Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o

Odoslaťod DrX » 12. Apr 2024 15:31

Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie

Župan vraví, že na nej pracujú.

Jana Otriová
Katarína Gécziová
Jana Otriová, Katarína Gécziová
Redakcia
Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach.
Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. (Zdroj: TASR/František Iván)
Písmo:A-|A+
diskusia (37)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára so zhrnutím podstatných správ dňa.
Zapnite si odber jedným klikom. ]

DOLNÝ ZEMPLÍN. Najvýchodnejšia časť diaľnice D1, od Košíc k hraniciam s Ukrajinou, má o trochu bližšie k realite. Roky nepovšimnutý úsek sa začal častejšie skloňovať po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Európska únia plánuje po vojne na Ukrajine investovať desiatky miliárd eur. Dopravné spojenie Bratislavy a tým aj západnej Európy s Ukrajinou tak začalo byť veľkou témou diskusií.

Zatiaľ je vystavaný len krátky úsek od Košíc po Bidovce, ostatné časti na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú ešte len v pláne.

Minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu v Humennom informoval o aktuálnom stave projektu diaľnice na Zemplíne. Uviedol, že ministerstvo si už prevzalo štúdiu realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti.
Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte
Osem variantov, vyberú dva

Štúdia predkladá osem variantov, všetky hovoria o plnohodnotnej, štvorprúdovej diaľnici. Rezort chce vybrať maximálne dva. Rozhodujúce kritériá na posudzovanie sú podľa ministra Ráža tri.

„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ vysvetlil.

Podľa ministra by rezort mal mať do leta „jasno vo variantoch“. „Potom sa môžeme vrhnúť do procesu EIA a vysporiadania už podľa nového zákona o strategických investíciách. Dúfame, že bude účinný od 1. júla,“ spresnil.
Minister Ráž počas pracovnej cesty v Humennom.
Minister Ráž počas pracovnej cesty v Humennom. (zdroj: Korzár/Jana Otriová)
Niektoré predčasné otázky

Vláda na marcovom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaviazala Ráža zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Otázku, či sa aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine začne stavať osobitne vyčlenený úsek od hraničného priechodu Vyšné Nemecké po Sobrance, prípadne až po Michalovce, označil Ráž za predčasnú.
Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte

Výstavba od východu na západ mala ešte podľa plánov bývalej vlády znamenať aj vybudovanie nového terminálu pre medzinárodnú tranzitnú dopravu, čím sa na hraničnom priechode skrátia čakacie doby a urýchli prejazd kamiónov.

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti v januári 2022.

Spracovala ju spoločnosť Dopravoprojekt, diaľničiari jej za to zaplatili necelých 590-tisíc eur bez DPH. Prevažnú časť sumy financovala Národná diaľničná spoločnosť z eurofondov.
Značenie síce je, ale diaľnica na Ukrajinu končí za Košicami pri Bidovciach.
Značenie síce je, ale diaľnica na Ukrajinu končí za Košicami pri Bidovciach. (zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
Krajská štúdia

Okrem diaľničiarov sa chcel pustiť do vlastnej štúdie Košický samosprávny kraj. A to napriek tomu, že nespravuje diaľnice a cesty I. triedy, len II. a III. triedy.

Najskôr schválili krajskí poslanci 500-tisíc eur na vlastnú štúdiu. Zároveň vznikla krajská nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra, ktorá mala zabezpečiť analýzu.
Súvisiaci článok Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Štát o takej ešte nepočul Čítajte

Dôvodom týchto krokov bolo okrem iného aj to, že Národná diaľničná spoločnosť dovtedy nezačala takúto štúdiu vo svojej réžii obstarávať ani po rokoch príprav.

Lenže diaľničiari onedlho vypísali súťaž na vlastnú multimodálnu štúdiu. Župa sa ani tak svojej štúdie nevzdala.

„Táto štúdia realizovateľnosti je relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom, a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov. Ak sa nechceme pripraviť o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov, musíme konať urýchlene,“ konštatoval v tom čase košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).

