Ešte raz.
Za Figeľa sa vyhlásilo VO na realizáciu s istými poznatkami. Zhotovitelia predkladali návrhy s ponukami.
Problém je, že súčasná stavba nemá s tým čo sa v minulosti naceňovalo a projekčne navrhovalo v rámci VO veľa spoločného.
Z toho dôvodu sa podpisujú dodatky a pokyny na zmenu, čím rastie Zmluvná cena, keďže pribúdajú rôzne objekty a sanačné/stabilizačné opatrenia.
Alebo ešte aj inak.
V roku 2013 podpísal Zhotoviteľ s NDS Zmluvu za 206 miliónov eur bez DPH a bez 10% rezervy na nepredvídateľné náklady.
V súčasnosti je Zmluvná cena navýšená o 101 miliónov eur bez DPH, čo je 49% hodnoty pôvodnej Zmluvy. Ešte cca 2 milióny sa tam zmestia. Avšak ak štatutári podpíšu pokyn na zmenu, ktorým nová zmluvná suma prekročí 50% pôvodnej sumy, porušia zákon. Takmer celý tento rok ide NKU robiť kontrolu záväzkov a majetku v NDS a všetko odstupovať OČTK. Chcel by som vidieť, kto by tam dal podpis (takisto dobre vedia, prečo nechcú vyhlásiť VO na obchvat Prešova)...
To že suma vzrástla o 101 miliónov nemá vyslovene priamy súvis ani so žltým FIDICom ani s nízkymi cenami ani so súčasným rastom cien.
Viac ako polovicu z nárastu ceny (tých 101 miliónov eur) tvorí predĺženie tunela o 1,6 kilometra.
Dňa 30.7.2017 bol podpísaný dodatok na kompletnú realizáciu tunela s príslušnými objektmi za 61,5 milióna eur. T.j. 60% toho nárastu bolo pred viac ako tromi rokmi...
A takto sa dodatkujú rôzne zmeny. Bohužiaľ tých zosuvov je na stavbe príliš veľa.
Most pri Hubovej sa musel predlžovať. To stálo takmer 6 miliónov eur. Nie je dokončený, lebo pri pilieri sa musí sanovať zosuv a až následne dokončia nosnú konštrukciu. Tá sanácia stojí ďalšie peniaze.
Alebo teraz ten posledný pokyn č. 109 z 21.9.2021. Pozornému oku určite neušlo, že je za 15 miliónov eur.
Sú tam:
- zmena konštrukčnej vrstvy cestného telesa z dôvodu zmeny normy za 4 milióny eur, za čo sa zaviazal Zhotoviteľ navoziť a zhutniť 100 tisíc kubíkov štrkodrvy a spevniť geomrežovinou (foto z novembra:
https://scontent.fbts5-1.fna.fbcdn.net/ ... e=61D612F6). Nie je náhoda, že na jeseň začal Zhotoviteľ asfaltovať úsek od Likavky smer Martinček.
- sanácia zosuvu pri Likavke za 4 milióny eur; (foto z novembra:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=64 ... 6872586311 alebo decembra:
gallery/image.php?mode=medium&album_id=125&image_id=47659)
sanácia zosuvu pri Liskovej za 4 milióny eur; hĺbené vykopávky šachiet, pilóty, opory, piliere (
gallery/image_page.php?album_id=125&image_id=47625)
- zárubný múr a zárez svahu pri Hrboltovej
- prístupová komunikácia
Už týmto pokynom by bol porušený zákon. Spravilo sa to tak, že objekty pri Hrboltovej, ktoré sa nebudú vpolyvom predĺženia realizovať sa zrušili. Ich hodnota bola rovnaká tých cca 15 miliónov eur. Čiže sa len dohodlo, že objekty v pôvodnej Zmluve za sumu x budú nahradené novými objektmi za sumu x, t.j. zmluvná cena nenarastie...
Alebo ešte iné prirovnanie.
Pred desiatimi rokmi ste sa rozhodli, že idete stavať dom - bungalov. Na základe projektu oslovíte firmy nech Vám nacenia stavbu. Dohodli ste sa s firmou XYZ na sume x. Po čase firma ohlási, že v tom svahu kde staviate treba urobiť rozsiahle opatrenia. Dohodnete sa na navýšení Y. Potom začnete vymýšľať, že vy vlastne chcete nie bungalov ale dvojposchodový dom. Následne začnete vymýšľať s externými žalúziami, namiesto plasťákov drevohliník z Rakúska atď atď. Potom pred kolaudáciou Vám povedia, že Vám chýba ešte x vecí spraviť. Takže nakoniec postavíte úplne iný dom ktorý s pôvodným projektom má spoločný možno typ odporúčaných tehiel.
A toto všetko stále necháte robiť tú firmu XYZ (tá to samozrejme postaví), ktorá nestavia zadarmo, takže za ten čas začne pýtať sumy x + y + z, k čomu sa zmluvne zaviažete.