V PP varujú pred dopravným kolapsom počas modernizácie trate

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

V PP varujú pred dopravným kolapsom počas modernizácie trate

Odoslaťod Milos » 14. Apr 2024 09:35

Pod Tatrami chystajú veľkú rekonštrukciu. Poslankyňa varuje pred dopravným kolapsom

13. apr 2024 o 18:00

Lenka Haniková
redaktorka



Problém roky neriešili, tvrdí.




Obrázok
Poslankyňa Národnej rady Darina Luščíková v Poprade. Vpravo na fotografii je cesta, ktorú budú rekonštruovať. (Zdroj: archív respondentky/mesto Poprad)


POPRAD. Kvôli modernizácii železničnej trate mesto Poprad žiada dočasné vyňatie úseku D1 zo spoplatnenia. S prácami na železničnej trati na úseku Poprad-Tatry – Krompachy sa má začať v blízkom období.

Obchádzková trasa má viesť od diaľničného privádzača napojeného na cestu I/66 od Kežmarku po diaľničný privádzač napojený na cestu II/534 do Tatier v oboch smeroch.

S tým súvisí aj obnova a rozšírenie cesty I/66, nachádzajúcej sa pod železničným mostom na Štefánikovej ulici v Poprade.

Uzávera cestnej premávky na tomto úseku bude trvať približne jeden a pol roka.

Ministerstvo dopravy pre Korzár potvrdilo, že sa problematikou zaoberá. „Akonáhle budeme mať finálne riešenie, informujeme širokú verejnosť,“ uviedlo.

Na snahy mesta o vyňatie úseku diaľnice zo spoplatnenie reaguje poslankyňa Národnej rady Darina Luščíková (PS). Tvrdí, že problém je oveľa obšírnejší a kvôli dlhodobému neriešeniu dopravnej situácie v meste môže podľa nej počas rekonštrukcie železničnej trate nastať dopravný kolaps.


Aj 200 kilometrov mesačne navyše

V smere z Kežmarku, popod most, ktorý budú železnice rekonštruovať, je vjazd do Popradu už teraz problematický.

V čase dopravnej špičky sa tam tvoria kolóny už roky. O druhej poobede, keď končia v práci zamestnanci Tatravagónky či iných podnikov z priemyselnej zóny v Matejovciach, sa tam tvoria aj 20-minútové kolóny.

Odstavenie tohto hlavného ťahu na približne jeden a pol roka kvôli rekonštrukcii železničného mosta podľa poslankyne spôsobí naozaj vážne problémy.

„Rekonštrukcia trate si vyžiada aj zrušenie cestného priecestia na ulici Levočská, ktoré mohlo byť používané ako obchádzková trasa, a obchvat cez diaľnicu nie je pre mnohých najšťastnejším riešením,“ vysvetľuje.

Pre množstvo pracujúcich Popradčanov vo Vagónke a v priemyselnej zóne v Matejovciach to môže podľa nej znamenať aj 200 kilometrov mesačne navyše.

„To však neznamená, že vyňatie z poplatku nie je dobrý ťah mesta. Sama som na Slovenskú správu ciest podala výzvu na riešenie situácie a uvádzané vyňatie časti diaľnice ešte 20. marca.“ Odpovede sa zatiaľ nedočkala.


Možné obchádzkové trasyň

Poslankyňa poukazuje na to, že sa dajú využiť aj iné trasy, kde to však tiež nie je úplne ideálne.

V súčasnosti je možná obchádzka cez Spišskú Sobotu a miestnu časť Veľká, poprípade cez Mlynicu. "Sú to cesty, ktoré nie sú uspôsobené na hustú premávku. Sú úzke alebo vedú cez retardéry a popod okná rodinných domov. Doprava na týchto miestach bude obťažujúca aj pre dotknutých obyvateľov," opisuje.
[img]
Šoféri môžu využiť cestu okolo Lidla smerom na Stráže a[/img] ďalej zatiaľ len po čiastočne zrekonštruovanej vozovke vyjsť na starú cestu do Popradu. Tam sa nachádza železničné priecestie, ktoré však rekonštrukciou trate zanikne a prejazd do Popradu na tomto mieste nebude možný.