Trval tiež na tom, že Národná diaľničná spoločnosť na rozdiel od kraja hľadá odpoveď, ako diaľnicu nestavať. Ráž však teraz potvrdil, že všetky varianty v štúdiu hovoria o plnohodnotnej štvorprúdovej diaľnici.
Súvisiaci článok Pre nepotrebnú diaľničnú štúdiu za 500-tisíc založili aj neziskovku. Stále to nechcú vzdať Čítajte
Neskôr analýza

Keď už bolo jasné, že diaľničiari podpísali kontrakt na vypracovanie multimodálnej štúdie s firmou Dopravoprojekt, prišiel vlani kraj s nápadom, že pomôže štátu s prípravou podporných podkladov.

Z ministerstva dopravy v tom čase špecifikovali, že mu župa pripraví podpornú socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj.

„Takáto štúdia ešte nebola použitá, ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť totiž neanalyzujú dopady nevybudovania diaľnice alebo inej cestnej infraštruktúry a neevidujeme ani metodiku, ktorá by takýto typ štúdií upravovala,“ komentoval rezort župnú analýzu.
Župan Trnka často zdieľa na facebooku informácie o opravách ciest a mostov v kraji.
Župan Trnka často zdieľa na facebooku informácie o opravách ciest a mostov v kraji. (zdroj: Facebook/Rasťo Trnka)
Nevedia, výsledky nepoznajú

Trnka v aktuálnom televíznom magazíne Rozhýbaný kraj hovoril už neaktuálnu informáciu, že Národná diaľničná spoločnosť pripravuje štúdiu. Tá ju už odovzdala ministerstvu dopravy.

Magazín vypublikovala župa 5. apríla, je tak možné, že Trnka v tom čase o prevzatí štúdie rezortom dopravy nevedel.
Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte

Župan vo videu dodal, že kraj pracuje na doplnení štúdie diaľničiarov, aby sa „v konečnom dôsledku stavala diaľnica D1 v plnom profile”.

Keď sa redakcia pýtala ministerstva a diaľničiarov na župnú analýzu, odkázali na kraj.

„Ministerstvo o nej nemá informácie, ani nepozná jej výsledky," uviedli z ministerského odboru komunikácie.
Načítavam video...

(Trnka hovorí o diaľnici na Zemplín o 9.30, autor videa: KSK)
Autá každé dve až štyri sekundy

Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom patrí k vyťaženým. Občianske združenie Diaľnica na Zemplín uskutočnilo v obci Dargov, ktorá je na trase, vlastný zber dát.

Ukázalo sa, že obcou denne prešlo takmer 20 500 motorových vozidiel.

„Nárast oproti minulému roku je takmer o 600. Normy pre cesty I. triedy, ktoré sú na úrovni od 5 000 do 13 000, prekračujeme niekoľkonásobne. Od 14.00 do 18.00 je tu taká intenzita dopravy, že vozidlá v priemere prechádzajú každé dve až štvrť sekundy,“ spresnil vlani na jeseň predseda občianskeho združenia Peter Báthory.

„Roky, stovky stretnutí či tisíce najazdených kilometrov, ale výsledok sa dostavil," reagovalo združenie na aktuálne Rážovo vyjadrenie, že základný dokument pre výstavbu diaľnice na Zemplín je dokončený.
Dopravou ťažko skúšaná obec Dargov.
Dopravou ťažko skúšaná obec Dargov. (zdroj: dialnicanazemplin.sk)

Vojnou sužovaná Ukrajina

Fico želá Ukrajine skoré členstvo v Európskej únii. Zaznamenali sme posun, reagoval Šmyhaľ
Vrtuľník, dron, ostreľovači. Rusi z Ukrajiny von, vítali aktivisti Fica v Michalovciach
Máme vlastné názory, ale aj srdce, vyhlásil Fico pred rokovaním s premiérom Ukrajiny

Súvisiace témy: Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice

Čítajte viac: https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/23 ... nevie.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.