od jarino » 06. Feb 2020 19:48
Z výsledkov kapacitného posúdenia, ako aj prevádzky diaľničného ťahu odporúčame nasledovnú etapizáciu výstavby jednotlivých stavieb diaľnice D1:
- do roku 2020 Pozdišovce - Michalovce (vrátane intravilánového úseku po cestu II/555)
- medzi rokmi 2020 - 2030 prepojiť Bidovce – Dargov – Sečovce - MÚK Hriadky
- do roku 2030 prepojiť zostávajúci úsek od križovatky Hriadky – Pozdišovce
- medzi rokmi 2030-2040 prepojiť Hriadky – Trhovište
- do roku 2040 pokračovať úsekom Michalovce – Sobrance
- po roku 2040 úsek Sobrance – hranice SR/UA
Kapacita polovičného profilu diaľnice D1 v úseku Michalovce - Sobrance – hranica SR/UA predstavuje hodnotu 1330 – 1390 voz/h. Až po prekročení uvedených hodnôt, by bol potrebný plný profil diaľnice D1.
Ako spracovatelia štúdie realizovateľnosti diaľnice D1 v úseku Bidovce - št.hranica SR/UA na základe vykonaných posúdení a porovaní DOPORUČUJEME VARIANT Č.1 - ČERVENÝ (pozn. v červenom variante má tunel Dargov dĺžku cca 4 km).
Násypy: 4,7 resp. 5 miliónov metrov kubických (červený vs. fialový)
Výkopy: 1,65 resp. 1,5 miliónov metrov kubických (červený vs. fialový)
Pôvodný návrh smerového vedenia diaľnice D1 bol riešený v troch samostatne spracovaných technických štúdiách v úsekoch Bidovce – Dargov, Dargov – Pozdišovce Pozdišovce – štátna hranica SR/UA.
Diaľnica D1 Bidovce-Dargov:
variant „1“ modifikovaný zelený, tunelový ( s tunelom 1050 m)
variant „2“ modrý, tunelový ( s tunelom 3050 m)
variant „2“ modifikovaný oranžový, tunelový ( s tunelom 4050 m)
Platnosť záverečných stanovísk MŽP SR pre všetky tri úseky diaľnice D1 bola viac krát predlžovaná a posledné predĺženie bolo platné do 1.2.2012. Ich platnosť sa už viac krát nepredlžovala. Záverečné stanovisko MŽP SR pre privádzač Michalovce stratilo platnosť v roku 2014, keďže bolo vydané 7.6.2011
Investičné náklady bez DPH
červený plný: 1,22 mld. eur
červený polovičný: 838 mil. eur
fialový plný: 1,068 mld. eur
fialový polovičný: 766 mil. eur
Projekty: 56,5 mil. vs. 52 mil. eur (červený vs. fialový)
Výkup pozemkov: 101 mil. vs. 104 mil. eur
Príprava staveniska: 30,7 vs. 26 mil. eur
Zemné práce: 250 mil. vs. 256 mil. eur
Stavebné náklady: 600 mil. vs. 500 mil. eur
Zariadenia a stroje: 65 mil. vs. 25 mil. eur
Prevádzka a údržba:
Bežná údržba 217 mil. resp. 216 mil. eur
Pravidelná údržba, opravy 57 mil. resp. 56 mil. eur
Výmeny 43 mil. resp. 41 mil. eur
Náklady elektronického výberu mýta 36 mil. resp. 31 mil. eur
Významným zistením je, že oba projektové varianty nie sú finančne udržateľné počas celého svojho životného cyklu a po implementácii bude nevyhnutné použiť vlastné zdroje žiadateľa na zabezpečenie ich finančnej udržateľnosti.
V nadväznosti na tento fakt je dôležité zdôrazniť, že je nevyhnutné, aby sa financovanie investičného projektu uskutočnilo v maximálnej miere prostredníctvom NENÁVRATNÝCH FINANČNÝCH ZDROJOV.
V úseku Bidovce – Dargov boli pri výbere variantov zohľadnené odporučenia zo záverečného stanoviska MŽP, v ktorom boli na ďalšiu prípravu odporučené 2 varianty tunelové (V2 modrý a V2 oranžový) a 1 variant povrchový (V1 zelený), pričom z tunelových variantov mal lepšie preferencie variant modrý V2m.
Z uvedených odporučených variantov boli pri podrobnejšom študovaní tunelových variantov pre ďalšie rozpracovanie navrhnutý variant V2o (oranžový) a druhý bol navrhnutý variant povrchový V1z (zelený) modifikovaný (úprava trasy je posunutím severnejšie od obce Dargov). Variant tunelový V2m (modrý) bol aj napriek kratšiemu tunelu (3050 m) zhodnotený ako nepriaznivejší ako variant V2o (oranžový) s dlhším tunelom (4050 m) a to z dôvodu potreby realizácie hlbokých zárezov za východným portálom tunela v dĺžke cca 600 m v nepriaznivých geotechnických pomeroch, trasa diaľnice pri tomto riešení prechádza povrchovým vedením cez územie Natura 2000 (CHVÚ Slanské vrchy) v úseku o cca 1 km dlhšom ako variant V2o s dlhším tunelom. Taktiež je variant V2m vedený bližšie k obci Dargov s nepriaznivejším vplyvom na dotknuté obyvateľstvo.
Dokumentácie, spracované v období roku 1996 – 2001 (Štúdia vedenia trasy diaľnice D1 – št. hranica SR/Ukrajina (EKOPED Žilina, rok 1996) a Aktualizácia predinvestičnej štúdie programu rozvoja diaľnic v SR (DOPRAVOPROJEKT a.s, rok 2001) počítali s vysokou atraktivitou diaľničného prepojenia a predpokladali dopravné zaťaženie hraničného priechodu SR/UA od 6000 – 10200 voz/24 v roku 2025. Uvedené dokumentácie tiež uvažovali s veľkou atraktivitou diaľničného prepojenia medzi Slovenskom a Ukrajinou. Zistené údaje z posledných rokov poukazujú na to, že skutočné dopravné väzby medzi oboma krajinami sú menej intenzívne a charakter hraničného priechodu, ktorý tvorí zároveň hranicu EU j hranicu Schengenského priestoru, nenaplní predpokladané očakávania intenzívneho pohybu vozidiel.
Križovatky: Bidovce, Dargov, Hriadky, Pozdišovce, Michalovce, Sobrance, Záhor
Odpočívadlá: Pozdišovce (ľavostranné), Sobrance (pravostranné), Jenkovce (ľavostranné). Všetky odpočívadlá budú pre oba smery.
Návratnosť: 25 rokov resp. 27 rokov (červený vs. fialový)
IRR: 7,72 resp. 7
Predpokladané intenzity
Rok 2020
Bidovce - Dargov: 10 516
Dargov - Hriadky: 8842
Hriadky - Pozdišovce: 6749
Pozdišovce - Michalovce: 5632
Michalovce - Sobrance: 5165
Sobrance - Záhor: 1959
Záhor - štátna hranica: 1281
privádzač MI: 11 470
privádzač SO: 6060
Rok 2040
Bidovce - Dargov: 15 810
Dargov - Hriadky: 13 292
Hriadky - Pozdišovce: 10 124
Pozdišovce - Michalovce: 8468
Michalovce - Sobrance: 7663
Sobrance - Záhor: 3191
Záhor - štátna hranica: 1921
privádzač MI: 17 278
privádzač SO: 9401