Preto autá budú musieť pokračovať na hlavnú cestu 1/18 a vchádzať do mesta v smere od Spišskej Novej Vsi.

„Aby komplikácií nebolo málo, tak most ponad železnicu pred svetelnou križovatkou pri vjazde do Popradu je v kritickom stave a vyžaduje si okamžitú nápravu k odvráteniu hroziacej katastrofy,” hovorí Luščíková.

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Možné obchádzkové trasy (5 fotografií)


Problém trvá roky

Poslankyňa poukazuje na to, že problém je oveľa komplexnejší, mesto je však podľa nej v riešení dopravnej situácie dlhodobo nečinné.

„V územnom pláne mesta Poprad sa počíta s cestnými okruhmi, ktoré mali odbremeniť premávku na hlavných ťahoch. Severný okruh mal viesť od AquaCity Poprad smerom do Veľkej. Cesta však nie je prevádzkyschopná, pretože je nedostavaná. Chýba úsek napojenia pri AquaCity a vo Veľkej v súčasnosti ústi medzi rodinné domy,” opisuje.

Tento cestný okruh by podľa nej odľahčil dopravu, no tvrdí, že mesto neurobilo žiadne kroky a nevyčlenilo na realizáciu plánov finančné prostriedky.

„Problém je tam roky a radnica sa tým nezaoberala, pričom sa vedelo o plánovanej modernizácii aj o lieviku, ktorý sa na ceste z Matejoviec tvorí,” hovorí.

Priemyselný park sa pritom podľa jej slov stále buduje a nápor na cestu je väčší ako v minulosti.


V rovine fikcie

Súčasné vedenie mesta sa odvoláva na zmenu územného plánu z roku 2016. V tom čase nebol na úrade primátor Anton Danko (nezávislý), mesto viedol Jozef Švagerko (KDH).

Danko bol nepretržite primátorom od roku 2004 do roku 2014, Švagerko ho nahradil na jedno volebné obdobie. Radnicu viedol v rokoch 2014 až 2018. Danko sa po Švagerkovi opäť dostal na úrad, primátorom je nepretržite od roku 2018.

Zmeny v územnom pláne z roku 2016 boli podľa súčasného vedenia radnice len v rovine fikcie a nekorešpondovali s realitou či technickými možnosťami.

„Jedným z nich bol aj severný obchvat mesta, čo je záležitosť v tomto čase neuskutočniteľná z hľadiska majetkovoprávneho a hlavne finančného,“ hovorí vedúca odboru výstavby Mestského úradu v Poprade Kristína Horáková.

Svedčí o tom podľa nej napríklad nevyhnutnosť vybudovať tri mosty.

Ak by aj boli k dispozícii finančné prostriedky, tak uskutočnenie takéhoto projektu od projektovej dokumentácie cez majetkovoprávne vysporiadanie po koniec realizácie by trvalo podľa Horákovej možno aj desať rokov.


Obrázok
Primátor Popradu Anton Danko. (zdroj: TASR)


Cesta pri akvaparku

Radnica reaguje aj na to, prečo mesto nezabezpečilo napojenie na cestu pri AquaCity Poprad a cesta je stále zatvorená.

Argumentuje tým, že táto cesta má dvoch majiteľov. Jej prvá časť nachádzajúca sa v katastri mestskej časti Veľká je sprístupnená v plnom rozsahu, teda po železničnú koľaj.

„Odtiaľ nasleduje druhá časť cesty, ktorej vlastníkom je spoločnosť Aquapark Poprad, s. r. o. Tá osadila pred vstupom na parkovisko závoru.“

Zdôvodnenie tohto kroku a informácie o ďalších plánoch s touto cestou môže podľa mesta poskytnúť iba uvedená spoločnosť.

