Železničná trať okolo Liptovskej Mary je príliš kľukatá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Železničná trať okolo Liptovskej Mary je príliš kľukatá

Odoslaťod Pacho » 11. Apr 2024 11:16

Železničná trať okolo Liptovskej Mary je príliš kľukatá, štát sa vracia k pôvodnému plánu prekládky
Pred dvoma rokmi štát upu....

V rámci prekládky dôjde aj k presunu železničnej stanice. (Zdroj: Romana Vicianová)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Železničiari pokračujú v príprave prekládky trate pri Liptovskom Mikuláši. Ide o veľkú investíciu, ktorá ovplyvní samotné mesto Liptovský Mikuláš, pretože sa počíta s úplným preložením trate na južný okraj mesta. Vďaka novému trasovaniu budú môcť vlaky jazdiť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.

Prekládku trate pri Liptovskom Mikuláši pripravuje štát už takmer štvrťstoročie. Na dokumentáciu, projekty a výkup pozemkov minul už viac ako 50 miliónov eur.

Preto v roku 2022 prekvapilo rozhodnutie ministerstva dopravy zaradiť prekládku do rezervných projektov.

Namiesto prekládky mali opravovať súčasnú trať. Odvolávali sa pritom na stanovisko Útvaru hodnoty za peniaze, ktoré veľký projekt neodporučilo na realizáciu s tvrdením, že preloženie trate je drahé a prinesie zanedbateľnú úsporu času. Namiesto toho malo dôjsť k modernizácii trate v súčasnom koridore.

„Kvôli nesprávnemu technickému riešeniu nebol posudzovaný variant s najvyšším potenciálom. Modernizácia trate v pôvodnej stope bola odporučená len pre rýchlosť 120 a 140 kilometrov za hodinu, napriek tomu, že trať smerovo vyhovuje aj pre rýchlosť 160 do kilometrov za hodinu,“ informovali analytici z ÚHP v roku 2022.Súčasná železničná trať pri Liptovskej Mare vedie oblúkmi, kde je nutné jazdiť nižšou rýchlosťou.

Aby mohli vlaky jazdiť rýchlejšie, je potrebné trať vyrovnať. No oveľa väčší problém je v úseku pod Hájom Nicovô, kde vlaky musia výrazne spomaliť. Dôvodom je zosúvajúci sa svah.

Upustili od odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze
Železnice nedávno zverejnili vo vestníku pre verejné obstarávanie informáciu o tom, že pokračujú na príprave pôvodného návrhu, ktorý počíta s úplnou prekládkou. Tender na zhotoviteľa sa chystajú vyhlásiť na budúci rok.

Úsek pri Liptovskom Mikuláši je súčasťou projektu Modernizácia trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry. Preložka medzi Paludzou a Liptovským Hrádkom je piatou etapou projektu.

Ako vysvetlila Lucia Lizáková zo Železníc Slovenskej republiky, úsek pri Liptovskom Mikuláši budú napokon realizovať v prevažnej miere ako prekládku trate.

„Realizácia modernizácie v súčasnom trasovaní trate bola iba odporúčaná Útvarom hodnoty za peniaze, avšak na základe spoločných rokovaní a vysvetlení technických podrobností Útvar a ministerstvo financií upustili od tohto odporúčania,“ vysvetlila.

článok zamknutý

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/23314899/zele ... ox_regiony
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.