využiť ako severo južný obchvat mesta (aj preto je/bol celkom reálny plán rozširovať I/18 medzi križovatkou Mondi a ČS PHM - za ostatné 3 roky zapadol asi do zabudnutia). No a keďže síce pôvodná MUK Ivachnová existuje, ale okrem toho, že je veľmi ďaleko, má nevyhovujúce vratné vetvy do RK pre tie intenzity, ktoré na ňu pritečú a najmä, čo to bude za obchvat, na ktorom budete musieť odbočovať vľavo na hlavnú cestu a dávať prednosť...tak sa musela vymyslieť náhrada... Totiž hrozilo, že:
- cez Likavku pôjde až na výnimku od východu všetka doprava do mesta, vrátane tranzitu (zvýšenie intenzít v obci oproti súčasnému stavu = negat.)
- cez centrum RK nákladná doprava do závodu aj tranzit od MUK Likavka (nižší očakávaný benefit D1) + všetok osobný tranzit S-J
- v Ivachnovej im zasvietilo, že I/18 predsa prechádza (síce iba krajom ale predsa) priamo obcou, doteraz relatívne pokojnou a nedávno oddelenou od D1 dočasnou PHS, no vzniknutá situácia by im do tej kľudnej štvrte napumpovala celkom slušné intenzity najmä nákladnej dopravy...
Výsledkom trucu tej jednej osoby z kuchyne teda je:
- nutnosť vzniku novej MUK Ivachnová západ (aj keď celkom jednoduchej - ide hlavne o vetvy do RK od Likavky a opačne)
- potreba zvýšenia kapacity/modernizácie súčasnej cesty I/18 medzi Ivachnovou a RK, v budúcnosti na R1.
Neviem, kto ešte mal v minulosti tak nadštandardné vzťahy s bývalým režimom ako predstaviteľ tejto kuchyne tu... To ani USS, ani VW v BA, ani...neviem aký závod nedostával také benefity, že si je vedomý, že generuje intenzity a potrebuje čo najbližší kontakt na sieť rýchlostných ciest, ale zároveň si kládol podmienky, čo a ako áno a čo nie... A štát, staraj sa, urob, zaplať...
Tento úsek je snáď výkladnou skriňou rôznych politických súbojov, nátlakov, zbabraní plánovania, manažovania, obštrukcií, zlých rozhodnutí....že snáď ani Visnove na tom nie je tak zle.
Vlastne, veď aj preto sa stavia už 8 rokov a dokončenie v dohľadnej dobe je dosť spochybnitelne...