Primátor Danko podľa jeho slov nemá najmenší problém s tým, ak by bola závora odstránená a cesta sa začala využívať v plnom rozsahu. „Rozhodnúť o tom však môže iba spoločnosť Aquapark Poprad,“ dodáva.

Mestský poslanec a architekt-urbanista Martin Baloga (PS) reaguje, že problém nie je rampa, ale nedostavaná cesta. Firma tam dala rampu preto, aby autá nechodili popred vstup do budovy.

„Materiálovo, technicky ani parametrami prejazd nie je sprístupnený. Rampa blokuje výjazd z parkoviska na danú cestu, no je to kvôli tomu, že mesto nedostavalo tento chýbajúci úsek," opisuje.

Rampa je síce pred parkoviskom, no z druhej strany je parkovisko voľne prístupné.

Zmeny v dopravnom systéme

Baloga spresňuje, že v roku 2016 došlo k najväčšej zmene v dopravnom systéme mesta Poprad. V územnom pláne sa doplnil radiálno-okružný systém s cieľom eliminovať kritické body, ktorých znepriechodnenie by mohlo spôsobiť kolaps dopravy.

Boli navrhnuté tri mestské okruhy. Časť okruhu č. II tvorí prepojenie mestskej časti Veľká smerom k AquaCity, odtiaľ smerom na Stráže a na cestu I/18.

„Pre spriechodnenie tohto úseku je potrebné dobudovať prepojenie na Bekešovu ulicu a prepojenie okolo AquaCity na Športovú ulicu, pretože nie je možné pustiť dopravu cez všetkým známy malý kruhový objazd pred vstupom,” konštatuje poslanec.

Sú to tieto dve chýbajúce prepojenia, ktoré podľa neho neumožňujú otvorenie dnes nepoužívanej cesty. „Je škoda, že odvtedy ubehlo už skoro desať rokov a prepojenie na Veľkú stále nie je funkčné,” hovorí.

Úsek od akvaparku smerom na cestu I/18 má už vybudovanú časť cez takzvanú panelku, chýba ešte časť prepojenia na Kukučínovu ulicu a rekonštrukcia Levočskej ulice s novou veľkou okružnou križovatkou pri vstupe do mesta smerom z Levoče.


Zámery pre budúcnosť

Poslanec hovorí, že okrem II. okruhu je naplánovaný napríklad aj III. okruh, kde jeho severná tangenta prepájala diaľničné križovatky Poprad-Východ a Poprad-Západ.

„Hlavným cieľom tohto prepojenia bolo spojenie nových štvrtí obytných domov a sprístupnenie rozrastajúceho priemyselného parku, ktorý je stále provizórne napojený z Matejoviec, či prístup na cintorín z cesty II. triedy na Vysoké Tatry,” vysvetľuje.

Pre toto prepojenie chýba ešte ukončenie pozemkových úprav, ktoré pomôžu pri vysporiadaní pozemkov.

„Pre overenie týchto projektov je vypracovaná overovacia štúdia ich technickej realizovateľnosti a zostáva len veriť, že sa postupne dostanú do prioritných investícií mesta a pomôžu zlepšiť priechodnosť a distribúciu automobilovej a verejnej dopravy v meste,” dodáva.




Lenka Haniková
redaktorka

Pochádza z Prešova. Vyštudovala žurnalistiku na Masarykovej univerzite v Brne. Do Korzára začala prispievať ešte ako študentka počas letnej praxe v roku 2017. V redakčnom tíme je od jesene 2020.


Zdroj:https://spis.korzar.sme.sk/c/23314850/pod-tatrami-chystaju-velku-rekonstrukciu-poslankyna-varuje-pred-dopravnym-kolapsom.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: mmaros a 5 hostí.